Mallefôr blir spist av annen fisk

Hei

Jeg, som de fleste andre, ønsker jo ikke å feilfôre. Jeg har et lite dilemma angående foringsrutinene. Jeg har 3 platy, 3 ancistrus og 3 guppy, og jeg fôrer med flakfôr og Tetra Tabimin. Problemet er at platy/guppyene ELSKER Tabimin-fôret, og kaster seg over det når jeg gir det. Mallene kommer jo etter hvert, men de tar seg mer tid og smetter innom en gang i blant, mens de andre gomler i ett sett til det er tomt. Ancistrusene er aldri i nærheten av å få i seg noe av flakfôret heller.

Så, da føler jeg jo at ancistrusene blir underfôret og de andre blir overfôret. Jeg gir stort sett på kvelden når lyset er slukket, men det hjelper ikke stort. Gir også litt squash, og dette liker mallene mens de andre stort sett lar dette være i fred. Men jeg kan jo ikke kun gi squash (eller?), så hva anbefaler dere å gjøre? Kan guppy/platy leve av kun tablettene? Det skal være omnivore-fôr.

Tabimin-tablettene er rimelig store (synes jeg), så jeg gir 1/4-1/2 tablett de gangene jeg gir det (3-4 ganger i uka). Squash/agurk 1-2 ganger i uka. Jeg kvier meg liksom litt for å gi tabletter så ofte, siden jeg føler at de andre spiser så mye av det. Ellers har mallene røtter å gnage på. Flak gir jeg så mesteparten er spist opp i løpet av 1.5-2 min. Fôrer 4-5 dager i uka (ofte ikke de gangene jeg gir tabletter). Virker dette riktig i forhold til mengde mat?
Hadde samme problem selv. Løste det ved og sette malletabletten fast i squash/agurk.
Er så gla i grønt at ancistrusen kommer som et skudd nå. Spiser det han vil ha,og nøler ikke med og jage alt annet unna
Inaktiv bruker
Hvor lenge har du hatt Ancistrusene?
Jeg hadde same problem i begynnelsen,
Men etterhvert ble de tøffere og begynte å spise algetabletten samtidig som de andre fiskene, noen ganger jager de dem til og me vekk
Sprettfisk, det hørtes jammen ikke dumt ut. De tablettene jeg har er ikke veldig harde, de smuldrer opp ganske lett (kan lett knuse/smuldre en mellom fingrene). Stapper du bare tabletten gjennom en skive squash, så den står fast midt i?

Lars: Det tar kanskje 1min før de får ferten av maten og lusker seg fram, men de jager lett bort den andre fisken hvis det er noen rundt tablettbiten. Så spiser den i 5-20sek, så stikker den av, før den er tilbake igjen etter 30-60 sek. Disse har vi hatt i 5-6 uker. De er ikke kjempesky ellers, selv om de trives best på gjemmestedene sine.
Inaktiv bruker
Gi Ancistrusen mat når lyset er av, de er mest natt aktive og kommer ikke til å bli plaget av de andre da.
Jepp. Bare lager et snitt med en kniv og stapper den inn
Det er jo slik da at platy og guppy også , liker grønt for, så det er kanskje ikke så rart at de liker disse tablettene. Du får prøve å kjøpe vegetabilsk flakfor til dem.
Jørg1 AKA Spock
Gi Ancistrusen mat når lyset er av, de er mest natt aktive og kommer ikke til å bli plaget av de andre da.

Som nevnt gir jeg tablettene stort sett når lyset er slukket.

Sessan:

Problemet er ikke at guppyene og platyene ikke får nok mat, så hvorfor skal jeg kjøpe en annen type fôr til disse?

Sprettfisk:

All right, skal prøves! Hvor ofte gir du den komboen? På hvilken annen måte fôrer du mallene?
Nei probleme ter ikke at de ikke får nok mat - men disse liker alger, og kan spise på enkelte planter. De trenger også vegetabilsk kost. Derfor så bør man la de få spise enten av malletablettene - eller som jeg skriver, kjøpe vegetabilsk mat til de i tillegg til vanlig mat. Så de får dekket sitt behov.
Ancistrus er grøntspisere og TabiMin er proteinfôr. Du bør gi dem Tetra PlecoMin eller JBL NovoFect som er vegetabilske fôrtabletter. Guppy og Platy er altetende, og veldig ivrige i matfatet.
Janne:

Da bør kanskje en administrator oppdatere fiskebasen. Regnet med informasjonen der var rimelig sikker, siden dette er en såpass populær fisk. I følge den er Ancistrus (oppdrettsvariant) omnivore. Ut ifra den informasjonen tenkte jeg å ha Tabimin som hovedfôr med squash/agurk (+ alger/røtter) som tillegg, men det blir altså feil? Jeg trodde forresten at Tabimin var et blandingsfôr, det inneholder jo blant annet korn, råfiber og alger. Ellers inneholder det 43% råprotein (fra meieriprodukter og fisk) og litt annet. Dermed tenkte jeg at det var ca 50/50 med protein/grønt, men det er altså også feil?

Sessan:

Det var oppklarende ja, nå skjønte jeg hva du mente i innlegget ditt De spiser greit av tablettene, så kanskje det holder? Visste ikke at de også burde få et eget grøntfôr, men jeg kan kanskje heller kutte ned på flakfôret og bare la de spise tablettfôr som de gjør (med mindre det stemmer at det ikke inneholder grøntfôr)?
Tok et google søk. Jeg trodde også tabi min var til ansistrusene, men etter hva jeg nå kan se, så virker det som om det er mer til bunn fisk. tetra har bla annet et for som heter Tetra plecomin, som sikkert er mer riktig ja. jeg har brukt både tabimin, og JBL sine Pleco tabletter. Og trodd det var det samme men av to ulike produsenter.

Så er spørsmålet da om de kan spise tabimin, og få tilskudd av grønt via squash og annet, om det dekker deres behov. Der har jeg ikke noe svar.
Informasjonen i AF sin fiskebase er ingen fasit. De opplysninger som ligger der er lagt inn frivillig av medlemmene, og dessverre er det ikke bestandig informasjonen som sendes inn er helt korrekt.

Googler du på Ancistrus vil du finne mange informative sider om arten.

TabiMin-boksen viser bilder av en cory og en praktbotia, og ingen algespiser. Hovedfôret bør være grønt. Mine Hypancistrus får TabiMin, men Ancistrus kun en sjelden gang.
Janne
Informasjonen i AF sin fiskebase er ingen fasit. De opplysninger som ligger der er lagt inn frivillig av medlemmene, og dessverre er det ikke bestandig informasjonen som sendes inn er helt korrekt. Googler du på Ancistrus vil du finne mange informative sider om arten. [URLBLOCK1] viser bilder av en cory og en praktbotia, og ingen algespiser. Hovedfôret bør være grønt. Mine Hypancistrus får TabiMin, men Ancistrus kun en sjelden gang.

Skjønner at fiskebasen ikke er en fasit. Poenget mitt var at jeg anså det som rimelig trygg informasjon siden det er den mest populære fisken i databasen. Med såpass mange innom synes jeg det er rart at ingen har reagert på at den står oppført som "Omnivore" om den ikke er det.

Men når ting skurrer såpass mye er det vel på tide å finne ut om det ikke er i min egen forståelse feilen ligger Omnivore betyr altså nødvendigvis ikke "bør spise både dyr og planter"? Eller er det rett og slett feil at Ancistrus står oppført som Omnivore?

Irriterende når man får beskjed fra selger om at Tabimin er blant det beste til Ancistrus. Får gå til innkjøp av Plecomin heller da Fint å få oppklaring i dette såpass tidlig, så fisken slipper å mistrives.
HåkonJ
er det rett og slett feil at Ancistrus står oppført som Omnivore?

Ja, det er etter min mening helt feil.

At de spiser det meste som serveres betyr ikke at de dermed er omnivore. I naturen spiser Ancistrus alger og mikroorganismer som lever blant algene. Så det er en alge-/aufwuchsspiser.
Når evolusjonen har skapt en slik fisk er det nesten tragisk at vi skal gi den feil kosthold selv om den jo gladelig tar imot...

Litt rødt kan de få, men at du bruker det som hovedfôr er ikke heldig.

Squash, erter og salatblad er bra naturlig fôr for dem. Grønne malletabletter blir nok likevel hovedfôr. Dersom du ikke har røtter i karet er JBL NovoPleco et veldig godt valg. Fôret inneholder 10 % trefiber, og det er bra for mallenes fordøyelse.
Personlig bruker eg dette fôret mye siden det oppløses svært sakte i karet.

Litt på siden: Ancistrus ranunculus og A. sp. L255 blir sett på som omnivore, men med tiden vil disse bli skilt ut som en egen slekt, tror eg. Dette ikke bare grunnet kosten, men tentaklene til disse to er dessuten uten forgreininger.

Takk for svar, mye nyttig informasjon.

Har bestilt Tetra Plecomin, og sammen med røtter og grønnsaker håper jeg fiskedietten kommer på rett spor. Kan jo gi en og annen Tabimin på dagtid som variasjon til de andre fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap