Hvilke mygglarver bruker du?

Litt interessert i hvilke mygglarver folk bruker og hvorfor .
Selv bruker jeg røde mygglarver til mine Corydoras og de er normalt ellevill etter disse.
Men de siste mnd. har disse vært så store og tykke at de ikke er så veldig hypp på de lenger,spesiellt de coryene som ikke er så veldig store av seg.
Noen kommentarer på dette ?
Plussmedlem
Det var jo veldig rart at mygglarvene plutselig har blitt store og tykke? Det var rart!

Jeg bruker røde mygglarver selv. Av merker var det alltid "Fina Fisken" før, men nå er det "Ruto" da det er det den lokale zooforretningen gir meg Det merket syntes jeg er like bra.

Kanskje du skulle forsøke et annet merke, om du får tak i det? Hva slags type bruker du nå?
Sølvi Gullaksen
Litt interessert i hvilke mygglarver folk bruker og hvorfor . Selv bruker jeg røde mygglarver til mine Corydoras og de er normalt ellevill etter disse. Men de siste mnd. har disse vært så store og tykke at de ikke er så veldig hypp på de lenger,spesiellt de coryene som ikke er så veldig store av seg. Noen kommentarer på dette ?

I mitt tilfelle kjenner jeg kun disse i frossen tilstand, røde, hvite og sorte. Det varierer vel i forhold til hvilken fisk du holder og hvilken art innen de forskellige typene. Hovedsaklig bruker jeg rød frosne mygglarver, men også sorte bl annet til hongsloi og barlowi. Jeg innbiller meg at du vet at jeg stort sett driver med Apistogramma. C. Aeneusene bruker jeg også røde til. Disse har tatt det dem har fått enkelt og greit.

Så langt i "karriæren" har jeg brukt og testet ut 4-5 forskjellige fabrikater, og det er forskjell på dem (røde). Hva som er forskjell har jeg ikke spurt mine apistoer om, men et par jeg har testet ut blir stort sett kun nappet litt i og resten blir liggende igjen som om det var overforing.

Hvorfor jeg bruker mygglarver er vel anbefalinger og naturlig da dette som er naturlig i fra innsjøene i sør amerika, dog ikke i frossen form....
jeg bruker stort sett sorte, frosne. Populært blant alle fisk.
Joakim
jeg bruker stort sett sorte, frosne. Populært blant alle fisk.

Som jeg skrev Joakim er ikke dette like populært blandt alle arter innen en sjanger.... Noen apistoer liker det, andre rører det ikke en gang og det blir liggende. Ingen for typer går til alle fisk. Men ettersom du skriver alle fisk, antar jeg du har alt og prøvd dette ut
Rød mygg fra Åleds Akvarium i Sverige er drettet i dammer som ikke er forurenset, og de har en sterk og frisk rødfarge + lite vann i forhold til feks. Fina-fisken (som jeg anser som gift). Disse har jeg brukt i snart 20. Finnes ikke bedre i mine øyne.
Sølvi Gullaksen
Selv bruker jeg røde mygglarver til mine Corydoras og de er normalt ellevill etter disse. Men de siste mnd. har disse vært så store og tykke at de ikke er så veldig hypp på de lenger,spesiellt de coryene som ikke er så veldig store av seg. Noen kommentarer på dette ?

Har akkurat den samme opplevelsen. Pygme-coryene sliter virkelig med å få i seg disse kjempe-myggisene som har overtatt frysediskene (på MZÅ). Til og med C. zygatus-ene ligger og "drøvtygger" mer enn de leter. Men skalarene og Betta edithae-ne ser ut til å digge dem.
OME
Rød mygg fra Åleds Akvarium i Sverige er drettet i dammer som ikke er forurenset, og de har en sterk og frisk rødfarge + lite vann i forhold til feks. Fina-fisken (som jeg anser som gift). Disse har jeg brukt i snart 20. Finnes ikke bedre i mine øyne.

Men det hjelper så lite når de ikke kan fås tak i overalt

Har prøvd flere merker den siste tiden og alle er store og feite,kanskje det er årstiden ,ikke vet jeg.
Men forferdelig irriterende iallefall da dette er favorittforet normalt og fores med en gang for dagen(kvelden)

Hvite og sorte har jeg aldri prøvd ,er disse normalt på samme størrelse som de røde ?
Selv bruker jeg frosne sorte mygglarver da jeg har hørt mye rart ang den røde typen.
Har ingen erfaring med de røde og vil ikke utale meg personlig om dem, men fant en post ang røde mygglarver på nettakvariet sitt forum..

Røde mygglarver (bloodworm) anbefales tidvis som for til fisk uten videre forklaring. Selv om røde mygglarver er et godt for for mange fisk (men ikke f.eks. Malawi og Tanganyka ciklider), finnes det gode alternativ, eks hvite mygglaver, cyclops, dafnier og mysis.

Mennesker kan utvikle allergi mot røde mygglarver ved all eksponering for foret, blandt annet innpusting av støv (gjerne fra frysetørket for) og berøring av frysetørket eller frosset for, eller f.eks. å stikke hånden i et akvarie der røde mygglarver har vært brukt.

Allergiproblemet har oppstått siden akvarister bruker larven til for. Eksponering for de hemoglobin liknende allergenene er kumulativ, det vil si at jo lenger du eksponeres, jo større er sjansen for at du utvikler allergien. Ved fortsatt bruk etter utviklet allergi vil allergien bli værre.

Allergien kan ramme alle, ikke bare dem som har allergier fra før eller er familiært disponert for allergier.

Ved reaksjoner som kløe, utslett, rennende øyne osv i forbindelse med eller kort etter håndtering eller eksponering for røde mygglarver, bør en avslutte foring med røde mygglarver. Reaksjonen bør taes opp med fastlegen for vurdering om en allergitest er nødvendig for å bekrefte at det faktisk er røde mygglarver du er allergisk mot.
Dersom man opplever symptomer som alvorlig kløe i hals/svelg, pustevansker og/eller svimmelhet og/eller generelt redusert allmenntilstand etter å ha håndtert mygg så kan man ta kontakt med Legevakt eller ring 113.

Allergien kan bli svært plagsom for akvarister hvis man ikke tar den på alvor. Rammede bør selvsagt slutte å fore med røde mygglarver. Verre er det at allergien kan umuliggjøre opphold i rom der det har vært foret med røde mygglarver. Folk som lider av kraftig allergi rapporterer at de ikke kan besøke akvariebutikker der det fores med røde mygglarver, og særlig dersom de i tillegg har luftpumper. Den rammede vil kunne reagere på ting som har vært i berøring med larvene, og det rapporteres om allergiske reaksjoner fra spising av matvarer som har ligget nærmt mygglarvene i frysen. Allergien kan få deg til å utvikle astma og eksponering for allergenet kan få deg rett i bakken på sekunder, noe folk på dette forumet har rapportert om. Man skal derfor ta en begynnende allergisk reaksjon på alvor, og man bør unngå å utsette seg videre for allergenet.

Dersom man skal benytte røde mygglarver er det viktig at man beskytter seg ved bruk av hansker og unngår så langt som mulig å puste inn foret. Luftpumper bør ikke brukes i akvarier der det fores med røde mygglarver, siden allergener spres bedre til luften med luftpumper.

Særlig forsiktighet bør utvises dersom man har barn i huset.

Nettakvariet anbefaler ikke bruk av røde mygglarver pga allergifaren. Det finnes gode alternative fortyper; hvite mygglarver, dafnier, cyclops og mysis er eksempler.

Link:
http://aquaweb.pair.com/forums/archi....cgi?read=8885

En laaaaaaang avhandling om allergi, Cathy. Det var ikke tråd starters spørsmål og du svarer motsatt av det hun ønsker. Hun vil ikke vite hva du IKKE bruker, og hvorfor, men hva du bruker og hvorfor. Greit kanskje å lese hva det spørres om (- 8
Skrev at jeg bruker sorte og hvorfor..
Vel det sier seg jo selv da jeg la til den laaaaange avhandlingen om allergi og det er jo ikke så veldig mange forskjellige andre typer man kan velge imellom da.

Det er nok kanskje noen som syns det var nyttig info selv om du ikke syns det
Sorte mygglarver til mine apistos... Ble frustrert da mine første VF-apisto ikke ville ta noen av maten jeg serverte. Etter et par tips fra det forrige habitatet de bodde i, ble frosne sorte mygg-larver kjøpt inn på dagen!

Simen
Greit å informere om allergi da gjerne ikke alle vet om dette ,selv ikke butikkansatte selv om dette kanskje ikke var en bombe.
Selv tar jeg aldri i mygglarver med fingene ,timer i en kopp og forer med en pipette.

Men hvilke fisker gir du sorte mygglarver til da Cathy?

Dafnier, cyclops og mysis er ikke aktuellt til mine coryer ,da de enten er for små eller for store. Cyclops og dafnier gir jeg til yngel og mysis til saltvannsfiskene.
Bruker endel frossen artemia ,men vil gjerne gi de mygglarver som jeg alltid har gjort og derfor spørsmålet om div. av disse
S i m e n
Sorte mygglarver til mine apistos... Ble frustrert da mine første VF-apisto ikke ville ta noen av maten jeg serverte. Etter et par tips fra det forrige habitatet de bodde i, ble frosne sorte mygg-larver kjøpt inn på dagen! Simen

Dette varierer noe Simen. Her er det flere som ikke vil ha de svarte. Blir bare liggende og forurense. Så hovedsaklig er det hongsloi og barlowi som med glede tar de sorte. Vet ikke hva alle fiskene har fått før de kom hit, men det kan nok også variere. Er liksom litt det og da hva en blir fostret opp på. En gang mors kjøttkaker alltid mors kjøttkaker. da er ikke naboen sine noe i forhold, hehe

Det innlegget du viste til har også vært her på AF Cathy og har nok ligget ute noen år. Dette med allergi har jeg også lest om i flere tilfeller her inne. Heldigvis "reagerer" jeg kun på snille søte og greie "piker" som deg 8- )

Klemz
LOFFA
[QUOTE=S i m e n]Sorte mygglarver til mine apistos... Ble frustrert da mine første VF-apisto ikke ville ta noen av maten jeg serverte. Etter et par tips fra det forrige habitatet de bodde i, ble frosne sorte mygg-larver kjøpt inn på dagen! Simen

Dette varierer noe Simen. Her er det flere som ikke vil ha de svarte. Blir bare liggende og forurense. Så hovedsaklig er det hongsloi og barlowi som med glede tar de sorte. Vet ikke hva alle fiskene har fått før de kom hit, men det kan nok også variere. Er liksom litt det og da hva en blir fostret opp på. En gang mors kjøttkaker alltid mors kjøttkaker. da er ikke naboen sine noe i forhold, hehe

Helt rekti Leif! Litt off topic så kjøpte jeg en liten pakke med røde mygglarver tidligere... La den i frysen, og har aldri sett pakka siden. Så jeg har levd i håpet om at lungemos/kjøttdeig/medisterdeig osv har vært det det har utgitt seg for å være. Pga ryktene som Cathy beskrev, har jeg droppet dem siden. Kjørte frossen artemia i tillegg for variasjon. Orker ikke kjøttkaker hver dag 8)...
Det var vel egentlig også et svar/spørsmål i tråden din i en rar innpakket greie også Sølvi he he he. Har det vært en endring i kostholdsvariasjonen i denne perioden eller er de røde mygglarvene fra en annen produsent feks? Litt nysgjerrig...

S
Sølvi Gullaksen:
Fiskene jeg har som kaster seg over de sorte mygglarvene er, Neontetra, Sort tetra, Sommerfugl ciklide, Sebra ciklide, Kampfisk, honninggurami, Indiske kloreker. Ellers har jeg Otto og Ancistrus som sikkert spiser restene da jeg ikke ser
Ingen endringer i kosthold,kun endringer med hensyn til leverandører av myggisene da de enkelte har vært tom i perioder og har måtte ta til takke med det de har kunne skaffe. Men det har vært de siste mnd. at det det har vært problemer uansett hvilke merke jeg har valgt Husker ikke helt i farta hvilkene leverandører jeg har prøvd men iallefall Fina Fisken pluss to andre kjente .
LOFFA: Har garantert stått her inne i sikkert flere innlegg også, men det ligger veldig mye info her som går begge veier.
Noen ganger syns jeg faktisk det er veldig forvirrende da noen sier det og andre det. Regner med at det kanskje ikke er bare meg som mener dette. (Ok er blond, men ikke så blond )
Men syns også det er viktig å infomere igjen da folk ikke leser alle innleggene som er 5 år gamle så for folk avgjøre selv hva de vil bruke, men syns det var ett viktig poeng å ta frem da det gjelder allergi.
Og siden vi har sporet helt av.. Så er det helt greit at du reagerer sånn siden det er du har så utrolig mange vakre fisker og er så hjelpsom og god
Og jeg tar meg ikke nær av kritikk, men prøver å suge til meg mest mulig info for å lære mest mulig og kunne gi fiskene mine best mulig liv.
Er enig i at det er merkelig Sølvi. I forhold til det jeg husker av røde mygglarver kontra sorte mygglarver som jeg bruker i dag - er sorte mygglarver mindre og det er varierte størrelser i pakka. Husker ikke om det er/var merket noe om størrelsen på noen av pakkene foresten...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap