Tåler ikke kampfisk røde mygglarver?

Grunnen til at jeg spør er at sist jeg foret kampfisken min med dette, så este magen opp noe inmari.

Søkte på internett nå og fant dette bildet, som er helt lik som han så ut:
[External Image]
- Der står det at det er pga svømmeblæren, og at det kommer pga dårlig kosthold.

Den er mye bedre nå, men fremdeles er magen litt større enn på den andre kampfisken min. Den har forøvrig alltid vært litt større i magen. Har stor matlyst, ingen problemer med svømming eller annet.

Kan mygglarvene ha vært dårlige? De har ligget i fryser hele tiden, men jeg har hatt dem lenge.
Plussmedlem
Dette var utrolig merkelig! Har aldri skjedd noe sånt med min, og han har spist masse noen ganger.. Harry (kampfisken min) elsker mygglarver, han. Han spiser til han blir lei..

Min har aldri est opp, og har heller ikke hørt om kampfisker som har blitt dårlige av å spise røde mygglarver.

Har den andre kampfisken din spist mygglarver? Ser ikke helt bort ifra at mygglarvene kan ha vært dårlige, selv om det høres rart ut at det ble en så stor reaksjon.
hea
Kan mygglarvene ha vært dårlige? De har ligget i fryser hele tiden, men jeg har hatt dem lenge.

Ville du selv spist kjøtt som du viste var skikkelig gammelt?
At du sier at du har hatt foret lenge kan antyde at det har blitt dårlig. Du sier ikke noe om hvor lenge du har hatt det, og om det har ligget eksponert for luft eller er av typen der hver lille bit ligger i et eget rom forseglet med folie. Godt fôr har alltid en holdbarhetsdato, men denne er kun gyldig dersom varen har vært frossen hele tiden.

En del fisk spiser til det er tomt, uten å ha noen formening om hva det vil si å være mett, så fisken din kan ha forspist seg og kanskje i tillegg fått en infeksjon.

Det er et par forskjellige grupperinger når det gjelder bruk av røde mygglarver.
Noen, den gruppen jeg holder med, mener at detter er uegnet og skyr det som pesten.
Røde mygglarver produseres blant annet under forhold med svært høyt bakterieinnhold, les fores opp på/i hønsekloakk, dette kan føre til at produktet lett kan bli dårlig hvis det ikke holdes frossent i hele transport- og lagrings-kjeden.
I tillegg er det en kjent sak at røde mygglarver kan fremkalle flere typer allergiske reaksjoner. Selv folk som aldri har hatt noen form for allergi kan plutselig få det på grunn av at de har blitt eksponert for allergener. Det kan være alt fra konktallergi i form av utslett til akutte luftveisproblemer.

Når det finnes mye annet frossenfôr som fint kan benyttes i stedet ser i hvertfall ikke jeg noen grunn til å gi fiskene mine den røde gørra.
Jeg forer mye av mine labyrinter med frossenfôr, men bruker da frossen artemia, mysis og cyclops. Levende hvite og sorte mygglarver får de på sommeren hvis jeg har vært på fôrtur i skogen.
Jeg holder mine røde i fryseren. Alle fiskene mine, uansett art er mye gladere i mygg enn artemia. Forskjellen på iver er påfallende
Den andre kampfisken spiste også, sammen med samtlige andre fisk og reker i akvariet.

Han har også spist slike mygglarver før uten at det samme skjedde.

De kan være så gamle som over et år, har hatt en del poser med det, og det blir litt blandet. Oppbevarer det selvsagt i fryser, og det har ikke blitt tint opp hos meg i alle fall, hvordan det har blitt behandlet før jeg fikk det aner jeg ikke.

Mulig at han rett og slett har spist for mye. Denne fisken har alltid hatt en veldig stor appetitt.

Kommer til å prøve en gang til med disse mygglarvene, og om det samme skjer en gang til så kaster jeg dem.

Jeg forer med en del forskjellig frossent, men har samme er faring som "den glade amatør", røde mygglarver er det som faller mest i smak hos fisken.
Som du ser av denne tråden har jeg opplevd det samme. Men jeg koblet det aldri til foringa med røde mygg. Jeg tenkte heller i de baner at mange kampfisker er svakelige og ikke lever så lenge. Men akkurat hva som skjedde med min har jeg ingen var på.
Takk! Da leser jeg den tråden nå. Så kjapt på bildet, og det var nøyaktig slik den så ut! Den har fremdeles samme for på magen, men kulen er mye mindre.

Lurer på om min har det samme som din da. Jeg kommer dog ikke til å avlive min enda, den har stor appetitt og er aktiv. Men jeg får følge nøye med. :S
Hvor lenge har din hatt det slik? Høres jo positivt ut at magen minker. Det gjorde den ikke hos min. Min var aktiv de første dagene med stor mage, men så ble han slappere den fjerde dagen(ca) og da han ble avlivet et par dager etter der igjen spiste han ikke og var helt slapp.

Det nevnes problem med svømmeblæra pga dårlig kosthold. Jeg tror det var svømmeblæra som var den væskefylte hinna som opptok all plass inni fisken min.

Men hva er dårlig kosthold? Ser at det blir frarådet bruk av røde mygg pga måten foret fremstilles på. For min del skal det mer til enn en syk og dårlig kampfisk for å slutte å fore med røde mygg. Det kan jo være andre grunner til at kampfiskene blir dårlige.
Den har alltid hatt en litt større mage, helt siden jeg kjøpte den. Vel en mnd siden, noe rundt det.

Da magen stod som en ballong så så den bare oppå varmekolben. Trodde den ville stryke med over natten, men neste morgen var den betydelig bedre. Skal nevne at jeg tok et ekstra vannbytte den kvelden også, tilfelle det var noe med vannet. (Slurver aldri med vannbytter, bytter 30% hver uke, men friskt vann skader i alle fall ikke).

Nå er den nesten tiblake til slik magen var før dette skjedde (6 dager siden). I oppførsel er den lik som før.

Nei, si det. Jeg forer med kvalitets tørrfor, men jeg har ikke spesial bettafor. Burde kanskje skaffet meg dette.

Ja, jeg er enig med deg. Jeg slutter ikke med slike mygglarver kun basert på en teori. Det kan jo rett og slett ha vært tilfeldig at magen hovnet opp akkurat da. Jeg får oppdatere neste gang jeg forer med myggiser, og skrive om det samme skjedde med kampfisken da også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap