Forer jeg for mye? mye dritt legges igjen på sanden:( bedre filter eller mindre foring?

Nesten hver morgen er sanden dekket med en del avføring... Skitner bunnfisk til mer enn andre fisk? Har filteret noe å si når det kommer til rengjøring av skiit? (Har AM-topp 1000f innvendig, på 115l. Tror denne skal være designet for 100l)

Jeg har 2 ancistrus ca 4-5 cm
10 Cory`r ca 4-7 cm
15 Boras brigittae ca 1-2,5cm

Altså, veldig mye ungfisk...

Jeg forer med tørkede røde mygglarver, malle tbl og flakfor...

Somregel forer jeg en knype med flakfor + 1-2 tbl + 1-2 mygglarver daglig. Dette er vel fordelt på 2 til 3 ganger dagen.

Forer jeg for mye? Maten blir ikke spist opp på 2 min, kanskje 30 min:p

Coryène og mallene er for små til å sluke tbl og mygglarver på 2-3 min som skal vel være tommelfingerregelen?

(det er ikke verre en å slamsuge opp avføringen daglig, men litt stress)

EDIT: Er en del grønnalger på langs det ene vinduet... Overskuddsnæring kan antas, men dette skal vel også være vanlig i nyoppstartet akvarier)
Ancistrus er "skapt" til å bæsje, bare en kar skitne til helt ekstremt. De spiser hele tiden og bæsjer hele tiden.

Du forer Ganske så mye ja! 1 tabelett, 2 ruter mygglarver skulle være nok. Du kan kanje ta litt flakfor, men ikke nødvendig. En til to ganger om dagen.

EDIT: Pluss at filteret er meget underdimensjonert, filteret skal passe til et kar på minst 200 l i ditt kar. Husk at det ikke er liter per time som teller, men filtermaterialet.
hehe, ja. Jeg tror jeg skal roe ned foringen litt... Men det er kjekt å fore!

Røde Mygglarve Pellets er forresten 3mm. Vanlig str går jeg utifra?
-Knut
Husk at det ikke er liter per time som teller, men filtermaterialet.

Det er kombinasjonen av liter og filtervolum som gjelder.

Mengde dritt som blir nedbrutt = Filterkapasitet * Liter som passerer gjennom. Veldig forenklet.

Men ja. En AM 1000-F er i minste laget. Ville investert i ett utvendig filter med godt volum.

-Tim
John Christoffer Mæland
hehe, ja. Jeg tror jeg skal roe ned foringen litt... Men det er kjekt å fore! :D Røde Mygglarve Pellets er forresten 3mm. Vanlig str går jeg utifra?

Oja jeg trodde du hadde slikt frossentfor i ruter.
Tim; Hva slags filter tror du kunne passet meg bra da? Enig at filteret er for lite, men det er vanskelig å bestemme seg for hva slags jeg skal gå for, når dette er førstegangen jeg har akvarium...

Jeg lister opp noen som jeg har sitt på:

- Tetratec ex 700
- Eheim Classic 2213
- Eheim 2034 ecoo Pro 200
- Eheim 2224 Spesial Edition

Har hørt mye bra om sistenevnte, generelt mye positivt om Eheim sine filter...

Er det nødvendig å bruke mer enn 1000 kr for et filter i et 115l kar? Selv om jeg har en del skitnasfisker i akvariet

Har du råd til 2224 så gå for det. Da har du filter for fremtiden også.

Både Ecco og Classic er også gode, men krever litt tilbehør for å få samme funksjonalitet. Du trenger ventiler på slangene dersom du ønsker regulerbar gjennomstrømning, og det er litt mer styr når de skal renses.

-Tim
Eventuelt om du ikke tenker på større kar kan Eheim pro 1 2222 være en mulighet.
Jeg kjøpte karet for en måned siden, så jeg venter nok med det. Men større kar har jeg planer om, men ikke enda...

EDIT; Jeg så faktisk på det karet og, men utsolgt. Vet noen prisen på det? Er designet for inntil 150l. Det burde gå fint...

http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=2422&pageId=559
Skal vurdere 2224. Vil ha et som er veldig lett å vedlikeholde...

Men foringen er grei den eller? Kanskje litt i overkant?

anyway, dette med foringen går seg vel til...
De har nok sluttet å selge 2222. Det har kommet nye og andre modeller fra Eheim nå.

Jeg har hatt Eheim Pro 2222, og det skilte nesten ingenting i pris på den og modell 2224. Så pr idag har jeg en drøss av modell 2224. Et par hundrelapper eller noe sånn skilte dem i pris. Da er det jo like greit å gå for et filter som har mye bedre kapasitet.
Ser at Webzoo fremdeles har modell 2224 til ca 1400 kr. Gå for den du. Det er bare tull å spare på filterkapasiteten

Du har altfor lite filter pr i dag med kun det lille innvendige til en hel 115 liter.
Takk for svar, mona. Skit au, jeg får gå for det filteret da. Men da må jeg kickstartet hele greia på nytt...

Det jeg da gjør:

Tar ut det AM-top, renser det godt i akvarievann i en bøtte. Setter nedi det nye Eheim filteret i akvariet. Heller bøtta som har slam og akvarievann nedi akvariet. Da er alt bra?
Må jeg da ta en ny uke med nitritt og nitrat målinger med hyppige vannbytter? Hadde håpet jeg var ferdig med det for en god stund...
Ta og sett am-top filteret oppi også de første ukene. Altså kjør dem paralelt til Eheim filteret har fått kjørt seg inn.

-Tim
OK, takk for info! Akvaforum er jo regne akvariebibel...
Tim
Ta og sett am-top filteret oppi også de første ukene. Altså kjør dem paralelt til Eheim filteret har fått kjørt seg inn. -Tim

Hvorfor det? Eksisterende filterbakterier bryr seg nada om pumpen heter Eheim,Am-Top el.l.

Ta ut eksisterende filtermateriale og putt i den nye pumpen og rett i karet. Enkelt og greit. Fyll på med øvrig filtermedie som det er plass til (dette bestemmer du selv. Blåsvamp, Substrat etc). Ingen bakterier går tapt bare pga. navnet på produsenten av plastbeholderen -
Da var Eheim Pro 2222 bestilt. Håper dette skal gjøre susen!

Trenger jeg å skifte noe filtermateriale i denne? Eller bruke den som den er?

Jovial
[QUOTE=Tim]Ta og sett am-top filteret oppi også de første ukene. Altså kjør dem paralelt til Eheim filteret har fått kjørt seg inn. -Tim

Hvorfor det? Eksisterende filterbakterier bryr seg nada om pumpen heter Eheim,Am-Top el.l.

Ta ut eksisterende filtermateriale og putt i den nye pumpen og rett i karet. Enkelt og greit. Fyll på med øvrig filtermedie som det er plass til (dette bestemmer du selv. Blåsvamp, Substrat etc). Ingen bakterier går tapt bare pga. navnet på produsenten av plastbeholderen -

Am-Topen har ikke noe filtermateriale som passer i Eheimen, uten å jukse litt. Alstå man får ikke med flesteparten av bakteriene, som tross alt henger fast i svampen.

Kan godt hende det går bra uten også, men selv liker jeg å være på den sikre siden.

-Tim
John Christoffer Mæland
Da var Eheim Pro 2222 bestilt. Håper dette skal gjøre susen! Trenger jeg å skifte noe filtermateriale i denne? Eller bruke den som den er?

Eheim filterne kommer normalt uten noen form for filtermateriale, og det må kjøpes separat i tillegg. Men av og til har Eheim kampanjer, der filteret selges til en bra pris med alt nødvendig filtermateriale inkludert.

Var ditt filter et slikt kampanjetilbud, eller kjøpte du kun filteret? I tilfelle siste alternativ, må du kjøpe inn følgende:

1 liter Efi Mech
1 liter Efi substrat pro
1 pk blå filtersvampskiver
1 pk hvite filtervattskiver

De to siste fås ofte kjøpt i en samlepakning slik at det er 1 blåsvampskive og 2 hvite filtervattskiver. De hvite er forbruksmateriale, og skiftes fra tid til annen med en ny. De kan imidlertid holde i månedsvis uten å trenge utskiftning.

Det selges også en start-pakke med filtermateriale i et sett. Der finnes alt du trenger for å starte opp filteret og få det i drift.
I disse kampanjepakkene til Eheim som selges, er det inkludert i prisen.

Gled deg til du får filteret - der får du et pålitelig filter som vil gjøre jobben sin prikkfritt i mange år!

OBS!! Viktig: når du får det nye filteret, må du la både det gamle og det nye kjøre samtidig i minst 4 uker! IKKE fjern det gamle, for da får du nitritt-forgiftning.
Inntil det nye Eheim filteret er innkjørt (noe som tar sine uker) må du altså ha to filtere i drift.
Takk for info, mona.

Jeg kjøpte denne pakken...
http://webzoo.no/default.pl?showProduct=2423&pageId=559

Produktbeskrivelse

Eheim Pro I Spesialpakke, pakken inneholder komplett filter m/ Eheim mech, Efisubstrat pro, finfilter mm.

Eheim professionel serien. Utvendig filter for plassering under eller ved siden av akvariet, toppen av filteret må stå lavere enn vannflaten i akvariet. Filtersirkulasjon: 500 l/t pumpeytelse: 700 l/t. Filtervolum: 3,0 liter. Dimensjoner: 340x178x178 mm. Anbefalt for akvarier inntil 250 liter. Løftekraft inntil 1,5 meter vannsøyle. Filtermediene legges i 3 løse plastkurver som enkelt kan tas ut for rengjøring. Filtret leveres komplett med innsugsrør, slanger, strålerør, fester etc.

Har denne pakken det jeg trenger? Eller må jeg kjøpe Eheim filterplater for Pro. 2222 + 2224 utenom

Produktbeskrivelse

"1 stk skummatte bestående av særlig porøst, fenolfritt filtermedium for mekanisk vannrensing og biologisk nedbrytning av giftstoffer. Den kan rengjøres og brukes om igjen gjentatte ganger. 2 stk filtervattplater
Pakken skal inneholde alt du trenger.

Litt usikker på om prefiltermatter er med, men det er ikke heeeelt nødvendig.

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap