Ferieforing

Hei. Jeg er nybegynner og håper at noen kan hjelpe.
Jeg har et 125liters akvarie, med fem flekkete pansermaller, seks platyer, syv guppier og to ansistrucer. Pluss en haug med pestsneiler og en alt for lat jegersneile. To av guppiene og en av platyene er høygravide.

Nå skal vi være borte noen få dager (fredag til søndag). Hvordan bør jeg gjøre med mat? Jeg er redd for at det kommer yngel som siden blir snacks hvis fiskene ikke får nok mat (finner ikke igjen de to ungene jeg så her om dagen). Har masse planter, men vet ikke om jeg tør ta sjansen.

Er også usikker på foring av yngel, hvis jeg prøver å mate der hvor de er så kommer jo de andre fiskene dit.

Når jeg hadde akvarie som barn brukte vi feriefor i form av hvite halvkuler. Hvordan påvirker det vannkvaliteten? Fungerer det for alle fiskene?

Håper at noen kan hjelpe
Er heller ingen ekspert, men kan forsøke å svare så godt jeg kan.

Voksen fisk har ikke vondt av et par dager uten foring i et godt innkjørt akvarium. Tror kanskje yngelen blir snacks uansett hvor mye mat fiskene får, så her tror jeg bare at du må håpe på at yngelen overlever i plantene og at det er nok planter.
Uansett er de hvite kulene en dårlig løsning og tror kanskje at du vil få enda mer snegler og at de vil forurense vannet.
Ikke vær bekymret. Tre dager betyr ingenting. Og kommer det yngel, vil de fleste fisker foretrekke å spise dem fremfor annen mat, uansett om du mater eler ikke.

Stephan
Jeg er ikke så bekymret for de voksne fiskene. Men synes det er veldig trist å tenke på at bebbisene skal ende som kveldsmat.
Har du en ekstra pumpe og en varmekabel?

Hva med å flytte de gravide over i et annet kar i mellomtiden? Evnt en stor plastikkeske? bruk vannet fra akvariumet og noen planter.

Iallefall en idè jeg kom på i farta.
Har dessverre ikke det, men får håpe de klarer å gjemme seg i plantene.
men om de føder og du ikke er der for å fjerne mødrene igjen så spiser jo de barna sine selv, jeg har ikke drevet lenge men allerede er min erfaring at det beste er å la naturen gå,, jeg har tre molly yngel nå som har blitt tre uker,, har overlevd ved å gjemme seg i planter etc så lykke til .-) dra på ferie og kos deg,,, fiskene klarer seg .-)
Janne Wessel
men om de føder og du ikke er der for å fjerne mødrene igjen så spiser jo de barna sine selv, jeg har ikke drevet lenge men allerede er min erfaring at det beste er å la naturen gå,, jeg har tre molly yngel nå som har blitt tre uker,, har overlevd ved å gjemme seg i planter etc så lykke til .-) dra på ferie og kos deg,,, fiskene klarer seg .-)

Særdeles ubrukelige mødre må jeg si. Merkelig opplegg fra naturens side.
Inaktiv bruker
I naturen er det de sterkeste som overlever, dessverre.
Du kan i såfall trøste deg med det garantert ikke er siste gangen de er gravid. har du masse mose og planter så er det større sjangse for yngelen
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap