For til diger ancisitrus

Har overtatt en diger ancistrus. Den er 15 cm pluss og flere år gammel.

Spørsmålet er: Hvor mange algetabletter bør jeg gi en så stor fisk hver kveld? Har både Tetra PlecoMin og Novo Pleco chips i huset. Holder det med en?
Er du sikker på at det er Ancistrus? Siden den er "15 cm pluss" (altså muligens større enn det også). Trodde ikke de ble så store.

Men til en fisk av den størrelsen bør jo en malle får 3-4 sånne tabletter iallefall.
Nei, sikker er jeg ikke. Den er stor. Men mannen som hadde den sa det var en ancistrus. Skal ta bilde av den når den har slått seg til ro. Har hatt den i karet og slått av lyset så den får slappe av til i morgen.

Overtok den på impuls. Jeg var i hund- og hestebutikken for å handle til hesten min da det kom inn en mann med to bøtter. Butikken har fisk også. Han skulle avvikle akvariet, men ville ikke avlive fisken og hadde avtalt at de skulle få dem og selge dem videre slik at de kunne leve videre.

Jeg ble nysgjerrig. I ene bøtta var det en stamme sverddragere og i den andre denne svære mallen.

Fisk er ikke det denne butikkens spesialitet, så jeg tenkte den hadde bedre sjans til en fin penjonisttilværelse hjemme hos meg. Dessuten har jeg vann fra samme vannverk som forrige eier, noe butikken ikke har. Dermed spurte jeg om han ville selge den til meg for en hundrelapp. Ettersom butikken ikke hadde noe i mot det, overtok jeg den.

Mannen fortalte at han har hatt den i mange år og at den var bitteliten da han kjøpte den. Vet ikke hvor gammel en ancisitrus blir, men større enn den er nå blir den vil neppe. Ser ut som en ansicitrus, uten at jeg har studert den så nøye ennå.

Hvis det ikke er ancisitrus, hva kan det være, da?

Kan være en peckoltia art kanskje? Bilde?

-Tim
Bilde kommer, men vil ikke forstyrre den nå.

Den har i hvert fall ingen hvit eller gul kant på halefinnen.

Kan det vere en av disse?

Hva du kan fore den med.. Er den herbivore eller omnivore kan du prøve å gi den litt brokkoli, grønnerter eller mais. Bruker selv desse til mallene mine. putter dem frosne i karet, da synker dem. Ellers er en rot dem kan gnage på viktig for fordøyelsen.

Da har jeg postet bilder av den under identifisering av fisk.
Prøvde å finne noe lignende under l-malle oversikten i går, men kan ikke si det er noen som passer så midt i prikk av dem jeg fant.
Har røtter i akvariet. Gir squash til den andre ansictrusen min, som er i et annet kar. Den har jeg hatt i snart et år, men den er jo bare barnet, sammenlignet med denne fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap