Skal frosne røde mygglarver lukte vondt?

Jeg ga akkurat dette til fiskene mine for første gang. De kastet seg over og var så glade! Men nå kjenner jeg at det stinker av dem! (Mygglarvene:P)
Har noen lagt merke til det samme? Skal de lukte sånn,eller er de gamle tro?
lukter som død eplesnegle! :O
Nei, frosne mygglarver skal ikke lukte dårlig. Så disse ville jeg kastet.
Jeg har merket at mygglarvene begynner å lukte så snart de tiner hvis det ligger rester igjen i skåla og som ikke har havnet i karet... Det er kanskje det du har merket? Jeg har ikke reagert sånn på lukta, men det kan jo være at de er dårlige hos meg også.... selv om datoen skal være god og jeg alltid tar pakker som ligger nederst i frysa i dyrebutikken.

Grethe
Diskusdrømmer
Men nå kjenner jeg at det stinker av dem! (Mygglarvene:P) Har noen lagt merke til det samme?
Tja, lukter vel ikke akkurat roser av røde mygglarver. Forklaringen er vel beskrevet her;

Tyvärr har röda mygg blivit den populäraste djupfrysta maten, typiskt nog
för att den är billigast. De som inte läste min artikel (Roger Häggström )i ciklidbladet nr 9/10-89 vill jag avråda att köpa detta "foder". Kjell Fohrman har för övrigt tagit reda på hur de röda myggen odlas i Asien. Metoden är den att hönshus och svinstior byggs ovanför en lämplig damm så att spillningen från hönsen och svinen ramlar ner i dammen och göder vattnet. I bottenslammet som
bildas trivs de röda mygglarverna, det är också vanligt att matfisk, t.ex.
tilapior, odlas i samma damm. Hos större hönserier frodas mygglarverna
också i den gyttja som bildas av hönsens avföring. Det är t.o.m. så att en
del hönserier gör sig de största förtjänsterna genom att sälja de röda
mygglarverna!

Kjell Fohrman skriver på http://www.zoopet.com/ den 2008-03-15 dette;

Som Daniel skriver så är det på detta sätt som jag också har hört röda mygg odlas i Asien och att dom lever i kycklingskit är väl inte så farligt - då är det väl värre med all antibiotika, hormoner etc. som man ger till kyckligarna.
I en del andra länder hittas röda mygg naturligt i strakt förorenad vatten.

Tycker man skall dela upp farligheten i 2 delar
1/ Farlig för fiskar.
För många fiskar är det helt farligt, däremot så verkar det som om speciellt herbivora arter som lever i alkaliskt vatten är känsliga för detta foder. Anledningen till det tror jag främst är att mygglarven till största delen består av vatten och detta vatten är extremt surt (de lever ju i skitigt vatten). När detta vatten kommer i tarmarna på fiskar som lever i alkaliskt vatten så kan det bli stora problem. Detta är dock bara spekulationer från min del.
Men har man inte sådana fiskar så är det sällan problem om man nu vill mata med färgat vatten

2/ Farlig för människan
Vetenskapliga undersökningar visar att ungefär en 1/3 av alla som exponeras för röda mygg visar allergiska reaktioner.
Det allvarliga är väl att detta kan trigga igång allergiska reaktioner även mot annat och det kan leda till livslånga plågor.
Men det klart är man ensamstående (har svårt att tänka mig att någon med dagens kunskap skulle mata med röda mygg där det finns barn i familjen - så ansvarslös är väl ingen föräldrer) och kör med heltäckande ansiktsmask och plasthandskar så borde det väl vara någorlunda säkert
Dessutom så lär det vara så att salmonella i fodret är mer regel än undantag (det finns inga regler på att denna typ av foder måste testas vid införsel i EU).

Det finns många andra utmärkta frysfoder som inte har dessa problem - så varför inte använda dessa istället.

Hittade också några inlägg som Ola Svensson skrivit i ämnet
En snabb sökning på Chironomidae och Allergy i en medicinsk databas ger över 70 träffar! Typiska titlar på artiklar "Chironomid potent allergens causing respiratory allergy in children", "Angioedema due to chironoida larvae used as fish food", "Hypersensitivity to chironomid larvae", "Studies of bronchial asthma induced by chironomid midges (Diptera) around a hypereutrophic lake in Japan", "Red mosquito larvae triggered IGE-mediated allergy in aquarium owners" osv. osv. Det är HEMOGLOBINET som folk är allergiska mot så hur skitigt vattnet är spelar ingen roll.

samt

Jag antar att ni inte kommer åt länken http://ento.annualreviews.org/cgi/content/full/47/1/395#S7 Där står det bl a. "The body fluid of chironomid midges contains hemoglobin molecules, known as erythrocurorins, that have a high degree of polymorphism. In the case of Chironomus thummi thummi 11 forms occur with the primary structure of the various erythrocurorins differing by 16–48% of the amino acid residues (32). These hemoglobins of chironomids are potent allergens that can sensitize and induce allergic disease Exposure to nonbiting midges occurs among persons engaged in the production of fish food or the feeding of fish. Reactions result from exposure to dust of lyophilized larvae. Likewise, adult midges are a source of aeroallergens along waterways and lakes when swarms emerge and dead bodies accumulate on the ground around homes and lights (33, 96, 114, 115, 124). Dead bodies break up and can be inhaled. These chironomid particles are important sources of allergens... ...Eriksson et al. (71) tested the skin of 2368 consecutive Swedish adult patients with asthma and/or rhinitis, with a chironomid extract prepared from fish food. Twenty-six percent of the atopics were skin test positive" (Larry G. Arlian (2002) ARTHROPOD ALLERGENS AND HUMAN HEALTH. Annu. Rev. Entomol. 47:395-433)

Jag har själv alltid matat med röda mygglarver eftersom det är det enda frysfoder som alla mina fiskar älskar
Tål att upprepas - bara för att ett foder älskas så har det absolut inget att göra med om ett foder är bra eller dålig. Här gäller samma för fiskar som för människor. Pizza och hamburgare med pommes är inte ett bra foder bara för att folk älskar det.

Vad gäller röda mygg - så luktar det gott för fiskarna och därför kastar de sig över det. Som foder är varken nyttigt (innehåller få näringsämnen) eller prisvärt (innehåller mest vatten) - däremot kan det vara bra att få matvägrande fiskar att komma igång att äta.
Takk for mange lærerike svar
Skjønner at dette ikke er sunn mat, men snacks å kose seg med iblant...
Regner med lukten er som den skal, de er jo holdbare til 12.2013! Og smaker tydeligvis himmelsk
Hvilket merke bruker du? Selv har eg tidligere brukt røde mygglarver fra Fina Fisken og et merke eg ikke kommer på nå. Ingen av dem luktet når de var frosne, så eg hadde vært meget skeptisk til å bruke de du har.

Røde mygglarver er et "verdiløst" fôr, og i tillegg kan det være skadelig for akvaristen. Sorte mygglarver er nok i nær alle tilfeller bedre både for deg og fiskene dine

En relevant tråd her.

Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap