Foring av øreål/panserål

Jeg har nylig skaffet to øreåler og har ikke klart å se dem få i seg noe for enda.
Jeg har prøvd å mate dem med oksehjerte, men de ser ikke ut til å finne det og svømmer heller bare opp og ned etter leting.
Kan dette ha noe med flyteplantene å gjøre siden foret setter seg fast der?
Jeg har også prøvd bunntabletter men de klarer heller ikke finne frem til dette.
Skal jeg satse på at de heller finner rester når det er mørkt eller er det noen andre råd?
Inaktiv bruker
Prøvd åfore dem når lyset er av?
Ja, men de ser enda ikke interesserte ut.. De svømmer jo opp og ned som galinger, men enda så vil de bare ikke spise maten som er rett forran dem...
Hei.
Hvor lenge har du hatt panserålene?
hvor store er de?
hvor stort akvarium har du? (For lite akvarium gjør de gjerne stresset)
Det er ikke uvanlig at det tar en stund føre de spiser når de kommer i nytt akvarie.. jeg håper du har mange skjulesteder for da blir de raskere trygge. Jeg matet mine med Røde mygglarver, TABLETTER, Rekemix, Oksehjerte, Meitemark, Maggot og reker. De har ikke så godt syn, men er flinke til å finne maten alikevel. Ikke stress.. de vil nok spise når de blir trygge med omgivelsene. Mine spiste også opp all småfisk i karet etterhvert som de vokste seg større.
Når jeg mater panserålene mine bruker jeg en slik: http://biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Plukker-28042/
og vifter med oksehjerte rett foran dem, da tar de som oftest et GODT jafs.

Jeg har hatt panserålene nå i 5 dager, de er vel rundt 20 cm lange.
Akvariet mitt er rundt 250 liter hvis ikke mer. Jeg tror de trives ganske godt, men det er spesielt den ene som er veldig aktiv og svømmer rundt om kring, holder seg ALLTID under flyteplantene, vet ikke om det kan ha noe å si?
(har nettopp puttet flyteplantene i så det er bare den halve siden som har flyteplantene)
Den andre av mine ligger som regel bare og slapper av blant plantene.
Men jeg kan huske for noen dager siden at den ene fikk i seg et stort stykke oksehjerte på kveldstid, men jeg har selv prøvd å putte oksehjertet rett foran dem.. men de virker ikke interessert i det hele tatt.
De har ikke så mange huler i akvariet, men de har blant annet steiner og røtter å gjemme seg bak, og de ser ut til å trive seg på innsiden av noen planter hvor de noen ganger slapper av sammen med hodet stikkende ut. Det ligner litt på en busk som stikker ut foran en stor rot, og der spesielt er den roligste av ålene.

Jeg har jo hatt oksehjertet liggende en stund, så kanskje de synes det er for gammelt?
Eller kanskje de heller vil ha noe annet å spise?
Bunntabletter var de heller ikke interessert i selv om jeg slapp det ned rett foran dem.
Jeg har prøvd å gjemme oksehjertet i buskene hvor de ligger rett ved siden av dem, og selv holde oksehjertet rett forran munnen dems med et redskap. Men enda så vil de ikke spise det.
Har hatt oksehjertet liggende en stund så kanskje det har blitt for gammelt? Kan det være grunnen? Har aldri tint oksehjertet så ville ikke tro det skulle blitt noe stort problem.
Det blir vel kanskje feil å si at den ene svømmer febrilskt opp og ned, men det hender han gjør det i noen minutter før han svømmer videre i akvariet. Noen ganger tar han pauser i busken sammen med kameraten sin før han legger ann videre på svøm, og slapper av litt bak steinen og plantene senere.

Et lite problem jeg også har hatt er at han noen ganger prøver å komme seg inn i pumperøret (har et rør som stikker ut der det strømmer ut vann hvor han ene har prøvd å svømme inn men klart å komme seg ut igjen) Jeg ser ikke helt hvordan det er mulig å endre dette.. men kanskje det heller bare er lurt å holde et øye med akvariet? eller er det et slags filter eller noe jeg kan prøve å feste foran? Er det noe slags materiale jeg kan bruke for å feste som ikke kan gjøre fiskene dårlige?
Tror ikke du bør være bekymret.. Fjern gammel mat som ikke er blitt spist. Prøv igjen Imrg plutselig vil de nok begynne å spise så du ser d. Frem til d så er de flinke å finne rester i sanden gjerne på natten. Dette går nok fint!
Den er grei satser på at de finner rester på kveldene, hvis ikke får jeg kanskje prøve litt mygglarver og slikt.Takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap