Malawi for

God jul alle sammen. Jeg lurer på om maggot (slike som brukes til agn på isfiske) kan brukes til fiskefor (godis iblant) og som ingrediens i en mix . Kan de brukes hele eller må de deles opp?
Plussmedlem
Jeg har ikke brukt maggot til malawi, men jeg har brukt det til en del annen fisk. Utrolig næringsrikt og forer du mye med det vil fiskene se ut som de går på steroider. Vokser enormt og blir skikkelig kraftige..

Insektlarver er jo noe av det mest næringsrike man finner i naturen, med et proteininnhold som er ca 3 x ren biff....

Er fisken stor nok til det så bruker jeg de hele. Da trigger de også jaktinstinktet til fiskene...
Takk for svar. Ja jeg tenkt kanske att det må være fin å bruke noe sånt iblandt.nå har jeg ikke fått akvariet mitt hjem enda skal hente det i romjula. jeg kjøpt eit brukt kar m fisk og utstyr så jeg er nybegynner.Karet er 325 l m Malawi og noen malller karet eri bruk til jeg er klar til å hente det. Du / dere har nok masse gode råd og komme med tar imot med takk.
Hei og gratulerer med akvarie
Jeg vet ikke hvordan det er å fòre med maggot, men fiskene blir sikkert overlykkelig om de får noen. Om det er bra for dem er en annen sak.
Hva slags malawi-ciklider er det snakk om? De fleste Mbunas er ganske tander når det gjelder proteiner siden de har et tarmsystem som er beregnet på alger og litt smådyr som lever i algene. Bukvannsott kan bli resultatet hvis de får feil fòr, spesielt de herbivore artene. F.eks proteiner fra pattedyr er fyfy.
Vil du gi dem godbiter så sats heller på noe som kommer fra sjøen (reker, skjell, fisk osv). De større malawi-ciklidene, og kanskje spesielt rovfiskene tåler nok en del mer, men det spørs jo hva slags arter du får.