Får otto'ne nok næring?

Vi har hatt 3 otto'er i fire dager, men har enda ikke sett at de spiser av foret jeg gir dem. Vi har kardinaltetra, neontetra, skjørtetetra, pansermalle, platy og Otto i vårt 60liter kar.
De fores med TetraRubin og TetraWafer mix.
Ottoene har jeg som sagt ikke sett spise av maten men de suger ivrig hvor som helst i karet hele tiden. Jeg har også gitt dem litt squash og alle fiskene er borte på den. Hvor ofte og hvor mye squash om gangen til ca 24 små fisker? Alle fiskene spiser foresten av begge for typene. Får Otto nok næring? Det daler sikkert ned noe mat de spiser der de fyker rundt. De er ca 2-3 cm lange.
ottoene får sikkert nok alger.
Mine spiste ikke på squash, men bare på agurk, erter og spinat.
De voksne/gamle individene har funnet ut at fiskematen er mye enklere å spise enn alger. hehe

Ville ikke bekymret meg for om de får i seg mat.
Eneste er hvis dyrebutikken nettopp har fått de inn. Da kan du lese her: OTTO

Lykke til

Espen
Nå har jeg ingen erfaring, og dette er bare en tanke jeg har, siden jeg ser dette er en type malle.... Men;
Ancistrus er i allefall nattaktive, så jeg syntes å ha lest et sted at man gjerne kan legge igjen mat i karet rett før lyset slukker, mallen vil like dette godt da den er nattaktiv...
Og har sett flere ganger at mallen driter i å holde karet mitt skinnende om dagen og er mer interessert i ting vi ikke ser i bakgrunnen osv, mens morgenen etter så skinner jo karet så det lyser :P (Ikke bokstavelig talt).
Så kankje han liker bedre å spise ordentlig om kvelden? Eller kanskje han spiser nok alger osv om natta, så han ikke er sulten midt på dagen når det passer deg best å mate han?

Bare en tanke, som sagt jeg vet ingenting om otto!
Jeg har hatt god suksess med mine ottoer (når de ikke har blitt spist av killier eller dødd av forgiftning sammen med halve fiskebestanden), og i starten er de ofte veldig utsultede fra butikken og renser karet for alger temmelig raskt (graden av "spis-bæsj-spis mer" er faktisk sjokkerende). Da har jeg vært veldig frampå og i praksis foret med alt mulig, ikke bare grøntfor. De første ukene viser de ofte interesse for proteinrik mat selv om de i teorien er vegetarianere. Frossen artemia og slikt har blitt populært, myggiser og til og med noe diskus-bits har blitt smattet på med velbehag bare ottoene kommer til og ikke dette matoverskuddet blir spist av andre.

Men etterhvert så går jeg over til å la dem hovedsaklig klare seg på alger, eneste jeg gir i tillegg er en bit godt kokt brokkoli eller noen erter en gang i blant (en gang i uka eller så). En gang kjøpte jeg en stor pakke friske spinatblader og gav dem et raskt oppkok for at de skulle bli myke, og overskuddet frøs jeg ned i små klatter på et brett, det er også populær mat, men griser endel. Jeg brukte å gi dem noe grøntfor-malletabletter, men har sluttet med det.
Problemet med ottoene er at de er såpass forsiktige at tabletter og slikt kommer de sjeldent til, andre fisk i karet momser det i seg lenge før ottoene smyger seg fram. Særlig er det et problem at ottoene ikke rasper opp maten slik andre maller gjør, men suger, og da får de ikke i seg så mye av tabletter og slikt før de er gått i oppløsning, noe de aldri gjør i et kar med annen bunnfisk eller glupske stimer som beveger seg over hele karet for å få mat. Derfor bruker jeg godt koke grønsaker, og lar dem ligge i karet i et døgn eller så, da er de tilgjengelige for alle fiskene, og myke nok også for ottoene (det tar ofte noen timer før de er frampå og smaker, treigingene). Jeg legger helst i grøntfor dagen før vannbytte siden det fort kan gå ut over vannkvaliteten å ha det liggende så lenge.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap