100% natural spirulina kosttilskudd for mennesker...er dette noe å vurdere som fiskemat?

Har en boks med "100%" Spirulina (a Dietary Supplement, Vegetarian Formula).
Serving size er oppgitt til 6 tabl. for oss mennesker og inneholder følgende pr. serving size (6 tabl);

Calories: 10
Carbohydrates: 0.5g
Protein: 2g
Sodium: 40mg
Spirulina: 3000mg

Videre står det i innholdsfortegnelsen;
(Each serving may typically provide the following naturally occurring nutrients)

Beta-Carotene (as pro-vitamin A 6.75mg) : 11,250 IU
Thiamine (Vitamin B-1) : 75 mcg
Riboflavin (Vitamin B-2) : 110 mcg
Vitamin B-12 : 2 mcg
Calcium : 15 mg
Iron : 1.5 mg
Gamma Linolenic Acid (GLA) : 30 mg
Chlorophyll : 25 mg

Other ingredients; Silica, Inulin (from chicory) and Magnesium Stearate (vegetable source)

Hvis dette er stoffer som er "bra" for mine L-maller og andre algespisere, hvor mye og hvor ofte bør jeg fôre med dette?

Er det noe spesielt jeg bør være oppmerksom ved bruk av Spirulina?

Fôrer med JBL Novo Fect, Tetra Wafer Mix, Erter, Spinat, Agurk eller Squash (varierer kostholdet hele tiden, men for meg er det L-mallene som spiller hovedrollen i mitt akvarie og jeg vil helst sørge for at de får det de trenger.
Fôrer annenhver dag siden dette er et 60L kar med innventar, så Nitritt kan plutselig skyte i været til 0.3-0.6 mg/l, og det er ikke noe stas....

Har 2 innvendige pumper, samt luft-stein som går kontinuerligt. Sirkulasjonen er også bra så lenge jeg renser pumpehodene av og til, samt partikkelfilterene og evt. nederste 1/4 av blåmatte-svampen. Har også disse hvite, porøse kulene/rørene i begge pumpene da de har så stor "overflate" for gode bakterier, men de har jeg ennå ikke sett grunn til å rense da mesteparten av "guggen" havner enten i blåmatten, partikkelfilteret eller i selve pumpehodet (på den ene av de 2 pumpene). Pumpene er oppgitt med ca. 800 l/min, men det stemmer nok bare ved lett rensing, samt 2 pumper med samme effekt.

På forhånd, takk for svar!
*BUMP*

Er det ingen med litt kjemi-kunnskaper som kan gi meg et svar på om disse kan brukes? Dersom de næringsstoffene som disse inneholder, ikke utgjør noen fare eller negativ effekt på fiskene i karet, er ville de vært suverene til å bruke da de løser seg opp i greit tempo og tilfører spirulina til mine alge-spisere, vifte reker, L-maller og andre som har godt av spirulina.
Har lest innlegg her om osmotiske trykk, kjemiske sammensetninger etc. så det er forhåpentligvis noen som kan gi meg svar på om jeg kan bruke disse, eller iallefall om jeg ikke burde bruke dem/ta sjansen.
Venter i spenning på svar, og sitter bøyd over inn-boksen min.
På forhånd, takk og ha en fin dag alle med-akvarister.
Mvh
Moellar
Jeg bruker rent spirulina i pulverform til oppforing ac Corydoras, grenmaller og Ancistrus… Fungerer som bare det, men om det er Hypancistrus du har så må de også få kjøttbasert fôr da disse ikke er rene grøntspisere…

Ulempen med spirulina (iallfall i pulver form) er at det lett kan forurense ved en liten dasj for mye, muligens det er lettere å kontrollere i tablettform.
Lars Jamne
Jeg bruker rent spirulina i pulverform til oppforing ac Corydoras, grenmaller og Ancistrus… Fungerer som bare det, men om det er Hypancistrus du har så må de også få kjøttbasert fôr da disse ikke er rene grøntspisere… Ulempen med spirulina (iallfall i pulver form) er at det lett kan forurense ved en liten dasj for mye, muligens det er lettere å kontrollere i tablettform.

Jeg fôrer med JBL Novo Fect, Tetra Wafer Mix, samt diverse grønnsaker (agurk/squash/spinat) slik at Hypancistrus'ene får den nøringen de skal ha. Disse er også meget populære hos khuli, Cory's og andre algespisere, så det er "full kamp" i matfatet.

Men, det er spesielt de andre stoffene som disse tabelettene inneholder som jeg lurer på om er egnet for fiskefôr eller om det er noe som bare er beregnet til menneske-føde.

Takk for svar, og ha en fin dag.
Hvis det ikke er noen har som har kunnskap om disse andre stoffene disse tabelettene innholder, og om de vil utgjøre noe for mine fisker i negativ retning, er det kanskje noen som vet om en eller annnen akvariebutikk, eller akvarieperson som evt. kan svare meg på disse spørsmålene? Jeg skal kontakte Akvariet i Bergen og se om de kan gi meg noen svar. I mellomtiden, venter jeg i spenning på svar-innlegg i denne sammenheng.

Alle tips mottas med stor takk, for tabelettene løser seg perfekt opp i vann (testet i et vannglass, ikke i akvariet), og med høyt spirulina innhold, kan de være meget fine som "innimellom-mat" for fiskene mine dersom det ikke er noe i dem som dreper eller skader fiskene på noen måte.

Alle tips mottas med meget stor takk!

Mvh
Moellar
Det står videre på boksen;

Spirulina is a single-celled freshwater algae and an incredible source of nutrients. It provides generous amounts of Beta-Carotene, Vitamine B-12, Iron and Cholorphyll. Spirulina also provides RNA, DNA and important GLA fatty acids.

Contains no sugar, salt, starch, yeast, whear, gluten, corn, soy, milk, egg, shellfish or preservatives.

Fremdeles ingen som kan gi meg en godt svar på om dette kan fungere for mine L-maller (L-201, L-052, L-199 og en ukjent L-malle jeg fikke billig og som jeg har lagt inn i min tråd for identifisering), Corys, Kinesiske Algespisere, Rødfinne Hai, Otto, Kirsebørreker, Viftereker, Sortsnute Malle, Khuliåler m.fl.??

Setter pris på evt. svar og/eller innspill...

Mvh
Moellar
Skal du bruke spirulina til fiskefor, bør du lage rekemix og blande inn litt i dette. I ren pulverform vil det bare forurense.

Jeg driver å forer opp yngel av Sturisoma aureum som ikke skal være av de enkleste, og jeg hadde en prat med Hans Georg Evers om spirulina.
Han sa at spirulina er en blå grønn alge som er hausa opp, fisken har lite nytte av den da den har fryktelig lite næring til en yngel.... Bruk malletab sa han, og ikke gris til akvariet med BGA :d

"man lærer så lenge man lever å stiller spørsmål"
E-Dahl
Skal du bruke spirulina til fiskefor, bør du lage rekemix og blande inn litt i dette. I ren pulverform vil det bare forurense. Jeg driver å forer opp yngel av Sturisoma aureum som ikke skal være av de enkleste, og jeg hadde en prat med Hans Georg Evers om spirulina. Han sa at spirulina er en blå grønn alge som er hausa opp, fisken har lite nytte av den da den har fryktelig lite næring til en yngel.... Bruk malletab sa han, og ikke gris til akvariet med BGA :d "man lærer så lenge man lever å stiller spørsmål" :)

Takk for det! Da spiser jeg disse heller selv.
Alså jeg bruker en del spirulina flakfor til Malawi og saltvann, og de fleste vegetabliske fortyper har dette i seg , så det er nok bra til fisk. Men bruk det heller som ett tilskudd bare

Min plan med spirulina som jeg har i ren pulverform, var å dyppe agurkskiver i dette å legge det i fryseren. Og så bruke dette til yngelfor...
E-Dahl
Alså jeg bruker en del spirulina flakfor til Malawi og saltvann, og de fleste vegetabliske fortyper har dette i seg , så det er nok bra til fisk. Men bruk det heller som ett tilskudd bare:) Min plan med spirulina som jeg har i ren pulverform, var å dyppe agurkskiver i dette å legge det i fryseren. Og så bruke dette til yngelfor...

Disse tabelettene som jeg har, løser seg ikke helt opp, men blir bare myke og litt "puffy" når jeg legger dem i vann. Prøvde i et glass med vann, og dagen etter var den blitt større og jeg kunne mose den mellom fingrene. Men hvordan de funger med litt strøm i vannet og fisk som napper og gomler på dem vet jeg ikke. Men, jeg kjøper heller noen mer næringsrike tabeletter som også har godt med proteiner og vitaminer i seg til fiskene mine. Bruker nå Novo Fect og Tetra Wafer, samt en squash eller agurk-bit som de ser ut til å rense for skall ila. en natt.
Fant disse tabelettene på eBay som ligner veldig på dem jeg har fra før, og de oppgis til å være god reke-mat.

Ser at de inneholder de samme ingrediensene som de jeg har fra før, så da tok jeg sjansen på at det gikk bra. Har nå foret med 1 slik tabl. i uken og ingen synlige negative tegn. Reker og maller kastet seg over tabelettene, og siden de løser seg sakte opp, ble det ingen forurensning av de. Men, bytter 30% vann etter at jeg har brukt dem siden det tross alt er BGA i pilleform.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap