- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Lage for selv.
Lage for selv.
Ser og leser at det flere steder står at oksehjerte er så bra å bruke til discus og div. yngel. Men kan man like greit kverne opp makrell og andre typer feit fisk? Gjør det samme nytten eller hva er greiest å lage.
Hørte i butikker her om dagen, hva oksehjerte kostet. Og det var 75kr/kg. OG jeg må hente det hos slakteren selv. (koster mye om de skal hente inn for meg)
Synes det var litt dyrt, OG langt å kjøre!
Hørte i butikker her om dagen, hva oksehjerte kostet. Og det var 75kr/kg. OG jeg må hente det hos slakteren selv. (koster mye om de skal hente inn for meg)
Synes det var litt dyrt, OG langt å kjøre!
Postet 06.03.10 kl 22:23
Postet 07.03.10 kl 18:48
Vanilla NinjaHvis prisen på 75 kroner for et kilo fôr gir deg betydelig dårligere økonomi har du flere fisk enn den gjennomsnittlige akvarist. :) LJ
Er veldig enig i Vanilla Ninja. Om du synes 75 kr for kiloen for for er dyrt burde du heller slutte som akvarist. Om du sammenligner pris for bokser som f.ek flak for, diskus for eller lignende så får du en kilo pris som er mange dobbelt av den kilo prisen du nevner for kjøttet. Har du ikke råd til det bør du som sagt gi deg som akvarist. Lurer veldig på hva du forer fiskene dine med ettersom det MÅ koste mindre enn 75 kr pr kilo. Ingenting av de minst 10 for typene jeg bruker i mine kar koster under 75 kr pr KILO. Og de sulter heller aldri. Hm... lurer på om du spiser havregrøt hver dag? SORRY det bare måtte ut
Postet 07.03.10 kl 19:11
Mulig jeg har ordlagt meg feil, men var ikke det jeg lurte på og spurte om.
Så prøver igjen...
De fleste sier oksehjerte, MEN er det ikke da like greit å bruke annen fisk fra fiskeren? Inneholder det proteiner nok?
Tenkte Makrell kontra Oksehjerte? Makrell, Laks, Sild osv er vel et mer naturlig kjøtt enn oksehjerte?
Så hvorfor oksehjerte og ikke annen fet fisk som for?
Og prisen jeg lurte på er at noen steder står oksehjerte priset fra 30-40kr/kg. Og dermed synes jeg at 75kr/kg var dyrt i forhold!
Denne prisen fikk jeg fra Gilde. Andre slaktere er kanskje rimligere!
Noen som vet?
(Og ingen spydigheter denne gangen, det kan dere spare dere for)
Så prøver igjen...
De fleste sier oksehjerte, MEN er det ikke da like greit å bruke annen fisk fra fiskeren? Inneholder det proteiner nok?
Tenkte Makrell kontra Oksehjerte? Makrell, Laks, Sild osv er vel et mer naturlig kjøtt enn oksehjerte?
Så hvorfor oksehjerte og ikke annen fet fisk som for?
Og prisen jeg lurte på er at noen steder står oksehjerte priset fra 30-40kr/kg. Og dermed synes jeg at 75kr/kg var dyrt i forhold!
Denne prisen fikk jeg fra Gilde. Andre slaktere er kanskje rimligere!
Noen som vet?
(Og ingen spydigheter denne gangen, det kan dere spare dere for)
Postet 07.03.10 kl 19:58
Om du mener vi var spydige beklager jeg det. Men når to av to svar missforstår deg, som du selv skriver er det vel du som bør ordlegge deg på en litt bedre måte, som du nå gjore. Nok om det
Jeg bruker ikke hverken oksehjerte eller annen form for fiskefor av fisk til mine 10 kar så kan ikke gi deg noe godt svar på hvorfor akkurat det i forhold til annet fiskefor. Men har også hørt det er bra og inneholder bra kost. En mulighet du har er vel å skrive oksehjerte i søkemotoren her på AF og se om du finner noe der. Da vil du nok få opp alle innlegg hvor ordet er nevnt. Det er iallefall det jeg gjør i første omgang før jeg evnt lager en tråd og får bedre informasjon. Ønsker deg lykke til
Jeg bruker ikke hverken oksehjerte eller annen form for fiskefor av fisk til mine 10 kar så kan ikke gi deg noe godt svar på hvorfor akkurat det i forhold til annet fiskefor. Men har også hørt det er bra og inneholder bra kost. En mulighet du har er vel å skrive oksehjerte i søkemotoren her på AF og se om du finner noe der. Da vil du nok få opp alle innlegg hvor ordet er nevnt. Det er iallefall det jeg gjør i første omgang før jeg evnt lager en tråd og får bedre informasjon. Ønsker deg lykke til
Postet 07.03.10 kl 21:05
Ok takk for svar.
Jeg har søkt litt rundt å sett, men kan ikke si at jeg har funnet noe svar på spørsmålene mine! Er jo derfor jeg legger inn her!
Har flere typer fisk som krever litt spesiell foring, og er til dem jeg lurer. De spiser jo annen mat, men som en variasjon og litt nermere hva de ville spist i vill tilstand! Rov fisker! Samt maller som skal ha begge deler. Og yngelfor til Cory. og malle babyer!
Går mest i røde mygglarver, micromark, discus(flak)for og grønnsaker. Men føler at de burde hatt mer variasjon!
Jeg har søkt litt rundt å sett, men kan ikke si at jeg har funnet noe svar på spørsmålene mine! Er jo derfor jeg legger inn her!
Har flere typer fisk som krever litt spesiell foring, og er til dem jeg lurer. De spiser jo annen mat, men som en variasjon og litt nermere hva de ville spist i vill tilstand! Rov fisker! Samt maller som skal ha begge deler. Og yngelfor til Cory. og malle babyer!
Går mest i røde mygglarver, micromark, discus(flak)for og grønnsaker. Men føler at de burde hatt mer variasjon!
Postet 07.03.10 kl 21:19
Hvilke fisker er det du skal lage fôr til? Søker du på rekemiks, oksehjerter osv får du opp mange svar. Yngelfôr er det også skrevet en hel tråd om.
Her i Tromsø betaler jeg vel 35 -50 kr kg for oksehjerter, og får disse på nærmeste slakterbutikk.
Her i Tromsø betaler jeg vel 35 -50 kr kg for oksehjerter, og får disse på nærmeste slakterbutikk.
Litt av noe rovfisk du har som du fôrer på grønnsakerKaren thereseRov fisker! [...]Går mest i røde mygglarver, micromark, discus(flak)for og grønnsaker. Men føler at de burde hatt mer variasjon!
Postet 07.03.10 kl 21:40
Endret: 07.03.10 kl 21:42
Siden det blir vist til at du bør søke i trådene og du skriver du ikke finner noe, vil jeg gi følgende tips om søk på Akvaforum.
Skriv inn feks. oksehjerte i søkestrengen øverst til venstre. Trykk søk, og du får opp en side som ser slik ut (trykk på lenken). På denne siden, som forteller at du har fått fem treff i artikler og tre i rubrikkannonser, kan du videre prøve et Google-søk etter det du leter etter. Gjør det, så får du også treff i tidligere debattråder her inne om temaet oksehjerte. Du kan endre søkeordet etter (okse)hjertets lyst. Du kan også endre søket til å gjelde hele nettet, ikke bare akvaforum (se knappene under søkestrengen).
Jeg vet ikke hvorfor du ikke kan skrive her inne hvilke fisk du har som skal fores med proteinrikt for, men det får være din sak. Du vil få bedre svar om du gir bedre input, det er i alle fall sikkert.
Skriv inn feks. oksehjerte i søkestrengen øverst til venstre. Trykk søk, og du får opp en side som ser slik ut (trykk på lenken). På denne siden, som forteller at du har fått fem treff i artikler og tre i rubrikkannonser, kan du videre prøve et Google-søk etter det du leter etter. Gjør det, så får du også treff i tidligere debattråder her inne om temaet oksehjerte. Du kan endre søkeordet etter (okse)hjertets lyst. Du kan også endre søket til å gjelde hele nettet, ikke bare akvaforum (se knappene under søkestrengen).
Jeg vet ikke hvorfor du ikke kan skrive her inne hvilke fisk du har som skal fores med proteinrikt for, men det får være din sak. Du vil få bedre svar om du gir bedre input, det er i alle fall sikkert.
Postet 07.03.10 kl 21:52
Litt av noe rovfisk du har som du fôrer på grønnsakerNils VollstadHvilke fisker er det du skal lage fôr til? Søker du på rekemiks, oksehjerter osv får du opp mange svar. Yngelfôr er det også skrevet en hel tråd om. Her i Tromsø betaler jeg vel 35 -50 kr kg for oksehjerter, og får disse på nærmeste slakterbutikk. [QUOTE=Karen therese]Rov fisker! [...]Går mest i røde mygglarver, micromark, discus(flak)for og grønnsaker. Men føler at de burde hatt mer variasjon!
Hehe ja rovfiskene mine spiser alt...tii. Neida er snakk om snabelåler. De spiser kun røde mygglarver.
Men tenkte å lage et for spom BÅDE yngel av malle, cory osv OG ålene spiser!
Postet 07.03.10 kl 22:04
TrudeHellSiden det blir vist til at du bør søke i trådene og du skriver du ikke finner noe, vil jeg gi følgende tips om søk på Akvaforum. Skriv inn feks. oksehjerte i søkestrengen øverst til venstre. Trykk søk, og du får opp en side som [URLBLOCK1] (trykk på lenken). På denne siden, som forteller at du har fått fem treff i artikler og tre i rubrikkannonser, kan du videre [B]prøve et Google-søk etter det du leter etter[/B]. Gjør det, så får du også treff i tidligere debattråder her inne om temaet oksehjerte. Du kan endre søkeordet etter (okse)hjertets lyst. Du kan også endre søket til å gjelde hele nettet, ikke bare akvaforum (se knappene under søkestrengen). Jeg vet ikke hvorfor du ikke kan skrive her inne hvilke fisk du har som skal fores med proteinrikt for, men det får være din sak. Du vil få bedre svar om du gir bedre input, det er i alle fall sikkert.
Jeg har googlet det og får KUN oppskrifter. Som jeg ikke var på utkitt etter. Jeg lurer på innhioldsverdiene fet fisk, f.eks. makrell kontra oksehjerte...!
Postet 07.03.10 kl 22:06
Når jeg og de fleste andre lager fôr med oksehjerter er det kun reint kjøtt, uten fett som er av interesse. Rekemiks består ofte av reker, som er magre samt mager fisk. Feit fisk er vanskeligere å lage et for som holder sammen og det vil dermed forurense mere + at fiskene dine blir feite..
Tror ikke at det er et sjakktrekk å lage et fôr som passer alle fiskene dine. Vi kjøper jo ofte fôr eller lager fôr som tilfredsstiller behovene til den spesifikke fisken.
Tror ikke at det er et sjakktrekk å lage et fôr som passer alle fiskene dine. Vi kjøper jo ofte fôr eller lager fôr som tilfredsstiller behovene til den spesifikke fisken.
Postet 07.03.10 kl 22:55
Ok. Ja endelig fikk jeg et fornuftg svar:o) Tuuuuusen takk!
Har fått 3 nye åler og de er fryktelig tynne. Og de vil ikke ha myggis. Selv om de to jeg har fra før blir ville når det kommer myggiser i vannet. Synes det er rart! Så var hovedsaklig til dem jeg tenkte. Men også at de andre fiskene kan få en smakebit innimellm, og som variasjon til yngelen!!
Men da går jeg for å lage foret med oksehjerte!
Har fått 3 nye åler og de er fryktelig tynne. Og de vil ikke ha myggis. Selv om de to jeg har fra før blir ville når det kommer myggiser i vannet. Synes det er rart! Så var hovedsaklig til dem jeg tenkte. Men også at de andre fiskene kan få en smakebit innimellm, og som variasjon til yngelen!!
Men da går jeg for å lage foret med oksehjerte!
Postet 07.03.10 kl 23:04
Hvorfor skal du bruke et så ekstremt proteinholdig fôr? Har du diskus?
Hvis ikke, la være. Det er først og fremst diskus som har nytte av en så ekstremt høy andel animalsk protein-innhold i dietten.
Skal du bare fôre vanlige selskapsfisk av diverse slag, finnes det plenty av ferdiglagd frossentfôr på markedet.
Oksehjertefôret forurenser veldig mye i akvariet, og det er ikke noe man bare hiver oppi uten videre. Det bør vel helst være fisk som har spesielt bruk for akkurat det.
Vanlige akvariefisk legger fort på seg, og fettansamlinger rundt innvoller som hjerte og nyrer er ikke sunt for noen skapning.
Hvis ikke, la være. Det er først og fremst diskus som har nytte av en så ekstremt høy andel animalsk protein-innhold i dietten.
Skal du bare fôre vanlige selskapsfisk av diverse slag, finnes det plenty av ferdiglagd frossentfôr på markedet.
Oksehjertefôret forurenser veldig mye i akvariet, og det er ikke noe man bare hiver oppi uten videre. Det bør vel helst være fisk som har spesielt bruk for akkurat det.
Vanlige akvariefisk legger fort på seg, og fettansamlinger rundt innvoller som hjerte og nyrer er ikke sunt for noen skapning.
Karen thereseMulig jeg har ordlagt meg feil, men var ikke det jeg lurte på og spurte om. Så prøver igjen... De fleste sier oksehjerte, MEN er det ikke da like greit å bruke annen fisk fra fiskeren? Inneholder det proteiner nok? Tenkte Makrell kontra Oksehjerte? Makrell, Laks, Sild osv er vel et mer naturlig kjøtt enn oksehjerte? Så hvorfor oksehjerte og ikke annen fet fisk som for? Og prisen jeg lurte på er at noen steder står oksehjerte priset fra 30-40kr/kg. Og dermed synes jeg at 75kr/kg var dyrt i forhold! Denne prisen fikk jeg fra Gilde. Andre slaktere er kanskje rimligere! Noen som vet? (Og ingen spydigheter denne gangen, det kan dere spare dere for)
Postet 07.03.10 kl 23:29
Jeg skal ikke bidra med noe svar i denne tråden, for dette har jeg ikke peiling på.
Men jeg lurer på en ting, hvorfor må det bestandig være snakk om Oksehjerte?
Det må da være andre slaktedyr som har masse proteiner samt lite fett?
De fleste slaktedyr spiser jo nesten samme mat, nemlig gress, rundballer og kraftfor?
Dumt spørsmål?
-Tore-
Postet 07.03.10 kl 23:49
Slik som de fleste vet foretar alle kyr et kjønnsskifte i det øyeblikk det vandrer til de store gress slettene på den andre siden. Så det er vel mere korrekt å kalle dette for storfe hjerter og ikke oksehjerter. Grunnen til at storfehjerter brukes ligger i første stavelse, nemmelig stor, hjertene er store og mye enkle å å få reine muskelmasser av uten noe fett. Ikke like enkelt på mindre dyr, som lam, sau osv.
En annen animalsk proteinkilde som også brukes en del, bl a av Stenker er kalkunhjerter. Så har du tilgang på dette er vel det også en grei proteinkilde.
En annen animalsk proteinkilde som også brukes en del, bl a av Stenker er kalkunhjerter. Så har du tilgang på dette er vel det også en grei proteinkilde.
Postet 08.03.10 kl 00:53
Postet 08.03.10 kl 02:20