- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Forsvarlig?
Forsvarlig?
Jeg reiser på ferie og blir borte i 10 dager.
Feriefôr vil jeg ikke bruke, da jeg vet at mange har hatt dårlig resultat av det.
Kan fiskene gå i 10 hele dager uten mat?? Eller bør jeg få noen til å gå innom å mate dem?
Har ett akvarie med platy, det ligger på 26 varmegrader, og så har jeg ett akvarie med to små koi og to små gullfisk, der ligger temperaturen på 22 varmegrader.
Har ikke timer, så lyset kommer til å være av i disse ti dagene. Men gardiner og slikt er tatt til side, så de vil få dagslys..
Er utrolig nervøs og usikker på dette her, ville vært tragisk å komme hjem fra ferie og finne mange døde fisk...
Noen erfarne akvarister som kan komme med råd, setter stor pris på svar.. Er glad i fiskene mine, og selv synes jeg det virker veldig lenge å gå 10 dager uten mat, når de er vant til å få litt mat hver dag..
Feriefôr vil jeg ikke bruke, da jeg vet at mange har hatt dårlig resultat av det.
Kan fiskene gå i 10 hele dager uten mat?? Eller bør jeg få noen til å gå innom å mate dem?
Har ett akvarie med platy, det ligger på 26 varmegrader, og så har jeg ett akvarie med to små koi og to små gullfisk, der ligger temperaturen på 22 varmegrader.
Har ikke timer, så lyset kommer til å være av i disse ti dagene. Men gardiner og slikt er tatt til side, så de vil få dagslys..
Er utrolig nervøs og usikker på dette her, ville vært tragisk å komme hjem fra ferie og finne mange døde fisk...
Noen erfarne akvarister som kan komme med råd, setter stor pris på svar.. Er glad i fiskene mine, og selv synes jeg det virker veldig lenge å gå 10 dager uten mat, når de er vant til å få litt mat hver dag..
Postet 03.07.11 kl 14:52
mine fisk går 3 uker uten mat hver sommer, jeg har enda ikke funnet døde fisk eller redusert fiskebestand. godt filter, ikke overbefolkede kar hjelper. ikke rengjør karet grundig før du drar heller, fisken lever på mikroorganismene som lever i karet mens du er borte.
gullfisken og koiene kommer nok til å spise opp eventuelle planter i karet dog. anbefaler deg å kjøpe timer, de koster 60-70 kr for 3 stykk på clas ohlson, og det er gull verdt.
gullfisken og koiene kommer nok til å spise opp eventuelle planter i karet dog. anbefaler deg å kjøpe timer, de koster 60-70 kr for 3 stykk på clas ohlson, og det er gull verdt.
Postet 03.07.11 kl 15:33
De klarer seg nok uten mat den tiden, men jeg liker ihvertfall uansett å ha noen som stikker innom et par ganger i uka og sjekker at alt er i orden. Da mater de fiskene med ferdige porsjonspakker med mat som jeg har laget til og sjekker at filter og lys er ok i samme slengen. Jeg har mye planter så jeg bruker timer på lyset. Bare husk at om du har noen som mater så må du nesten lage til porsjonspakker siden "hvermannsen" har en tendens til å mate aaaaaalt for mye og det skaper bare trøbbel
Postet 03.07.11 kl 15:56
Postet 03.07.11 kl 19:17
Inaktiv bruker
Fisken vil sikkert overleve i 10 dager uten mat.. MEN -
Har du mulighet til at noen kan mate de er det best... eller kjøp en forautomat. (hvis du har mulighet) Det har jeg selv.. tror den kostet 500 kr.. stilles inn så den mater ønsket mengde mat 1 eller 2 g.pr døgn...
Har du mulighet til at noen kan mate de er det best... eller kjøp en forautomat. (hvis du har mulighet) Det har jeg selv.. tror den kostet 500 kr.. stilles inn så den mater ønsket mengde mat 1 eller 2 g.pr døgn...
Postet 12.07.11 kl 19:15
Inaktiv bruker
Fisken vil sikkert overleve i 10 dager uten mat.. MEN -
Postet 12.07.11 kl 19:15