- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Artemia
Artemia
Postet 08.11.12 kl 19:35
Jeg pleier å bestille fra Joe's Aquarium og er så langt veldig fornøyd. Her får du også klekkeutstyr…
Postet 08.11.12 kl 19:47
Postet 08.11.12 kl 21:12
Endret: 08.11.12 kl 21:14
Jeg og flere av mine akvarievenner har bestilt ofte fra Joe som Lars også handler fra. Har bare posetive ting å si om både artemian og å handle fra ham. En gang bestilt vi en kasse med 12 bokser fra ham, var meget dårlig klekkeprosent på disse. Han testa de han hadde igjen fra samme parti, og sendte oss en ny kasse som ankom innen 2 uker. Fraktfritt og gratis, selv om tollerne fikk snusen i denne pakka og ville ha 200 spenn i mva hehe. Disse hadde selvfølgelig meget god klekkeprosent. Så han hadde nok fått inn en dårlig batch.
Problemet de siste årene er at det har vært veldig dårlig produksjon av egg, noe som har meført at prisene har skutt i været. De første boksene vi handlet fra Joe i sin tid kom på med frakt på under 200,- pr boks. Er man heldig nå så får man 450-500gram for rundt 300,- boksen/pakka.
Å betale 7-800,- for en pakke i Norge er alt for høyt, men klart de som tar disse inn skal jo tjene penger på dette. Så er vel fort 2 gangern på ting man importerer å selger videre.
Problemet de siste årene er at det har vært veldig dårlig produksjon av egg, noe som har meført at prisene har skutt i været. De første boksene vi handlet fra Joe i sin tid kom på med frakt på under 200,- pr boks. Er man heldig nå så får man 450-500gram for rundt 300,- boksen/pakka.
Å betale 7-800,- for en pakke i Norge er alt for høyt, men klart de som tar disse inn skal jo tjene penger på dette. Så er vel fort 2 gangern på ting man importerer å selger videre.
Postet 08.11.12 kl 21:34
Endret: 08.11.12 kl 21:40
En amerikansk leverandør som skal også være bra er Brineshrimpdirect og vil anbefale grade A. Prisene er litt høyere og spesielt på frakta, men man havner langt unna det norske butikker tar for sine bokser.
Postet 08.11.12 kl 21:39
Uten å påstå de er de billigste som finnes, så har jeg kjøpt et par - tre ulike merker av brine shrimp eggs fra nettbutikken til tyske Aquaristikshop. Har vært veldig fornøyd med de eggene jeg har kjøpt derfra.
Den med desidert høyest klekkeprosent (95%!) er selvsagt den dyreste (ca 490 kr for en boks med 454 gram), og det er den jeg har kjøpt de siste par gangene: Sanders.
Før det kjøpte jeg den av merket Sera, som er ca hundre kr billigere for en boks, og den var faktisk helt grei. Kan ikke si jeg merket noe til dårlig klekkeprosent.
Dårligst klekkeprosent synes jeg sånne alu.folie pakkede egg har. Kjøp aldri artemiaegg for klekking som selges i ziplock-poser...! Det blir nesten ingenting ut av dem!
Man må være nøye med å oppbevare egg fra åpnede pakker og bokser i fryseren, der de holder seg best. Nedfryst i tett beholder er det nærmest evigvarende holdbarhet på artemiaegg. Viktig med tett emballasje i fryseren, så ikke fukt kommer til! Fukt ødelegger eggene og gir svært dårlig klekkeprosent.
Den med desidert høyest klekkeprosent (95%!) er selvsagt den dyreste (ca 490 kr for en boks med 454 gram), og det er den jeg har kjøpt de siste par gangene: Sanders.
Før det kjøpte jeg den av merket Sera, som er ca hundre kr billigere for en boks, og den var faktisk helt grei. Kan ikke si jeg merket noe til dårlig klekkeprosent.
Dårligst klekkeprosent synes jeg sånne alu.folie pakkede egg har. Kjøp aldri artemiaegg for klekking som selges i ziplock-poser...! Det blir nesten ingenting ut av dem!
Man må være nøye med å oppbevare egg fra åpnede pakker og bokser i fryseren, der de holder seg best. Nedfryst i tett beholder er det nærmest evigvarende holdbarhet på artemiaegg. Viktig med tett emballasje i fryseren, så ikke fukt kommer til! Fukt ødelegger eggene og gir svært dårlig klekkeprosent.
Postet 08.11.12 kl 21:56
Endret: 08.11.12 kl 22:00
Jeg kan iallefall si at de alu pakkene fra Joe, som LArs og jeg har handla er meget bra. For om dem er pakka i hermetikk eller i luftette alu poser har ikke noe å si, så lenge dem er tette.
Så å ikke anbefale dette og anta at alle slike pakker er dårlig kan iallefall jeg ikke stille meg bak Mona :P. Og jeg har vel vært med å handla inn 40+ pakker de siste årene hvor dette ikke har vært noe problem.
Når det kommer til lagring av åpnede bokser/pakker så vil jeg faktisk heller anbefale kjøleskapet. Grunnen til dette, er om artemiaegg blir liggende for lenge i fryseren..så kan det hende at dem ikke kommer ut av dvale. Dette har jeg selv opplevd, men det skjer ikke hver gang. Så etter dette bruker jeg kunn kjøleskapet hvor dette ikke har vært noe problem.
Så å ikke anbefale dette og anta at alle slike pakker er dårlig kan iallefall jeg ikke stille meg bak Mona :P. Og jeg har vel vært med å handla inn 40+ pakker de siste årene hvor dette ikke har vært noe problem.
Når det kommer til lagring av åpnede bokser/pakker så vil jeg faktisk heller anbefale kjøleskapet. Grunnen til dette, er om artemiaegg blir liggende for lenge i fryseren..så kan det hende at dem ikke kommer ut av dvale. Dette har jeg selv opplevd, men det skjer ikke hver gang. Så etter dette bruker jeg kunn kjøleskapet hvor dette ikke har vært noe problem.
Postet 08.11.12 kl 22:16
Endret: 08.11.12 kl 22:19
Tom KSå å ikke anbefale dette og anta at alle slike pakker er dårlig kan iallefall jeg stille meg bak Mona :P. Og jeg har vel vært med å handla inn 40+ pakker de siste årene hvor dette ikke har vært noe problem.
De alu.pakkene jeg kjøpte i starten var iallefall ikke særlig gode, men de kom altså ikke fra onkel Joe Det er helt sikkert. Skal ikke si hvor de ble kjøpt for å ikke "henge ut" noen, da.
Så jeg må vel understreke at kilden har mye å si.
PS!
Jeg har aldri opplevd at det skjer noe negativt med fryste artemiaegg. Kvaliteten har vært like god som nye etter frysing, og frysing er også rådet jeg har fått fra andre akvarister fra starten av.
Men man bør vel ikke ta dem rett ut av fryseren og hive dem rett i klekkeren. Det har jeg gjort en gang eller to, og da var eggene "rare".
De kan godt få ligge en dag eller to i romtemperatur først.
Postet 08.11.12 kl 22:22
Endret: 08.11.12 kl 22:25
Postet 08.11.12 kl 22:24
Fikk nylig en pose med artemia egg fra Credo i Danmark sammen med noe fisk vi skulle ha på farmen. Dette er de råeste så langt, enda bedre enn hva jeg er vandt med fra Joe's Aquarium som jeg allerede er fornøyd med. Må finne ut hvilket merke dette er og få bestilt inn et større kvantum. Sanders har jeg også god erfaring med, har en slik boks som er fordelt i mindre vakumpakkede enheter.
Postet 08.11.12 kl 22:54