Red tail mat tips

Hei jeg gikk nylig til innkjøp av en nydelig red tail som ny nabo med mine 2 oscarer. og lurte på om noen hadde noen bra tips til mat for begge egentlig. begynner og bli relativt dyrt og kjøpe på posene med frrosentfor nå. så noe billigt hadde vært fint og ikke begynn med akvarie størrelser. lurer enkelt og greit på mat tips

Takk!
Vel... oscarene vil jo etterhvert BLI mat, så da har du løst det problemet.

Inntil det skjer bør du mate med rå fisk og reker.
IKKE bruk laks, eller annen feit fisk. Bruk hvit fisk, som torsk, sei, lyr osv.
hvor stor er den?
jeg selv kjøpte en slik, men min var bare ca 3-4 cm når jeg fikk den, ble fortalt at det var en malle som vill bli 12 cm XD ble også fortalt at den var fredlig... wrong..

syns red tail er skikkeli flott, men ville nok ikkje kjøpt en med kunnskapen jeg har i dag.

jeg foret min med en reke hver dag mens den var liten, spiste den ikke reken etter ca 10 min tok jeg den ut og prøvde på ny dagen etter, når den ble rundt 10 cm foret jeg den annenhver dag, med reker og skalldyrmix.
hadde en liten boks med "reker i lake" og "skalldyrmix" i kjøleskapet, men pass på at maten ikke blir dårlig.

min var også veldig glad i planter og alt som levde i akvariet, ga min bort når jeg så min fulllvoksne palettciklide han i kjeften på red tailen XD

en kjekk fisk som trenger gode gjemmeplasser som ung, da den er sky som ung, men blir "kongen av karet" når den har vokst litt.

høres ut som en red tail der ja.. den er vel nærmere 10-15cm.. ja så man kan mate med reker i lake og? trenger ikke være sånne man kjøper i ferskvare disk med skall og sånn?? sattser på at oscarene mine( ca.20cm) vil vokse i takt og ikke ble mat for den. takker for svar
ja min elsket reker i lake, jeg tok en reke opp fra laken, og presset saften ut av reken i overflaten så red tailen "luktet" at nå var det mat, så slapp eg reken oppi, reken ble ofte spist før den traff bunnen.

desverre vil oscarene dine bli mat til slutt om en stund, ca 1-2 år vil de kanskje holde stan, lest at red tail vil bli over 100 cm på rundt 5 år og rekorden på denne fisken i stor fiske er nesten 52 kg.
et monster av en fisk, men akk så tøff!

http://www.youtube.com/watch?v=UTjjwi5OoQ0

http://www.youtube.com/watch?v=7F5L_62FuWg&feature=PlayList&p=D54BF28589B2DA01&playnext=1&playnext_from=PL&index=49

vil gjerne se bilde
lykke til =)
ja skal få fikset noen bilder ettervært. ja vet den blir stor men fisken er rett og slett nydelig! om det kommer den gang oscarene mine begynner og slite så blir det nok ett nytt større til red tailen eller nytt til oscarene
Tror ikke du vet hva du går til her.
Redtailen blir mye for stor til karet ditt på kort tid.
Mine vokste ut av 4000 literen min på under et år.
Da hadde de spist alt av maller, store chiclider, planter o.l. i karet, og ødelagt flere pumper og utstyr i karet. Lykke til......

PS: Bruker man reker i lake e.l. MÅ dette skylles, så man får bort lake, salt osv.
Ja er fullt klar over at dem blir veldig store. Og at den kommer til og vokse fra akvariet mitt. Men denne fisken hadde jeg lyst på før jeg kjøpte mitt første akvarie, derfor må jeg bare få prøve og ha en.. Den er veldig fasinerenes og elegant og se på. Jeg orker ikke sånne heavy diskusjoner om størrelser. Den tid den sorg.. Dette er en fisk jeg bare må få testet og ha en gang.. Og jeg har ikke mulighet til og ha 5000lt akvarie.. Så nok en gang,
den gangen eg ser den lider pga størrelse kommer eg nok til og gjøre det som trengs for at den skal få det fint men takk for tipset med laken.. Men fikk snakket med en bekjent som fikser ferske reker i ferskvare disk veldig billig
Dette handler ikke om hva DU vil, men ansvar for levende dyr.

Bare minner om den nye dyrevernloven.
Regner da med at du er gammel nok til å ta ansvar for levende dyr/fisk (over 16 år)
§2 , §6, §22, §23

http://www.lovdata.no/all/nl-20090619-097.html
No begynner det igjen.. Dette forumet er genialt og kjempe bra men Kan ikke folk holde seg til det tråden handler om.. Er ikke en tråd på dette forumet at man
må bla gjennom 5 sider med klaging, lover og paragrafer før man får svar..Er det ikke bedre og bare hjelpe folk med det de lurer på så fiskene får det så bra som mulig? Hvis folk absolutt må si det de mener så kan de starte en egen tråd for folk som bare må snakke seg vekk fra tråden.. Takk for mange gode mat tips! Så lar vi det være med det!! Diskusjonen er ferdig her
Og dette er ikke noe mot deg spessielt Alexander. Jeg vet du har masse erfaring og er veldig flink med fisk. Bare en generell observasjon
Det er sant at det kan bli litt mye klaging og mas. Men når noen her inne på helt feil spor pga uvitenhet eller annet så må man jo få lov til å si fra. Når det er sakt er det ingen som kan nekte noen å kjøpe en fisk uansett så lenge den er lovlig å holde i norge.
Andreas, som man roper i skogen får man svar heter det. Når du skriver; "Jeg orker ikke sånne heavy diskusjoner om størrelser. Den tid den sorg.. Dette er en fisk jeg bare må få testet og ha en gang." bør ikke bli spesielt overrasket at du får som svar fra dyktige akvarister som Vidar-Alexander som sier "Dette handler ikke om hva DU vil, "

Forstår det slik du ikke ønsker å forholde deg til dyrevelferdsloven, og kanskje synes at det går "over alle støvleskaft" å skulle behandle fisk som andre kjæledyr, men det er ikke opp til oss vanlige borgerer å mene at denne loven er bra eller dårlig slik at jeg kan velge å forholder meg til denne lovene eller ikke.

Skulle ha sett for et ramaskrik det ville ha blitt på et hundeforum, katteforum ol. hvis jeg fortalte at jeg kjøper nå bare dette dyret, ikke fordi at jeg kan tilfredsstille dyrets sine behov jf. dyrevelferdsloven, men jeg synes at det er så fint som liten.. Men hva som skjer med dyret mitt når det ikke er lengre lite og søtt, ja "den tid den sorg.." Mulig at du kunne ha bedt om at forumsmedlemmene bare skulle svare på det du spør etter og ikke respondere på hva du skriver, men tror nok at det ville fort bli en tråd som handlet om dine holdninger fremfor mat til dyret.
Vis meg hvor i loven det står at det ikke er lov og ha en fisk til den vokser seg for stor, Så lenge jeg gjør livet dens fint så lenge jeg kan, da ser jeg ingen lov som er imot det.. Gjelder hunder og alle dyr det.. Tipper det skjer på dyrehager også.. At dyr omplasseres når de blir for store eller det ikke lenger er mulig og ha den av økonomiske grunner.. Og selvfølgelig gjelder loven. Men som sagt så lenge den blir behandlet fint er det ingen som bryter noen lover.. No er ikke dette en tråd som er spessielt klaging i og at folk sier ifra en gang er noe helt annet men det blir gang på gang.. Jeg har stor respekt for folk med masse erfaring det er dem
man lærer av..men hadde tråden handlet om at jeg spurte om det gikk og ha en red tail i mitt akvarie hadde jeg ikke sagt noe men spørr om mat tips så fisken då skal få riktig mat og ha det fint... Men no endte jo dette i en stor diskusjon uansett.. Det jeg vil fram til er at det er irriterens og ikke finne svar fordi folk snakker seg langt vekk fra tråden.. Er Veldig fokus på størrelser og sånn her.. Er ikke akk som eg har den i ett glass, er tross alt 20ganger lengden hans nå(720lt) hadde vært noe annet hadde eg hatt den i 100 literen...
Tror ikke at jeg skrev noe om ulovlighet ved å anskaffe seg et fiske som du ikke kan på sikt ta vare på Andreas, men derimot noe om tanker rundt dette å skaffe seg en fisk / dyr som du vet at du ikke kan ta vare på etterhvert.

For det er vel slik, at det ikke er enkelt å omplassere en stor rovfisk, og veldig mange av disse fiskene møter dessverre etterhvert den sikre død pga deres størrelse, adferd eller bare fordi eieren ikke er i stand til å gi fisken de forhold som fisken har krav på.
Nei jeg vet det ikke er lett. Men når den tid kommer så skal jeg gjøre mitt beste for og sikre den ett fint hjem etterpå som eg har sagt så er ikke dette en fisk som jeg kjøpte fordi den sku se tøff ut til den ble for stor.. Jeg synes den er veldig intresang og siden jeg har fått sansen for større og større fisk så ender jeg kanskje opp
med og anskaffe meg ett stort akvarie jeg liker at folk er lidenskaplig for hobbyen sin er bare at på et forum er jeg ute etter svar, ikke klaging og kjefting hvis du skjønner?
Heeey

Har selv en RTC. Forer den med rødemygglarver, og den ELSKER oksehjerte.
Reker, og rå fisk vil IKKE min ha enda. Den er ikke så stor, se på bilder så ser du den : -)

Men, oksehjerte og rødemygglarver en så lenge : -)

Legg ut bilder av din også. Kult at det er flere som har RTC
ja! skal få lagt ut noe bilder når den er kommet mer til rette, den er fortsatt litt sjenert den ligger og vokter hulen sin og kommer bare ut når den ser jeg kommer mot akvariet:P virker litt skeptisk ovenfor frossent, men ferske reker er den blitt veldig glad i er ikke store karen ennå ca en 10-12cm har ikke målt den ordentlig
Hehe. Morsomt!

Fikk min for ca 3 uker siden.
Den er ganske sjenert enda. Men, herregud som den spiser. Helt latterlig.
Prøv med okehjerte, hold den rett over han, så han kommer og tar den ut av hånda di (morsomt)
Også da ser du virkelig hvor sterk den er også, river den i filler :d

Prøvd med litt reker jeg også, men tror det kommer med alderen. Han spiser det litt, men ikke så mye enda : -)
Hadde selv stor problemer å gi bort mine to RTC. Ingen vil ha de, da de spiser alt.
Prøvde flere muligheter.
Dette er forøvrig et problem som går igjen med de fleste store fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap