- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- For til geophagus altifrons
For til geophagus altifrons
Postet 21.02.12 kl 14:25
Postet 21.02.12 kl 22:13
Postet 22.02.12 kl 08:18
Discusbits er kanonfor. Det synker + at det er en del grøntfor i dette. Erter som du knuser litt før du hiver det oppi er også bra. Som du sier, mat som synker er best da de henter all mat fra bunnen Ellers er mygglarver snadder.
Dette er vel de fiskene du hentet hos meg?, så denne kombinasjonen funket meget bra her. Ble iallefall bra vekst og mye yngel utav det....
Dette er vel de fiskene du hentet hos meg?, så denne kombinasjonen funket meget bra her. Ble iallefall bra vekst og mye yngel utav det....
Postet 22.02.12 kl 11:24
Postet 22.02.12 kl 12:26
Flott at de trives...jeg handlet bits fra Eivind Idland på Akvarieboden. Billig der. Kun løsvekt, så jeg husker ikke hvilket merke, men vil tro det meste går ned.
Sticksene vil jo flyte, spiser det nok, men ville uten tvil gått for bits. Brukte dette som hovedfor. Bruker dette enda på en del satanoperca arter + yngel fra dine fisker. Intet problem
Sticksene vil jo flyte, spiser det nok, men ville uten tvil gått for bits. Brukte dette som hovedfor. Bruker dette enda på en del satanoperca arter + yngel fra dine fisker. Intet problem
Postet 22.02.12 kl 12:34
Rune FaltinsenHei Takker for svar :-) Men gir du de flakfor, flyter ikke det? Mine er ikke så glad i og spise fra overflaten. Ellers så er det mye det samme som jeg gir de nå. Andre som gir annet?
Flakene flyter til de synker - og hvor fort det går avhenger jo av strømninger og bevegelser i overflata.
De jeg har er viltfanget, og tok ikke mat fra overflate de første dagene... stressa + unaturlig for dem å hente mat på den måten. Men tilpasset seg relativt raskt.
Postet 22.02.12 kl 18:31
Postet 22.02.12 kl 18:50
Postet 22.02.12 kl 20:01
Godt mulig du mener det er tull men dette er fisker som mesteparten av føden ute i det fri er bittesmå partikler som de finner i bunnslammet.
Når det er sagt så lærer de seg fort som det her er nevnt å hente for fra overflaten selv om de helst vil hente det fra de nedre vannlag og bunnen.
Geophagus`er skal ha småpartiklet for og ofte hvis de skal fores optimalt. Problemet er at små partikler like ofte finner veien inn i filteret som inn i fiskemunnen...
Jeg husker ikke hva det foret het men jeg fikk en gang en ladning med et ganske tykt spirulina flakfor med tilsats av ekstra vitaminer fra Thor Winther Dahl. Dette var i hvertfall ypperlig tilleggsfor som ga knall farger og økt lekslyst hos de to altifrons, dicrozoster og Red Head gruppene jeg hadde den gangen.
Han solgte det i løsvekt eller poser som de pakket i butikken.
Men hvis vi snakker om flakfor fra Rimi er jeg selvfølgelig 100% enig med deg
Når det er sagt så lærer de seg fort som det her er nevnt å hente for fra overflaten selv om de helst vil hente det fra de nedre vannlag og bunnen.
Geophagus`er skal ha småpartiklet for og ofte hvis de skal fores optimalt. Problemet er at små partikler like ofte finner veien inn i filteret som inn i fiskemunnen...
Jeg husker ikke hva det foret het men jeg fikk en gang en ladning med et ganske tykt spirulina flakfor med tilsats av ekstra vitaminer fra Thor Winther Dahl. Dette var i hvertfall ypperlig tilleggsfor som ga knall farger og økt lekslyst hos de to altifrons, dicrozoster og Red Head gruppene jeg hadde den gangen.
Han solgte det i løsvekt eller poser som de pakket i butikken.
Men hvis vi snakker om flakfor fra Rimi er jeg selvfølgelig 100% enig med deg
Postet 22.02.12 kl 20:27
Klart det finnes mange svar her, og mitt svar ikke er noen fasit. Vet du har inngående kunnskap til denne fiskearten..og har lest dine artikler. når jeg snakker flakfor, snakker jeg billigvarianten til f.eks tetra. Men finnes jo klart mye bra her også. Ser liksom ikke poenget med mat som jeg synes griser mye, dessuten løser jo bitsene seg opp etterhvert, så små biter blir det alltids. Som jeg nevnte, er dette min mening. Har selv drettet både VF av satanoperca, altifrons, red head + med bits og mygglarver med stor suksess. Fiskene liker det iallfall . MEN en må jo selv finne ut av hva en vil fore med
Postet 22.02.12 kl 21:34
Postet 23.02.12 kl 10:26
Ser det jeg skrev kan misforstås.
Det var ikke slik ment at flakfor fungerer som eneste mat jeg mente - for all del - men at Geophagus fint kan fores med småpartiklet for og at flakfor kan fungere som et tilleggsfor f.eks for å få i fiskene nok grønt.
Det er ikke værre enn at en slår av pumpene og filtre mens man forer og venter 10-15 minutter med å slå de på igjen. Her kan man f.eks bruke timer etc slik at man ikke glemmer å slå på strømmen igjen.
Ja, jeg foret mye med cyclops i tillegg til dafnier, røde og hvite mygglarver, nyklekket og voksen frossen artemia i tillegg til hakket lansettfisk, reker, rekemix, allskens tørrfor etc.
Det jeg personlig mener er at jo mer variert en forer - jo bedre for fisken er det.
I tillegg får en fisk som spiser det de blir budt og som ikke får "personlige kriser" om en går tomt for en type for eller vil prøve noe nytt
Det var ikke slik ment at flakfor fungerer som eneste mat jeg mente - for all del - men at Geophagus fint kan fores med småpartiklet for og at flakfor kan fungere som et tilleggsfor f.eks for å få i fiskene nok grønt.
Det er ikke værre enn at en slår av pumpene og filtre mens man forer og venter 10-15 minutter med å slå de på igjen. Her kan man f.eks bruke timer etc slik at man ikke glemmer å slå på strømmen igjen.
Ja, jeg foret mye med cyclops i tillegg til dafnier, røde og hvite mygglarver, nyklekket og voksen frossen artemia i tillegg til hakket lansettfisk, reker, rekemix, allskens tørrfor etc.
Det jeg personlig mener er at jo mer variert en forer - jo bedre for fisken er det.
I tillegg får en fisk som spiser det de blir budt og som ikke får "personlige kriser" om en går tomt for en type for eller vil prøve noe nytt
Postet 23.02.12 kl 15:47
Endret: 23.02.12 kl 15:49
Postet 23.02.12 kl 18:20
Takker for mangen informative svar.
Da er det bare til og kjøre på med masse forskjellig for, gjerne smått.
Har dere noen tips til hvilke type andre fisker jeg kan ha sammen med disse?
Har i dag:
850L akvarium (200l*70h*60b)
2 FX5
9 Altifrons
7 Skalare manacapuru
50 blødene hjerte
10 corydoras Orange Laser
5 ansistrus
Kunne tenkt meg en type fisk til som skiller seg litt fra de andre her i farge
Legger ved et tidlig bilde av karet
Mvh Rbfalt
Da er det bare til og kjøre på med masse forskjellig for, gjerne smått.
Har dere noen tips til hvilke type andre fisker jeg kan ha sammen med disse?
Har i dag:
850L akvarium (200l*70h*60b)
2 FX5
9 Altifrons
7 Skalare manacapuru
50 blødene hjerte
10 corydoras Orange Laser
5 ansistrus
Kunne tenkt meg en type fisk til som skiller seg litt fra de andre her i farge
Legger ved et tidlig bilde av karet
Mvh Rbfalt
Postet 24.02.12 kl 13:09
Postet 24.02.12 kl 20:03
Rune:
jeg bruker en del flakfor og discus granulat til mine! ett tips med flakfor for å få det til å synke fortere er å ta en klype med fingrene og rett og slett smuldre det under vann... da synker det det så og si med en gang.. mine ungfisk er ikke i overflaten enda heller men tar masse i mellomsjiktet og mest i bunnen... fantastisk flott fisk... har nå ett fulvokst par abalios, 15-20 altifrons ungfisker på 2,5-5cm, 5 heros severum (ekte) ungfisk og en megastim på 200 kardinaltetra ungfisk...
Postet 14.04.12 kl 18:46
Endret: 14.04.12 kl 18:47