Hvor mye skal jeg egentlig fôre?

Jeg fôrer en gang om dagen, da får de en liten klype med flak, det spises opp med en gang, noen ganger får de en liten klype til, andre ganger ikke.
De får vanlige fôrflak, artemia flak og røde mygglarver (1/4del rute, er dette lite?) i rundgang, en av fôrene pr dag.

Mallene (2stk) får en liten malle tabl ca annenhver dag + squash hver dag.

Har 11 tetra, 5 platy og to ancistrus sp i et kar og 4 guppy, 4 platy og 2 ancistrus sp i det andre, jeg justerer så de i det karet hvor det er ferre innbyggere får mindre mat.

Nå lurer jeg på om dette høres lite ut eller går jeg på nybegynner feilen og syntes synd på dem? (prøver virkelig å holde igjen så jeg ikke fôrer for mye, hørt at det er veldig lett feil å gjøre i begynnelsen)
Bør jeg dele opp så de får 2 ganger om dagen? (vet ikke helt hvordan magen er konstruert, vet bare at med hund så er det bedre å gi maten to ganger enn en gang så de ikke får altfor mye mat i systemet på en gang og får vondt i magen)

Blir veldig glad dersom dere evt har forslag til steder/artikler hvor jeg kan lese mer om fôring av fisk.
en gang om dager holder vanligvis, men har du mulighet til 2 ganger så skader det overhodet ikke, så lenge fiskene spiser opp det du gir døm så er alt bra. Sjekk bak røtter evt stener om det ligger mat igjen der

Mvh Per
Takk for svar
Det ligger aldri noe mat på bunnen, det rekker ikke å komme så langt ned før det er spist opp.
Da prøver jeg meg frem med to ganger om dagen og ser hvordan det går.
heisann! Jeg er helt fersk innenfor dette med fisker,men etter råd fra noen venner kommer jeg ikke til å fôre mer enn 1 gang om dagen.
ElisabethK
heisann! Jeg er helt fersk innenfor dette med fisker,men etter råd fra noen venner kommer jeg ikke til å fôre mer enn 1 gang om dagen.

Hva er begrunnelsen til det valget.
Hadde vært litt interessant å fått høre grunnen bak
Jeg er for små-foringer flere ganger om dagen.. litt sånn tilfeldig.. og så går det plutselig 2-3 dager uten mat.
Samtidig bør du ha forskjellige typer mat (og det har du)

Er jo ikke sånn i naturen at maten kommer kl. 12:00 hver dag.. de tar det som det kommer.. ene dagen er det mye mat å få, neste 2-3 er det kanskje ingenting.

Eneste du må passe på er vel at det ikke ligger uspist mat igjen overalt.
En gang pr dag gjør eg det, variert kost. Ikke det samme 7 dager. :P

Røde mygglarver,artemia,flakfor,spinat,erter,algetabletter,spesialfor etc.. Rekene mine og fiskene mine blir skjemt bort.

En gang iblant så må de ha faste så de får ingenting 1 gang i uka. Det er bra for fordøyelsen og tarmsystemet deres. De spiser da alger eller matrester. Det de finner.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap