Spyttende palettciklide - noen tips?

Hei!

Jeg kjøpte for en drøy uke siden et par palettciklider. Hunnen døde i går men hannen er fortsatt i vigør. Dog spytter han ut all mat. Han er aktiv ved mating og oppsøker fallende flak (litt engstelig for å gå opp i toppen) men alt spyttes ut igjen. Jeg trodde først han mislikte Sera-blandingen jeg bruker eftersom den inneholder mye grøntfor og jeg byttet derfor til Tetra Pro for det karet. Effekten er dog akkurat den samme: Han jager maten, jafser den og spytter ut igjen. Gang på gang. Noen som har tips til om dette er noe innkjørings-vrøvl inntil han føler seg mer hjemme i karet eller om jeg må forsøke atter andre typer for?

Takknemlig for all hjelp!
Har du prøvd mygglarver? Det spytter de fleste fisk ikke ut igjen. Rekemix kan du også prøve.
Røde mygglarver er en sikker vinner hos de fleste ciklider. Tror nok du må by på annet enn flakfor. Blir veldig ensformet i lengden. Jeg synes kjøttkaker er godt, men hver dag? Neppe, for å si det slik. Fisk trenger variert kost på lik linje med oss mennesker. Selv har jeg rundt 10 forskjellige for til mine fisker og de får skjeldent likt for to dager på rad. Egenlaget mix er en grei og billig løsning, i tillegg finnes pellets, granulat, for tabletter, frossen for og annet du kan for fiskene dine med.
Gode tips
Takk for det!

Han har ikke spist ordentlig en eneste gang siden han kom i hus, så han har nok ikke rukket å bli lei min mat ennu men mygglarver kan være et godt tips. Så er bare spørsmålet om han kommer til matfatet. Selv sommerfuglciklidene er vesentlig mer aggresive i å få med seg matingen enn han er...
mine paletter mumser i seg blodormer som bare juling.
de er heller ikke noe gira på flakfor, men jeg kjøpte noen tabletter, husker ikke helt navnet, men er av typen du kan feste på glasset i tanken. de er også meget populære.
Det er nok ikke maten det er noe galt med. Kanskje er fisken i ferd med å bli syk eller den mistrives av en eller annen grunn. En uke er jo ikke så veldig lang tid. Viser den tegn til å begynne å bli tynnere? Ville ikke blitt så veldig bekymret hvis ikke. Det kan tenkes den trenger litt tid til å bli stuevant i akvariet, så du bør kanskje se det litt an.... men snadder frossen mat eller levende for kan jo selvfølgelig hjelpe på å stimulere appetitten.. Noe spytting vil være helt normalt..
Takk for gode råd og erfaringer! Han har nok tilnærmet 100% spytting. Skal spore opp noe godt til ham og se om det hjelper. Jeg har begrenset erfaring med palettciklider men kan jo hende sykdom er en tanke all den tid hunnen jeg kjøpte samtidig døde efter få dager. Han har funnet det lille reviret jeg bygget til ham men er en sky fyr og meget skeptisk til å tre seg helt opp i vannkanten for å hente mat. Nedfallsfrukt er favoritten.
Da kan du slippe nedi noe tablett-for for det napper gjerne ciklider på også. Prøv Tetra Tabimin.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap