Sebracikliden sitt matprogram :)

Hei!

Jeg vurderer å selge/gi bort alle fiskene mine bortsett fra mine sebraciklider å da heller drive oppdrett på disse, men før jeg begir meg ut på dette vil jeg ha laget en mat-timeplan for dem sånn at de skal få den beste næringen de kan få å bli "pumpa" til å reprodusere seg selv.

Er det andre her som har sebraciklider og som vet hva de liker meget godt/foretrekker? De skal få et variert kosthold og jeg har bestemt meg for å lage et dags system der jeg setter opp hva ciklidene skal ha på den dagen og hva de skal ha på morgenen og hva de skal ha på kvelden.

Noen som orker å hjelpe meg med dette?

Takker så meget for all hjelp!
Sebrachicliden er hardfør og lite krevende. Den spiser stort sett det du gir den.
Vil anbefale tørrfor av typen sticks, pellets eller bits, avhengig av størrelsen på fisken. Jeg har god erfaring med fôret fra Tetra.

Du trenger ikke mate mer enn en-to ganger om dagen, og litt om gangen.
Som alle andre fisker , kan du godt gi de litt mygglarver,reker, maggot, krill, meitemark o.l. innimellom.

Som Vidar-A. sier, så spiser dem det meste dem får. Hos meg har dem såtte pris på noen grønnerter og maiskorn i ny og ne også.

Oppdrette gjør dem selv, det skal fint lite til å få dem i lek. Problemet blir vel å bli kvitt yngelen etterhvert.

Det er en stor fordel at det er en del alger i karet, siden yngelen kun spiser alger i startfasen av livet.

Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap