- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Kampfisken min spiser ikke.
Kampfisken min spiser ikke.
I går kjøpte jeg meg en ny kampfisk, har prøvd å gi den mat mange ganger. (tar ut maten som blir liggende så den ikke skal synke på bunnen og rotne)
Fisken min lever i et "mini akvarium" Tilsvarer et norgesglass. (Uten pumpe)
Kan den mistrives på grunn av størrelsen?
Den forige kampfisken jeg hadde levde nesten 4 år i et norgesglass, det var heller aldri noe problem med den.
Jeg har forsøkt å gi fisken tørrfòr fra dyrebutikken som fulgte med i et akvarium "KIT". Når jeg legger mat på overflaten søker den ikke engang opp for å se hva det er. Virker som om den ikke ser maten, enda jeg legger det så nærme fisken som mulig.
Det jeg syntes at var veldig merkelig i går når jeg kjøpte den var at det lå igjen masse mat i det lille glasset hvor han hade bodd i dyrebutikken, så er tydelig at han ikke har spist på en stund.
høres dette normalt ut, eller kan den kanskje være syk?
setter pris på svar så fort som mulig
Fisken min lever i et "mini akvarium" Tilsvarer et norgesglass. (Uten pumpe)
Kan den mistrives på grunn av størrelsen?
Den forige kampfisken jeg hadde levde nesten 4 år i et norgesglass, det var heller aldri noe problem med den.
Jeg har forsøkt å gi fisken tørrfòr fra dyrebutikken som fulgte med i et akvarium "KIT". Når jeg legger mat på overflaten søker den ikke engang opp for å se hva det er. Virker som om den ikke ser maten, enda jeg legger det så nærme fisken som mulig.
Det jeg syntes at var veldig merkelig i går når jeg kjøpte den var at det lå igjen masse mat i det lille glasset hvor han hade bodd i dyrebutikken, så er tydelig at han ikke har spist på en stund.
høres dette normalt ut, eller kan den kanskje være syk?
setter pris på svar så fort som mulig
Postet 29.03.09 kl 15:28
Endret: 29.03.09 kl 15:30
for det første så ville jeg nok flyttet fisken til noe større enn et norgesglass.
selv om kampfisk trives i små kar så trenger den fortsatt plass til å bevege seg.
20 liter er miste jeg ville hatt en kampfisk i.
For det andre så fikk du fisken igår, da kan det hende at den ikke har kommet seg til rette ennå. merker selv når jeg kjøper ny fisk at de bruker 3-4 dager før de begynner å spise ordentlig.
Du kan prøve å fore med røde mygglarver om det fortsatt ikke spiser etter noen dager.
De fleste fisk elsker disse og matlysten kommer raskt tilbake når man får servert noe som er verdt å spise.
selv om kampfisk trives i små kar så trenger den fortsatt plass til å bevege seg.
20 liter er miste jeg ville hatt en kampfisk i.
For det andre så fikk du fisken igår, da kan det hende at den ikke har kommet seg til rette ennå. merker selv når jeg kjøper ny fisk at de bruker 3-4 dager før de begynner å spise ordentlig.
Du kan prøve å fore med røde mygglarver om det fortsatt ikke spiser etter noen dager.
De fleste fisk elsker disse og matlysten kommer raskt tilbake når man får servert noe som er verdt å spise.
Postet 29.03.09 kl 15:47
Du bør garantert gi den mer plass å bevege seg på.
Selv om den forrige kampfisken levde i 4 år, betyr ikke det nødvendigvis at den trivdes.
I tillegg så bør den få et filter, og det er det vel ikke plass til i norgesglasset.
Det finnes utrolig mye delte meninger om hva kampfisken behøver av plass, og kampfisker har forskjellige personligheter.
Noen liker seg best med lite plass, mens andre liker mye plass.
Jeg har en kampfisk selv, i ett 200 L akvarium.
Før jeg fikk den hadde jeg inntrykk av at kampfisk var utrolig stille og likte seg best på en plass.
Min kampfisk derimot er mer livlig enn de fleste andre fiskene.
Den suser frem og tilbake omtrent hele dagen.
Min kampfisk spiste heller ikke så mye i begynnelsen, men tror det er fordi det var nye omgivelser, for nå spiser den som bare det.
Du må nok bare gi den litt tid, og mer plass.
Og prøv med mygglarver, det er kampfisker veldig glad i.
Om du allikevel bestemmer deg for å ha kampfisken i det lille glasset, så må du bytte vann hver dag, siden du ikke har filter.
Selv om den forrige kampfisken levde i 4 år, betyr ikke det nødvendigvis at den trivdes.
I tillegg så bør den få et filter, og det er det vel ikke plass til i norgesglasset.
Det finnes utrolig mye delte meninger om hva kampfisken behøver av plass, og kampfisker har forskjellige personligheter.
Noen liker seg best med lite plass, mens andre liker mye plass.
Jeg har en kampfisk selv, i ett 200 L akvarium.
Før jeg fikk den hadde jeg inntrykk av at kampfisk var utrolig stille og likte seg best på en plass.
Min kampfisk derimot er mer livlig enn de fleste andre fiskene.
Den suser frem og tilbake omtrent hele dagen.
Min kampfisk spiste heller ikke så mye i begynnelsen, men tror det er fordi det var nye omgivelser, for nå spiser den som bare det.
Du må nok bare gi den litt tid, og mer plass.
Og prøv med mygglarver, det er kampfisker veldig glad i.
Om du allikevel bestemmer deg for å ha kampfisken i det lille glasset, så må du bytte vann hver dag, siden du ikke har filter.
Postet 30.03.09 kl 12:00
Postet 30.03.09 kl 13:02
Inaktiv bruker
![](https://akvaforum.no/forum/_gfx/no-image.jpg)
Det må sies at selv om kampfisker ikke er krevende når det gjelder høyde i akvarium, så burde de fortsatt få noe lengde å svømme i.
Det er en enorm forskjell på en fisk som bor i 1 liter og en fisk som bor i 60 og oppover. Blir en helt ny fisk. =)
Det er en enorm forskjell på en fisk som bor i 1 liter og en fisk som bor i 60 og oppover. Blir en helt ny fisk. =)
Postet 30.03.09 kl 13:58
Postet 30.03.09 kl 14:04
Postet 31.03.09 kl 21:54
Endret: 31.03.09 kl 21:55
Kine Haagensen SkiakerJeg reiste rett på dyrebutikken dagen etter å kjøpte et akvarium på 18 liter. Fisken min trives kjempegodt! Og som noen skrev.. Det blir en totalt ny fisk. skal kjøpe noen jenter til han etterhvert så den ikke blir helt alene! Takk for ærlige svar!:)
IKKE kjøp flere fisk til en 18 liter...! Det ender sannsynligvis med mord. Noen ganger er det hunnene som kverker, andre ganger hannene. Kampfisk er en solitærfisk, dvs de trives utmerket alene. De liker i bunn og grunn ikke selskap av andre kampfisk, for å si det sånn. Inntrengere finnenappes til finnene er helt bortbarbert, eller om ikke inntrengeren fatter hintet da og kommer seg ut av syne: de kverkes.
Postet 31.03.09 kl 21:56
okei... Jeg blir litt frustrert, er så mange meninger om kampfisker, både hvor stor plass den skal ha, og om den trives med flere fisker rundt seg.
Dyrebutikken der jeg kjøpte fisken anbefalte meg å ha minst 3 hunner hvis de kunne gå greit sammen. Men om jeg risikerer livene på tre fisker skal jeg ikke eksprementere med det!
Dyrebutikken der jeg kjøpte fisken anbefalte meg å ha minst 3 hunner hvis de kunne gå greit sammen. Men om jeg risikerer livene på tre fisker skal jeg ikke eksprementere med det!
Postet 31.03.09 kl 22:03
Postet 31.03.09 kl 22:14
Postet 31.03.09 kl 22:24
Postet 31.03.09 kl 22:26
Postet 31.03.09 kl 22:40
Kine Haagensen Skiakerokei... Jeg blir litt frustrert, er så mange meninger om kampfisker, både hvor stor plass den skal ha, og om den trives med flere fisker rundt seg.
Jeg sa ikke "fisker", jeg sa kampfiskhunner. Av samme art altså. Kampfisken går greit sammen med andre arter fisk hvis det er plass.
Men i en 18 liter har du rett og slett ikke plass. Det er såvidt det er plass til èn.... For hvor i alle dager skulle de ta veien, de som blir jaget? De har ikke sjans å komme seg ut av syne, de kommer bare noen cm unna forfølgeren.
I en 18 liter blir vannkvaliteten fort dårlig om du har flere fisk i. Hver eneste fisk tisser og bæsjer hver dag, og jo flere fisk, jo mere avfall. Og med bare 18 liter vann å tynne ut all forurensningen med, sier det seg selv at det fort kan bli forgiftninger.
Dette tipper jeg du skjønner hvis du tenker deg om.
Kine Haagensen SkiakerDyrebutikken der jeg kjøpte fisken anbefalte meg å ha minst 3 hunner hvis de kunne gå greit sammen. Men om jeg risikerer livene på tre fisker skal jeg ikke eksprementere med det!:)
Ja, de håpet vel du skulle legge igjen enda mere penger hos dem når du følger rådet deres og kjøper 3 fisk til.... og så, når de blir drept eller dør, kommer du tilbake og kjøper enda flere. Det blir det penger i kassa av.
Ansatte i dyrebutikker har som oftest svært liten eller ingen peiling i det hele tatt på akvariefisk og akvariehold! Det er noe du bør lære deg først som sist: stol aldri på et eneste ord av hva de sier, uten å dobbeltsjekke det her først.
Du vil ikke tro hva de kan få seg til å si til nybegynnere!
SindlaHar en fin kampfisk sammen med mange forskjellige fisk og den ser ikke ut til å gjøre noe med dem.. Men som favoritt har jeg 2x Sommerfuglciklide en av hvert kjønn som er alltid aktiv og leker nesten hele tiden. Og når dem ser at du kommer så blir dem helt ville etter å hilse på deg :)
Vær snill og tenk deg om litt bedre før du gir råd om fiskesammensetninger og slikt. Har du kampfisk i en knøttliten 18 liter, sammen med andre fisk???
Hvis ikke, så ikke anbefal trådstarter det heller.
Postet 31.03.09 kl 22:51
Endret: 31.03.09 kl 22:53
Postet 31.03.09 kl 23:02
Postet 31.03.09 kl 23:25
Inaktiv bruker
Kine Haagensen Skiakergreit, da blir det nok bare en fisk i mitt akvarium! jeg beklager hvis jeg stiller unødvendige spørsmål, men jeg er ganske uviten om fisk! derfor jeg meldte meg inn her!;)
Er helt greit det.
Er lov å spørre =)
Mona O virker kanskje litt krass, men hun tenker på fiskenes beste, og hun gir gode råd.
Men ikke la hun avskrekke deg fra å stille flere spørsmål
Postet 31.03.09 kl 23:30
Postet 31.03.09 kl 23:33
Inaktiv bruker
Kine Haagensen SkiakerNeinei! jeg skjønner jo at hun har greie på det hun snakker om! jeg driver med hest, og har peiling på det, jeg kan innrømme at jeg blir irritert over unødvendige spørsmål! Men for meg som ikke kan en dritt om fisk føles det bare kjempefint å få svar på det jeg lurer på!:) Men takk!:)
Hehe, skjønner =)
Man lærer jo litt og litt.
Postet 31.03.09 kl 23:50
Jeg er enig med mona og gjengen.
Men det er noe som ikke er sagt noe særlig om her. Mange har forskjellige erfaringer med kampfisk, både gode og vonde. Men å si at kampfisk går godt sammen med guppy o.l. eller ikke, er egentlig noe man ikke bør si. Man kan heller si at de kan gå sammen med andre arter.
Jeg mener at hos kampfisk spiller individualitet en stor rolle. Noen er rolige og andre hissige. Noen er konemishandlere og andre lar seg mishandle av sine koner...
Det er ikke så synd at du ikke har plass til flere i ditt 18l akvarie. Du kan heller innrede det med fine planter. Kansje prøve deg på å skape ett asiatisk biotop
Lykke til da
Ps. Må også nevne at det å ha pumpe/filter i ett akvarie er vel og bra. Men en ting man må være litt obs på, er at det ikke blir for kraftig sirkulasjon i karet.
Kampfisk liker ikke sirkulasjon, og trives best i nesten stillestående vann. Dette er fordi at de bruker mye av sin energi ved å svømme mot strømmen hele tiden, og det kan de bli stresset av. I tillegg kan de få lettere få sykdommer.
Men det er noe som ikke er sagt noe særlig om her. Mange har forskjellige erfaringer med kampfisk, både gode og vonde. Men å si at kampfisk går godt sammen med guppy o.l. eller ikke, er egentlig noe man ikke bør si. Man kan heller si at de kan gå sammen med andre arter.
Jeg mener at hos kampfisk spiller individualitet en stor rolle. Noen er rolige og andre hissige. Noen er konemishandlere og andre lar seg mishandle av sine koner...
Det er ikke så synd at du ikke har plass til flere i ditt 18l akvarie. Du kan heller innrede det med fine planter. Kansje prøve deg på å skape ett asiatisk biotop
Lykke til da
Ps. Må også nevne at det å ha pumpe/filter i ett akvarie er vel og bra. Men en ting man må være litt obs på, er at det ikke blir for kraftig sirkulasjon i karet.
Kampfisk liker ikke sirkulasjon, og trives best i nesten stillestående vann. Dette er fordi at de bruker mye av sin energi ved å svømme mot strømmen hele tiden, og det kan de bli stresset av. I tillegg kan de få lettere få sykdommer.
Postet 01.04.09 kl 00:21
Endret: 01.04.09 kl 00:25