Artemia - når bør man 'høste'?

hei.

jeg satt opp en artemiaklekker i går, vil tro det var rundt 17 tiden. dvs ca 17 timer siden. når jeg skrudde av luften nå, så så jeg det var flere som svømte rundt i slangen. men det selv om dette var mye mer lovende enn med de forrige eggene jeg prøvde med, er det allikevel få som har klekt i forhold til antall egg enda.

kan jeg vente noen timer før jeg tar de opp, slik at flere av eggene får klekt, eller vil jeg da bare ende opp med masse død artemia (mtp de som er der nå)? eller bør man ta opp når man ser det har klekket noe, på tross av at det fremdeles har gått såpass kort tid, og ikke veldig mange egg er klekt?

takker for evt svar!
Har ikke prøvd en sån "klekker". Men ellers går der vel ca 24 timer. Dett avhenger av temperaturen. Varmere vann, kortere klekketid. Men skal sikkert ikke over ? 30 grader.
Mvh. Roland Dreinø
takk for svar!

det er ikke en kjøpeklekker, det er en hjemmelaget brusflaskeklekker. beklager om det ikke kom godt nok frem!

ja, jeg har vel rundt en 27 grader, får det ikke høyre enn det.

men da bør jeg kanskje vente til det har gått de 24 timene da?

27 er vel bra dett.
Ja, eller prøv dig litt frem ?
Hvis du tar nu, og så i morron tar du litt senere, så finner du utt, når dett er best. Kommer vel litt hver gang uansett, så du har litt å fore me.
Eller, hvis ditt system kan, så ta litt nu, og så prøv igjen litt senere.
27 er ypperlig temperatur for klekking etter hva jeg har lært, gi dem 24t til å klekke med kraftig lufttilførsel og direkte lyskilde. Tilsetter du natron? Da vil du øke ph'en, artemia trenger høy ph for å oppnå god klekkeprosent.

Det er viktig å ikke vente for lenge med å høste dem da de mister næringseffekten etter halvannet døgn - skal du ha dem lengre og fore dem opp i størrelse må du mate dem med grønntvann/plankton.
Lars Jamne
27 er ypperlig temperatur for klekking etter hva jeg har lært, gi dem 24t til å klekke med kraftig lufttilførsel og direkte lyskilde. Tilsetter du natron? Da vil du øke ph'en, artemia trenger høy ph for å oppnå god klekkeprosent. Det er viktig å ikke vente for lenge med å høste dem da de mister næringseffekten etter halvannet døgn - skal du ha dem lengre og fore dem opp i størrelse må du mate dem med grønntvann/plankton.

takker for svar!

da gir jeg det noen timer til, så det var enda fler som hadde klekket nå, bare på de få timene fra morgenen.

har luftpumpe uten sten som pumper direkte opp i flasken, og en lampe stående over. tilsatte også littegrann natron, torde ikke å ta for mye, så tok litt på fingeren bare/knivodd, er det en grei mengde?

var det jeg var litt usikker på, mente å huske noe om at de mistet næringen etterhvert, og det fikk jeg jo bekreftet nå, så takk for det! de skal brukes som for til scalareyngel, så det viktigste er bare at jeg får klekket de.

igjen, takk for svar!
Jeg ville plassert lyset i bunn, de skal jo svømke mot slangen/uttaket i bunn mens skallene skal flyte til topp. Slik lyssetting gjør det enklere når du skal tappe dem.

Jeg pleier å koble fra luftpumpen og feste enden av slangen over vann nivå i klekkeren og la det stå slik i 5-10 min, da svømmer de nedover og ut i slangen og da skal du få oransje "gugge" i slangen som er haugevis med fersk artemia.
Lars Jamne
Jeg ville plassert lyset i bunn, de skal jo svømke mot slangen/uttaket i bunn mens skallene skal flyte til topp. Slik lyssetting gjør det enklere når du skal tappe dem. Jeg pleier å koble fra luftpumpen og feste enden av slangen [I]over[/I] vann nivå i klekkeren og la det stå slik i 5-10 min, da svømmer de nedover og ut i slangen og da skal du få oransje "gugge" i slangen som er haugevis med fersk artemia.

tusen takk for kjempetips, dette skal jeg prøve!

har hatt lyset stående over nå pga varme og at de skulle ha lys, men grublet litt over hvordan jeg skulle få de ut. tenkte kanskje å helle hele greia over i et syltetøyglass, for å så hente de med sprøyte når de samlet seg, men det er kanskje unødvendig da?
På de vedlagte bildene ser du hvordan jeg har gjort det. Jeg bruker to klekkere slik at jeg har ny ladning hver dag. Lar dem stå i halvannet døgn fra jeg fyller med vann, natron og egg til jeg tapper dem.

På bilde nr to ser du koblingen jeg har for å gjøre det enklere å koble klekkeriet fra luftpumpen. Grønn slange går til luftpumpen og den klare er til klekkerier hvor jeg tapper artemian gjennom. Tapper dem så i egen beholder for deretter å sile dem gjennom en artemia sil for videre å skylle dem godt.
Lars Jamne
På de vedlagte bildene ser du hvordan jeg har gjort det. Jeg bruker to klekkere slik at jeg har ny ladning hver dag. Lar dem stå i halvannet døgn fra jeg fyller med vann, natron og egg til jeg tapper dem. På bilde nr to ser du koblingen jeg har for å gjøre det enklere å koble klekkeriet fra luftpumpen. Grønn slange går til luftpumpen og den klare er til klekkerier hvor jeg tapper artemian gjennom. Tapper dem så i egen beholder for deretter å sile dem gjennom en artemia sil for videre å skylle dem godt.

dette så veldig bra ut, tusen takk for tipsene, skal se om jeg ikke får satt opp noe i nærheten.

har forløpig satt det opp veldig enkelt, og med deler jeg hadde liggende (luftpumpe, slange, silikon, og en flaske + grus for stabilitet), men skal få meg et bedre oppsett etterhvert, nå som jeg faktisk ser at de funker! (vært uheldig flere ganger nå, med dårlige egg).

igjen, takker for tips og forklaringer/svar!
Ca 24 timer. Til vannet er oransje på farge og ikke brunt som det vil være i starten. Tar ca 24 t, derfor bør du sette det på om morgenen, og om du må ha artemia til en hver tid bør du sette igang 2 klekkerier på forskjellige tider og dagen etter. Da vil du kunne tilby artemia hele tiden.
Lurt å slå av lufta ca 30 sek før du tapper ut noe, da får du med mange friske artemia. Og da bør duka satt lyset på undersiden slik at de tiltrekkes dit.
Robert
Lurt å slå av lufta ca 30 sek før du tapper ut noe, da får du med mange friske artemia. Og da bør duka satt lyset på undersiden slik at de tiltrekkes dit. :)

takker for alle tips og triks folkens! nå går det egentlig veldig av seg selv her, gud bedre å mye lettere alt ble med artemiaegg av god kvalitet!

ja, det var visst ikke så dumt det du sier her. :P fant ut at det letteste (det som ble minst søl/rot) ble å tappe det over i et syltetøyglass, dekke 95 % av glasset med noe mørkt, slik at lyset ikke trenger igjennom, å lyse på den siste åpningen, slik at de samlet seg der. da var det bare å hente de med en sprøyte.

å nå vokser yngelen her for hver dag som går!

igjen, tusen takk alle sammen for alle tips og svar!
På bilde nr to ser du koblingen jeg har for å gjøre det enklere å koble klekkeriet fra luftpumpen. Grønn slange går til luftpumpen og den klare er til klekkerier hvor jeg tapper artemian gjennom. Tapper dem så i egen beholder for deretter å sile dem gjennom en artemia sil for videre å skylle dem godt.

Holder selv på å finne ut av dette her ,men er fremdeles litt usikker på en ting.

Når du tapper de over i egen beholder ,vil det følge med uklekkete egg og eller kun de som er klekket ?
I teorien er det kun nyklekket artemia som kommer ut, men det kommer nok litt uklekkete også, mesteparten av egg/skallrester flyter til topps når luften er frakoblet og vannet får roet seg.
OK ,har satt den igang,så får jeg se hva som skjer
LKT
ja, jeg har vel rundt en 27 grader, får det ikke høyre enn det. men da bør jeg kanskje vente til det har gått de 24 timene da?

Ikke prøv å få det varmere enn 27 grader. La det gå minst 24 timer og se da. Du er sikkert klar over at klekkeprosenten kan variere hos artemiaegg man får kjøpt. Det virker som om zoo-handelen ikke har hørt om datostempling/holdbarhetsdato. Klekketiden kan også variere litt i ulike leveranser.

Lykke til.
Stephan Sandemose
[QUOTE=LKT] ja, jeg har vel rundt en 27 grader, får det ikke høyre enn det. men da bør jeg kanskje vente til det har gått de 24 timene da?

Ikke prøv å få det varmere enn 27 grader. La det gå minst 24 timer og se da. Du er sikkert klar over at klekkeprosenten kan variere hos artemiaegg man får kjøpt. Det virker som om zoo-handelen ikke har hørt om datostempling/holdbarhetsdato. Klekketiden kan også variere litt i ulike leveranser.

Lykke til.

takk for svar.

nei, jeg har beholdt det på 27 grader, virket som om det var en grei temp. og som jeg har skrevet tidligere, så har i grunn hele prosessen gått av seg selv de siste dagene her nå. har egentlig ikke gjort noe anderledes denne gangen, enn de tidligere, annet enn å prøve andre egg. tror hele forskjellen lå der, jeg har nok rett og slett bare vært uheldig med eggene jeg har kjøpt tidligere.

er det noen plass dere ville anbefalt å kjøpe egg? jeg kjøpte fra webzoo, veldig fornøyd med de altså, men med frakt og kjøp, kommer en jo greit opp i pris etterhvert.
Ebay
Jeg bruker utelukkende artemiaegg fra JoeAqua på eBay. Er veldig godt fornøyd med kvaliteten på disse... Han selger også klekkerne som vist på bildet mitt tidligere i tråden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap