Ciklider og oksehjerte

Har nylig skaffa noen ciklider (blå acara og regnbueciklide), og i den sammenheng ble jeg anbefalt av Mannen I Butikken å kjøpe litt oksehjerte til dem også. Det liker de visst godt, og det inneholder massevis av proteiner, som skal være bra. Og det skal nevnes at de liker det GODT. Nesten pirayatilstander når de fôres, holder jeg en bit mellom fingrene i vannoverflaten plasker de og herjer og ser ut til å storkose seg.

Så kommer en Mann I En Annen Butikk og sier at oksehjerter stort sett blir brukt til discuser, og at man må ha varmt vann (29 grader) og det ene og det andre. Poenget hans var i alle fall at det ikke var anbefalt å fôre ciklider med oksehjerte.

Noen som har erfaringer/meninger om det her? Og er det i så fall lurt å gi dem det hver dag, eller variere litt med noe reker, flakfôr etc. Har stort sett blitt litt forskjellig mat på dem, men oksehjerte liker de veldig godt.

De er ikke så gamle og store ennå, den største acaraen er kanskje 10cm. de andre rundt 6-8 cm.

(et kjapt forumsøk her på "oksehjerte" leverer rimelig mange discusrelaterte tråder)
Teorien bak påstanden om at man skal være forsiktig med å gi oksehjerte til fisk, er såvidt jeg har forstått slik:

Pattedyrfett stivner når det kommer noe under 30 grader. Fiskefett holder seg flytende i lavere temperaturer. For pattedyr er det ingen problem at pattedyrfettet stivner under 30 grader, for vår kroppstemperatur er aldri så lav. For fisk er det et problem, fordi de har lavere kroppstemperatur (vekselvarme). Stivnet fett er vanskelig/umulig å forbrenne, så det hoper seg opp i de indre organene.

Hvor nøyaktig dette er, vet jeg ikke sikkert.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap