Tablett fóring, hvor mange annen hver dag?

Har 5x pansermaller og 4x Ancistrus som får tabletter annen hver kveld.

Hvor mange tabletter syntes dere jeg burde fóre dem med hver gang?

Har fórt dem med 1 tablett hver gang frem til nå.. men har lurt litt på om kanskje det er for lite til så mange fisk. når alle kaster seg på en liten tablett så blir det ikke så stor plass til alle.. og den største Anciestrus'en min er ganske grådig, jager de andre bort til tider... heh..

Mvh Sindre
Plussmedlem
Dette høres lite ut.
Hva er navnet på tablettene?
Dajana Tablets, bottom :P står det på boksen
Hm.... hørtes suspekt ut! :p
Det hørtes ikke akkurat ut som noe kvalitetsfôr, for å si det sånn....
Hvor har du kjøpt det?

Jeg anbefaler at du koster på fiskene dine godt kvalitetsfôr med en viss næringsverdi. Det er et område man helst ikke skal forsøke å spare inn mest på når det gjelder akvariehobbyen. JBL eller Tetra er lett å få tak i overalt, og er bra produsenter av fôr.

Du bør gi disse mallene du nevner minst 5 tabletter tilsammen.
Og det er ingen grunn til å være "gjerrig" og bare mate mallene annenhver dag! De har jo krav på mat daglig de også, akkurat som alle andre fisker. Er det zoobutikken som har påstått at de ikke skal ha mat hver dag, eller...?
Plussmedlem
Disse har jeg aldri hørt om, men det er vel [URL=http://pet4you.net/index.php/vmchk/peixes/agua-doce/alimentacao/peixes-tropicais/*peixes-de-fundo/dajana-pet-tablets-bottom.html]disse[/URL]?
Jeg veit ikke hvor store disse er, men ca. 1/2 tablett pr. fisk burde være nok (pr. dag).
Kommer an på hvor fort det blir spist opp.
Spurte bare etter fór til fisk som holder seg på bunnen, så fikk jeg denne :P
Skal bestille en god boks på nettet med en gang
Og husker ikke helt hvor jeg fant ut at jeg skulle mate dem annen hver dag.. men en plass må det jo ha vært...

Disse tablettene grumser til vannet ganske mye også! :P men det gjør vell alle eller? nei?

Takk for svarene
En god del tabletter gjør det ja, spesielt når ivrige barter og sugemunner roter og forsøker å grafse til seg størst mulig del av kaka! Det er nok noe man må regne med når man har maller; de roter litt

Men noen tabletter er selvsagt verre enn andre.
Jeg synes Sera Viformo støver lite. JBL Tabis er et populært fôr blant maller, men det støver en del. Men som sagt; du kommer egentlig ikke utenom det støvet, så bare velg en eller to typer av et godt merke. Mange bruker forresten Tetra TabiMin også. Hvorfor ikke kjøpe begge to? Det er bare bra med avveksling for fiskene.

Og når du føler deg skikkelig vågal, kjøp en pakke frosne røde mygglarver på zoobutikken og gi dem en rute av det. Da skal du få se på baluba, da! Hehe
Plussmedlem
Hvis tablettene er veldig "støvete" så foreslår jeg at du øker mengden forsiktig. Det er ikke bra at alt for mye grums fyker rundt.
Men én tablett annenhver dag er i alle fall for lite
Tusen takk for tipsene! skal se om jeg finner dem på aquamanias (tror det var navnet på den siden jeg pleier å kjøpe ting på)

å jeg kan ikke ha røde mygglarver pga jeg har sommerfugl ciklide. (står i fiskebasen at røde mygglarver kan drepe dem)

Men andre mygglarver går da, kan jeg tenke meg? (hvite, sorte?)

blir stor forandring for disse fiskene nå skal bli masse godt til dem i nærmeste fremmtid ;D
.... lå en død pansermalle i dag tidelig på bunnen :/
Kan umulig ha vært pga den store forskjellen? fra 1 tablett til 5?

Observerte litt når jeg foret dem...

kampfisken gikk på en tablett alene..
alle pansermallene gikk på en tablett
også var det blanding av Ancistrus å resten av fisken i avkariet på de andre

ser ut til at alle fiskene liker disse. (har ikke fått kjøpt noe av de typene der har anbefalt enda, men skal skaffe dem så fort jeg kan)

For
har hatt en boks dajana bottom.fikk et lite akvari og någe for av naboen .de viret ok dajana bottom,men du fikk noen gode tips prøv dem
I går lå en platy død på bunnen, og det har også blitt ekstremt mye mer dritt som flyter rundt i akvariet.
Har senket fóringen til 2 tabletter for å se om det blir bedre, å alle Ancistrusene har kommet seg ut av slottet mitt og vært veldig mye mer aktive, så det ser ut til at det var en positiv endring der ved flere tabletter hver dag enn vanlig
skal bytte vann litt oftere i nærmeste fremmtid for å få vannet litt klarere

"forresten, har aquamanias hatt pause i forrige uke eller noe sånt?"
har ikke fått noen bekreftelse på det jeg har bestilt, (bestilte på lørdag-søndag, 1 uke siden..)
Sindla
I går lå en platy død på bunnen, og det har også blitt ekstremt mye mer dritt som flyter rundt i akvariet. Har senket fóringen til 2 tabletter for å se om det blir bedre, å alle Ancistrusene har kommet seg ut av slottet mitt og vært veldig mye mer aktive, så det ser ut til at det var en positiv endring der ved flere tabletter hver dag enn vanlig :) skal bytte vann litt oftere i nærmeste fremmtid for å få vannet litt klarere :)

Du har vel sjekket og testet for nitritt?
Det kan hende det er det som har kverket fiskene dine.

Det høres litt rart ut at det skal være "ekstremt mye dritt" som flyter rundt. Hvor stort er dette akvariet, og hva slags filter har du?

Sindla
"forresten, har aquamanias hatt pause i forrige uke eller noe sånt?" har ikke fått noen bekreftelse på det jeg har bestilt, (bestilte på lørdag-søndag, 1 uke siden..)

Hvis du leser på forsiden til Aquamanias så står det følgende:
"Da vi har noe begrenset plass i lokalet har vi basert oss på å bestille varer hver uke. Unntaket er i ferie perioder, da pleier vi også å holde lokalet stengt."

Og siden det er påskeuka, dette her, så er det sannsynligvis ingen business akkurat nå Det er han velfortjent med litt ferie for han, han jobber alene i Aquamanias og nesten døgnet rundt ellers i året har jeg inntrykk av
Det som står på filteret er:

Ataman
Power Liquid filter
AC 220-240v/50hz
Hmax 0.60mm
Qma: 350 l/h

Har testet for nitritt, vannet er helt klart, ingen gulfarge i det heletatt.

Akvariet er 80L

Varene kommer nok etterhvert da
Er dette et dårlig filter til 80L eller..?
Sindla
Er dette et dårlig filter til 80L eller..?

Jeg har iallefall aldri hørt om det engang. Sannsynligvis noe "Made in Taiwan" eller noe sånt :p
Det høres jo ikke videre bra ut heller, siden du klager over partikler i vannet og på bunnen. Det er sånt som viser seg etter en tid når akvariet har stått i drift en stund, og mer og mer partikler samles. Først da oppdager man ofte hvor dårlig filteret er til kanskje nettopp mekanisk filtrering (fjerning av partikler).

Vurdert å bytte det ut med et bedre filter...?
Har ikke vurdert det enda
men hvis jeg skulle, hva burde jeg bytte til?
Sindla
Har ikke vurdert det enda :) men hvis jeg skulle, hva burde jeg bytte til?

Skal ikke drive noen reklame for noen bestemt pumpemerke, men etter min mening er 350L/t alt for lite til et 80L karr. Mener å ha lest i en tråd at en skal gange antall liter (80L som ditt) med 10x. Altså trenger du ei pumpe på 800L/t
På det minste mitt på 60L bruker jeg ei innvendig pumpe på 900L/t. Har corydoras og ancistrus i det, og er meget fornøyd. Har ikke disse problemene du beskriver med partikler etc i vannet. Renser ellers pumpa i det karret annen hver uke i snitt. Mulig Mona O eller Loomis kan bekrefte mitt regne stykke på pumpe?
Plussmedlem
Jeg forsøkte å google Ataman Power Liquid filter, men det var ikke noen treff å snakke om...
Så jeg aner ikke noe om kvaliteten på filteret.
Men jeg er enig med de andre at det høres noe snaut ut i karet ditt.

Fluval 3+ kan være et alternativ. Koster ca. kr 300,-.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap