Malawi - hvorfor ikke mygglarver og oksehjerte????

Inaktiv bruker
Hvorfor skal vi ikke gi Malawi ciklider røde/sorte mygglarver eller oksehjerte? Jeg spurte i zooforetning, men de viste ikke. Jeg er bare nysgjerrig... Hvilken stoffer inneholder dette som er skadelig??? Takk for svar!
Er litt rusten i faget, så unnskyld meg om jeg blander sammen ett og annet her.

Men, fordøyelsessystemet til Malawi's er ikke oppbygd for så kraftig, proteinrikt fór.
Mbuna's(?) er hovedsaklig gressere i naturen.
Å fóre dem med mygglarver som en snack, en sjelden gang i blant, hadde jeg aldri noe problem med.

Med det sagt er det mange arter i Malawi som også spiser kjøtt (insekter og annen fisk), som tåler denne fórtypen(mygglarver) bedre.

Oksehjerte er et fór jeg i utgangspunktet ikke ville foret noen fisk med, bare spør deg selv om hvor mange okser som blir spist av småfisk i naturen årlig.
Men det er en helt annen diskusjon, hehe.

For dere som skulle dra kjennskap til nicket, jepp det er meg, risen from the ashes!

Dette er ingen absolutt regel. Det er mange ulike fisk fra Malawi, noen er f.eks planteetere, noen spiser akvatiske invertebrater, andre spiser mindre fisk. Du må altså ta utgangspunkt i den eller de artene du har, for å finne ut hva du skal fore med. Planteetere må ikke få proteinrik kost som oksehjerte. Oksehjerte inneholder i tilegg mange mettede fettsyrer og er derfor i utgangspunktet ikke det beste foret. Men det brukes jo endel.
Inaktiv bruker
takk for svar folkens... jeg var bare lurte litt. Godt å ha et slik forum som dette så vi mere uerfarende kan få råd og hjelp. Mine fisker kommer fra forkjellige steder.
Jeg har jack dempsey, frontosa, rød zebra og juvelciklide... kan jeg gi de røde mygglarver som snacks ca engang i uka?
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap