Mygg vs. mygglarver

Vi har denne vinteren startet opp med akvarium(120l), og det funker. Kjempegøy. Har lest en del her på sia, og andre steder.
Og har et spørsmål: jeg har om sommeren på hytta igang en mosqito-magnet (myggfanger) denne fanger myggen og tørker den. Ville denne myggen egne seg som for til akvariet?
Det ville nok funket tror jeg : )
Inaktiv bruker
Har ikke peiling her, men lurer på om ikke myggen kan føre med seg sykdom eller parasitter?
selve byggen i selv selv ville nok ha funket, men det er jo baktanken med hva ulumskheter denne kan bringe med seg. bakterier, sykdom og sikkert en haug med andre ting som du ikke vil ha i akvariet ditt.

det du derimot kan gjøre er å lage til en balje med vann å la det stå en stund, så legger jo myggene egg i den, å da kan du bruke de mygglarvene når de klekker, det har hvertfall vært en diskutert løsning før, men det er jo også det med at de kan bringe med seg forskjellige ting.
Øivind Andreassen
Ville denne myggen egne seg som for til akvariet?

Jeg ville iallefall ha gitt det et forsøk. Om sommeren finner jeg innimellom insekter og egg ute i hagen, og de putter jeg i akvariet for å se om fiskene vil ha de (edderkoppegg, mauregg, lus, småfluer osv...). Har ennå ikke opplevd noe negativt ved å prøve ut slikt "viltfôr", så jeg tviler på at tørket mygg vil gjøre noe skade.
Anders Damm
det du derimot kan gjøre er å lage til en balje med vann å la det stå en stund, så legger jo myggene egg i den, å da kan du bruke de mygglarvene når de klekker, det har hvertfall vært en diskutert løsning før, men det er jo også det med at de kan bringe med seg forskjellige ting.

Dette gjorde jeg hele tiden både i min ungdom og i litt senere år når jeg hadde akvarium. De elsket det, og de vokste utrolig fort.

Ellers så har jeg noen dammer i hagen nå, og i fjor hadde vi bare fisk i den ene dammen, så de andre florerte med mygglarver, som koiene elsket, så...

Personlig har jeg ikke hatt noen problemer med å bruke levende mygglarver som fór, og kommer nok til å gjøre det igjen denne sommeren
Takk
Takk alle sammen for innspill, dette må nok testes ut. Jeg skal gi dere alle tilbakemelding om hvordan det har gått.
supert da vet jeg om jeg kan gjøre det samme x)) hehe jeg bruker frossenfor fra dyrebutikken nå
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap