Hva slags fiskemat skal jeg velge?

Må jeg ha mange forskjellige typer fiskemat? eller holder det med 1 eller 2 typer?

Her er fiskene som jeg Hadde tenkt meg:

-Guppy
-Misgurnus anguillicaudatus (Kun 1 stk)
-Ancistrus
-Otocinclus affinis
-Xiphophorus maculatus (Litt usikker på denne om jeg skal ha eller ikke)

Forskjellige matproduktene:

Tetra Rubin
Tetra Pro Energy
Tetra Pro Colour
Tetra Pro Algae
Tetra Phyll
Tetra Min Pro Crisps
Tetra Min
Tetra Goldfish
Tetra Diskus
Tetra Cichlid Sticks

Har ingen peiling på hva de forskjellige er
Du trenger tabletter til bunnfisk, og flakfor til guppy, platy osv.

De fiskene du har nevnt skal ha mye vegetabilsk mat, så du trenger ikke diskusbits og annen proteinrik mat. Tetra Rubin eller Tetra Min er et greit hverdagsfor, tror jeg. I tillegg til algetabletter til algespiserne.

Jeg foretrekker jeg JBL sitt for framfor Tetra.
Vel, granulatfor er bedre enn flakfôr, så om mulig - få tak i det som hovedfor. Bassleers Regular, Acai el.l. Elos har også bra granulatfôr.

Av flak er Tetra pro bra, f.eks. Tetra pro colour.

Fiskene dine på bunnen trenger litt variert, så da kan du f.eks. bruke Tetra wafer mix.

Om du får tak i Hikaris algetabletter er det også gull.
Har du noen link til noen steder som selger netopp dette for en billig penge?
www.aquamanias.no/ ser jeg selger en del men kan ikke se disse merkene du snakker om.
Fôr
Hei igjen.

Har ikke erfaring med alt fôret du nevner. Tetra min er "standard flakfor" (går til alle som spiser flakfor). Tetra rubin er også det, men i tillegg inneholder den røde fargestoffer, slik at rød/orange/gul fisk får (i følge leverandøren) finere farger. Dette kan være fint til platyen og guppyen. Tetra Phyll er flakfor til plantespisende fisk, og er også fin til disse to.

Tetra Pro serien mener jeg forurenser litt mindre (mao, er vanskeligere å forurense med ). Det minner litt og flakfor, men er litt tykkere. Her gjelder mye av det samme - Tetra Pro Colour har også fargestoffer, Tetra Pro Algae er for planteetere, og Tetra Pro Energy er standardfor.

De tre siste du nevner (Goldfish, Discus, Cichlid) er ikke noe du trenger. Dette er for som er spesielt for disse fisketypene (gullfisker, diskus, store ciklider).

De bunnlevende fiskene skal helst ha tabletter. De spiser også flakfor som detter ned på bunnen, men om flakforet detter ned på bunnen forer du generelt for mye, og det forurenser mye i akvariet. Algespiserene dine (Ancistrus og Otocinclus) vil gjerne ha algetabletter. Når du først er inne på tetraserien har de Tetra Pleco Min, som er ganske grei.

Værålen (Misgurnus anguillicaudatus) spiser egentlig alt Og du er glad i å kjøpe fôr kan du jo gi ham en tablett Tetra tabimin i blant.

Husk, fôr veldig lite! De aller fleste forer ALT for mye, og den vanligste dødsårsaken til fisk er forgiftning som en følge av overfôring og store vannbytter. Du kan gjerne ha en foringsfri dag i uken, hvor du ikke gir noe som helst. Ser du at det blir noe for til overs, gi mindre.

Ellers kan jeg også nevne at fisken er veldig glad i frossenfôr! Dette er små plater med frossent fôr (som oftest kjøtt) som man får kjøpt i dyrebutikker. Det som er mest populært er vel oksehjerte og røde mygglarver. Lykke til!
Gode dyrebutikker har godt for.

Dahls Dyrerike i Moss hadde Bassleers granulatfor sist gang jeg var innom, og jeg vet flere Dyregobutikker har det også, bl.a. på Oslo City. Kan bestilles fra aquaristikshop.com også, men det må da være bedre å støtte de norske butikkene.

Hikari Algae Wafers er meget bra, bør også være mulig å få tak i i en velassortert dyrebutikk.

Tetra pro er en mellomting mellom flak og granulat, så det er å foretrekke fremfor vanlig flakfor som Tetramin f.eks.
Erpetoichthys
De aller fleste forer ALT for mye, og den vanligste dødsårsaken til fisk er forgiftning som en følge av overfôring og store vannbytter.

Jasså? Jeg kjenner noen discusoppdrettere som snur seg i akvariene av et slikt utsagn. Mye foring er ikke noe problem om man kombinerer det med store vannbytter. Vannbytter er jo bra.

Mye foring og lite vannbytter, derimot.
Det har du helt rett i! Men fortsatt riktig at den vanligste dødsårsaken til fisk (spesielt hos nybegynnere, som jeg regner med at trådstarter er) er nitritt som følge av "gourmetmiddager".

Tok selv vannprøver i et nybegynnerakvarie for noen uker siden, og har aldri sett så mye nitritt i et akvarie før. Huff, nesten komisk. Og joda, vedkommende hadde visst renset akvariet som fanden noen dager før, og vært skikkelig raus med maten.

Kan jo selvsagt anbefale å fore mye og bytte ofte, men det er kanskje ikke best når det gjelder nybegynnere.
Jeg forer mine med en som heter Tropical food flakes.
Men aner ikke om det er riktig mat. Dyrebutikken som er i nærheten her sier at det er riktig. men har aldri fått noen beskjed om at alge-fisker som ancistrus skal ha tabletter, men fikk vite det i stad så får vel dra en tur dit å kjøpe det Om det er nødvendig

Jeg er også ny i dette, så får ikke svart på så mye, men man lærer masse av disse forumene

Jeg har også fått beskjed om at fisker som spiser seg mett på flakfôr får forstoppelse og magen eser.. + at det er som regel bare ett tillegsfôr og ikke hverdagsfôr
Men kan ikke si om det stemmer 100%
Liss-marita Oskarsen
Jeg har også fått beskjed om at fisker som spiser seg mett på flakfôr får forstoppelse og magen eser.. + at det er som regel bare ett tillegsfôr og ikke hverdagsfôr :) Men kan ikke si om det stemmer 100% :)

Vel, da har du ihvertfall lært at det er én person du ikke lengre skal spørre om råd når det gjelder fôring av akvariefisk.

Flakfôr er det overlegent mest brukte fôret til akvariefisk og brukes over hele verden. Det er, i likhet med f.eks. tørrfôr til hund og katt, et komplett fôr og inneholder alle næringsstoffene fiskene trenger. Nå er det naturligvis forskjell på flakfôr, så legg gjerne noen ekstra kroner i en boks med kvalitetsfôr.

Vel, da har du ihvertfall lært at det er én person du ikke lengre skal spørre om råd når det gjelder fôring av akvariefisk.

Flakfôr er det overlegent mest brukte fôret til akvariefisk og brukes over hele verden. Det er, i likhet med f.eks. tørrfôr til hund og katt, et komplett fôr og inneholder alle næringsstoffene fiskene trenger. Nå er det naturligvis forskjell på flakfôr, så legg gjerne noen ekstra kroner i en boks med kvalitetsfôr.

Det der var frekt..

Jeg har allerede sagt at jeg ikke er erfaren. Dessuten så tilføyde jeg at jeg ikke kunne si om det var 100% sant også.
Så syns ikke du skal legge ut sånne spydige kommenterer.

Et forum er jo for å veksle ut informasjon med hverandre. Er det ikke?

Liss-marita Oskarsen
Det der var frekt.. Jeg har allerede sagt at jeg ikke er erfaren. Dessuten så tilføyde jeg at jeg ikke kunne si om det var 100% sant også. Så syns ikke du skal legge ut sånne spydige kommenterer. Et forum er jo for å veksle ut informasjon med hverandre. Er det ikke?

Nå vet jeg ikke hva du leste ut av min kommentar, men det jeg forsøkte å si er at om du har fått beskjed av noen at flakfôr skaper forstoppelse og at det ikke er fullverdig fôr, så har du fått informasjon fra noen som tydeligvis ikke vet hva de snakker om. Da rådet jeg deg til å ikke spørre vedkommende så mye mer om akkurat det emnet.

Utveksle informasjon var nettopp intensjonen. Jeg ville i alle fall likt å få beskjed om ting jeg har blitt fortalt ikke stemmer? Ville du foretrukket at du ikke fikk vite at du har blitt feilinformert?

Inaktiv bruker
Hm? Jeg synes ikke det var frekkt, litt mer humoristisk, nok om det.

Det sier seg jo selv at ikke alle flak for som egner seg, viktig å lese neringsinnholdet. Mye mat som bare er nermest som pappir. Jeg er litt sånn at jeg varierer på maten, mine fisker får skjeldent samme mat flere dager på rad.
Varierer hos ciklidene med flak, mygglarver og artemia. I saltvannsakvariumet går det i mysisflak, artemia, Nori (Sjøgress) og flytende artemia. ja så må jo korallene ha sitt.
Sneglene mine får grønnsaker og algetabletter, så bruker jeg å ha i litt sånn kalktabletter som de kan knaske på for skallet sin del.

Men som sakt les på boksene hva det står, så kan du lese om fiskene dine hva dem liker og mate etter det.
Da misforsto jeg. Beklager det
Det sto hvertfall her. http://akvaforum.no/text.cfm?id=1684

Men jeg kjente jeg blei litt hissig når jeg fant ut at den dyrebutikken som fortalte meg om de forskjellige tingene. Syns det rett å slett er dårlig gjort. Folk bruker jo massehvis av kroner på fisk og utstyr og da syns jeg jo at de kan gi folk riktig info isteden for feil..
Jeg kommer hvertfall ikke til å handle der mer, og det håper jeg virkelig ikke at gjør heller, med tanke på fiskekjøp.

Jeg kommer hvertfall ikke til å anbefale dem.

Men hvertfall. Om man skal få noen nyttig informasjon så er det vel en måte.. Å finne ut av det selv eller spørre andre å håpe på at de gir deg riktig info

Beklager igjen for at jeg misforsto deg

Men jeg er en del her fordi jeg syns det er spennende og vil vite mest mulig, sånn at jeg klarer å få ett fint og ikke minst et bra akvariet for fiskene mine som dem trives i
Spock
Hm? Jeg synes ikke det var frekkt, litt mer humoristisk, nok om det. Det sier seg jo selv at ikke alle flak for som egner seg, viktig å lese neringsinnholdet. :) Mye mat som bare er nermest som pappir. Jeg er litt sånn at jeg varierer på maten, mine fisker får skjeldent samme mat flere dager på rad. Varierer hos ciklidene med flak, mygglarver og artemia. I saltvannsakvariumet går det i mysisflak, artemia, Nori (Sjøgress) og flytende artemia. ja så må jo korallene ha sitt. :) Sneglene mine får grønnsaker og algetabletter, så bruker jeg å ha i litt sånn kalktabletter som de kan knaske på for skallet sin del. :) Men som sakt les på boksene hva det står, så kan du lese om fiskene dine hva dem liker og mate etter det. :D

Ok, hehe

Men jeg gir hvertfall fiskene mine Nutron Tropical food flakes.. Det står at det er aelo vera, omega3, og 6 + vitamin a, c, d3 og e.
Merket kommer fra PRODAC..
Så tror du dette er ett godt nok fôr?
Det virker som om de har gått lei det. de spiser det nesten ikke mer.

BTW ( jeg har sebraer, neontetra, sverddrager og 1 ancistrus malle) ( men er det sånn at malla skal ha noe ved siden av, som tabletter?)
Inaktiv bruker
om det er en algespisende malle så bør den få grønnsaker (Agurk, squash, erter, brokoli osv.) eller/og malletabletter beregnet på algespisere.

Om fiskene dine er lei bør du prøve å variere litt, prøv en annen type flek/pellets, eller frossen mat.
Ok. da skal jeg prøve det. Men den mallen, er det sånn at det er veldig viktig at den har røtter ? Og ang fôr, Skal det være rå grønnsaker, eller kokte ? Og hvor mye skal det evt puttes i omgangen?
Inaktiv bruker
Hvis det er en Ancistrus så bør den ha mat kanskje hver 3. dag, vi vil jo at den skal spise litt alger også, ;P
Det viktigste er vell at den har NOE å gjemme seg i, de er tross alt nattfisker.
Men er det en fisk som gnager på røtter F.Eks Klovnepleco, så spiser den røtter og ikke alger.
Ja det er viktig at ancistrus har ei rot å gnage på. Grønnsakene skal være rå. Har brukt agurk jeg for min del når jeg har hatt ancistrus. Legg ned en skive før du legger deg og ta ut restene når du står opp neste dag. Ligger det for lenge, forurenser det vannet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap