Feriefor??

Inaktiv bruker
Har et 55l akvarium som jeg skal være vekke fra 10 dager og lurte på om feriefor funker. Jeg har gått igjennom mange innlegg som sier at det bare er noe dritt og lager for mye nitritt, men det må jo være en god grunn til å ha feriefor...??? Her kan dere skrive hva dere synes? Håper på svar!!
Var borte fra fisker/ reker like lenge i sommer. Alle var like spreke når jeg kom hjem. Har mye planter,så dem spiste vel planterester og alger tenker jeg. Har SAE,Ancistrus,blå tigerreker,rød rilli og amanoreker. Catappa blader er fint feriefor,for de som spiser slikt. Kommer an på hva fiskene dine spiser
Var vekke fra mitt kar i ca 2 uker på det meste i sommer. Det var ingen problem. Plantene var litt nedspist, ellers som normalt. Jeg fôret som normalt før jeg reiste og kjørte noen gode vannbytter, tok noen ekstra. Tok og slamsugde godt før jeg dro også. Lykke til.
To uker klarer fiskene fint, du er ikke der og kan ta tak hvis noe går galt så det tryggeste er å ligge unna feriefor, alle skrekkhistoriene har sikkert ikke oppstått av seg selv. Har selv reist med skjelvende hjerte og kommet tilbake etter to uker til gullende rene akvarier og fisk/reker og planter i fin form. Men jeg kjører ikke storrengjøring dagen før jeg drar, må tenke litt på bakteriekulturen også...

I et innkjørt akvarium finner fisken alltids litt å nufse i seg, mattilgangen er jo ikke nødvendigvis konstant i naturen. Bare husk å følge med når du kommer tilbake, etter to ukers "fastekur" er ikke stor biffmiddag med rødvin greia for å si det sånn. Reis med god samvittighet!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap