Min paroonhai vil ikke spise...

HAr et akvarium på 720 liter med åtte oscar en pacu og noen andre små ciklider. For ca. to/tre uker siden fikk jeg en voksen paroonhai på ca. 50 cm. Den ser ut til å trives og svømmer fint omkring sammen med de andre fiskene. Problemet er bare det at jeg har kunn fått den til å spise en gang mens den har vært hos meg. Eieren før sa at fisken spiste alt den kom over. Jeg har prøvd det meste. Levende småfisk fra skogstjern, oksehjerter,ciklide sticks og reker. Den ene gangen den spiste, spiste den reker.
JEg har hatt paroonhai før også, med akkurat samme problem, men den var riktignok endel mindre. Tenkte at denne var såpss stor at det spiste det jeg ga den. I dag stengte jeg av akvariumet i to, slik at de glupske oscarene ikke var på halvdelen til paroonhaien. Fylte oppi med masse reker og annet snacks. Detn tok noen reker i munnen, men spyttet de fort ut!!!Jeg er veldig engstelig for at denne fisken skal lide samme skjebne som den forrige. Er villig til å gjøre mye for at den skal beg. å spise igjen.
Ellers er den fin i fargene og ingen sår eller merker som skulle tilsi at den skulle være syk. Håper noen kan komme med tips.

Ole E
Her kan du lese om paroonhai.

En fisk på 50 cm har ikke god plass i et kar på 700 liter, tipper det er derfor den ikke spiser.
jada jada, jeg veit at en paroonhai skal ha mye større akvarium, men den har gått i et 450 liters før jeg fikk den og da var matlysten upåklagelig, så det kan nok hende det er pgr. for mange oscar i karet. Får prøve å fóre med noe snacks.
Hmm
Jeg fikk til tips når jeg heiv inn ny fisk som ble stressa pga nytt kar.
Var å ha lyset av i 1-2 døgn så fisken fikk slappet av. Han spiste ikke eller noe å så ut som han skulle dø.

Etter lyset var slått av å 2 dager senere var han frisk som en fisk å spiste som en helt.

Evt du kan prøve å håndmate den det har funket for meg med skjøre fisk som elefanfisk som trenger ro når den skal spise.

En annen ting er jo at fisken kan bli 300cm å at akvariet er som om man skulle puttet en katt i en tennisball, men han har bodd i en 430 liters før å bor nå i 720 så han har det vesentlig bedre allerede så det er bra
så neste gang kjøper du 1000 liters

Spiser helst om natten da fisken er mer nattaktiv, kan være en ide å slå av lyse å prøve å håndmate den til den er blitt mere rolig å vant til sitt nye miljø?
Håndmate en så stor Paroonhai kan gjøre veldig vondt (erfaring), men ellers enig

Mvh Per
Takk for svar. I morgen skal jeg skru på lyset igjen, så får vi se om det hjelper. Skal fóre med noe ekstra snacks åsså, så da håper jeg det vekker appetitten.

Kommer med mer info.

Ole E
Hmm, ingen ting hjelper. Slang til og med oppi en neon tetra og en guppy som svømte rett forbi øya hans, men han viste ingen interesse! Det er nok et tydelig tegn på at noe ikke er i orden;( Er ikke noe hyggelig å se han blir tynnere og tynnere for hver dag.

Ole E
Selvom dette IKKE er lovlig så la ham få tid til å titte på maten mulig instinktet kommer
gi ham 2 dager etter det en hurtig død ((

Mvh Per
Paroonhai har vanligvis en ganske enorm appetitt selv om akvariet er for lite, men dem mister appetitten hvis det blir for varmt. Kan varme være årsaken til at den ikke spiser? Idealtemperaturen for disse artene er under 25 grader.

Å avlive fisk fordi dem ikke spiser på noen dager kan jeg ikke helt støtte. Hvis den begynner å bli tynn og rar kan du om du selv ønsker avlive den. Det tar uker eller måneder for en slik fisk å sulte ihjel.

Å avlive fisken fordi den er en dårlig akvariefisk er en helt annen sak. Hvis en Paroonhai havnet i en bøtte på dørstokken min ville jeg gjort kort prosess på den. Det er en del akvarister som har store nok akvarier, men dem vil som oftest bruke plassen til fisk som er bedre tilpasset et liv i akvarium. Paroonhai kan sammenlignes med laks og torsk på den måten at den er mest interessant som matfisk og dårlig skikket til å leve i en glassboks.

Uansett.... Sjekk at temperaturen ikke er for høy, og lykke til for både fisken og deg
Enig Håvard. Om det med matlyst, selv fingre som kom i karret ble smakt på, og det gjør vondt. Tempen de vi har hatt har vært rundt 25 grader og stor livslyst, noe 2 Ormehodefisk, som var større fikk erfare.

Mvh Per
PS har fôra opp fisk i 540'n for en som har 5000 liters karr
Veit det ikke er lov, men måtte bare prøve, så får jeg ta den straffa dette medfører Kanskje temp. er for hy ja...Den har vært over 25 i karet mitt, håper det er så enkelt, men mener du fisken får tilbake matlysten når tempen går ned?
Kommer aldri til å avlive en så flott fisk, problemet er at den har ikke spist på tre uker. Om dette fortsetter tviler jeg på om den greier tre til, synes den beg. å bli tynnere.

Takk for tips har allerede skrudd ned tempen.

Ole E
INGEN av oss på AF har vel fôra med levende fisk neiiiiiida
ja jeg juger

Mvh Per
PS ta vannbytte med ca 25% og ha i kaldt vann
ja det var lurt Det skal jeg gjøre. Regna med at ingen hadde mata med levende fisk ja

Angående det med temperaturen... Jeg vet jo ikke om det er det som er problemet her, men jeg har hatt paroonhai selv som fikk problemer med sommertemperaturen i akvariet. De fleste akvarier er jo langt over 26 om sommeren.

Forøvrig er noe av problemet med paroonhai at den svømmer veldig raskt og uvørent og har derfor tendens til å skade seg i akvariet. Særlig hvis den blir skremt.
Oså sant, makan til vimse skal du lete lenge etter
Nå er temp. under 25, men ingen forskjell. Kan det være at den ikke liker seg med sand som bunnlag, at det heller burde vært grus, eller har dette ingen ting å si? Det er jo egentlig begrensa med med årsaker tenker jeg. Den spiste som bare det i 450l. hvor den kom fra. Hos meg har den spist reker kun en gang(ca.3uker siden) etter det, ingen matlyst. De andre fiskene i karet spiser som bare det. Det ser også ut som om fisken trives. Slapper litt av og svømmer mye rundt omkring også. Har ingen skarpe steiner i karet, så alt er lagt til rette for fisken. Kan det være at oscarene blir for dominerende tro? (i alt åtte stk.) Det er ingen fisker som er aggresiv mot paroon. Ikke lett å si hva jeg burde gjøre. Trist å se den ikke vil spise. Da går det dessverre kun en vei;(

Ole E
Sanda her ikke noe å si, hadde sand i karret her og den spiste alt som ikke stakk av. Temp på 25 burde være ok, hadde selv temp 25-28
Har du prøvd med en reke pit på en pinne, slik at du kan bevege maten og trigge til jakt ?

Mvh Per
Hmm
Lenge siden du har hatt en vannbytte?

Hvordan er vannverdiene der ?
I det siste har jeg hatt ofte vannbytte, så verdiene skal være gode. De andre fiskene har det i hvert fall bra.
Kanskje jeg skal prøve å feste reke på ei stang ja Hehe, er jo verdt å prøve, tar i mot alle tips og forslag. Er litt fortvila kan man si

Takk takk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap