- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Fòr til tetra, reker og ottoer? (pluss litt "ekstra godt)
Fòr til tetra, reker og ottoer? (pluss litt "ekstra godt)
Jeg vurderer å kjøpe inn ny mat til fiskene, jeg har enda en del men jeg er usikker på hvor lenge det kan ligge i fryseren? Jeg tok det ut av eskene like etter at de ble kjøpt, og hadde det i sånne små zip-lock poser i fryseren.
Husker ikke helt i farten men det jeg har nå her en sånn "fire i en"- miks til reker (to typer sticks, noe harde grønne plater og flakfòr) - litt mat spesielt for kampfisk, (røde flak og litt tørkede mygglarver tror jeg), flakfòr for å få frem sterkere farger til fisk, noe slags pleco-tabletter (de litt runde platene/kulene for algespisere) og yngelmat - novo-tom et eller annet. Jeg var så smart å kaste boksene så jeg husker ikke navnet på disse typene, hehe.
Jeg har en del igje av dette og regner med det er enda god holdbarhet på det, ettersom jeg har delt det opp i porsjoner og frosset det. Noen erfaringer med holdbarhet på flakfòr frosset?
Men er det noe jeg kan tilføre denne miksen? Noe litt "spesielt" som de setter stor pris på å få av og til? Burde jeg finne noe mer passende for ottoer? De får ofte erter, av og til squash og spinatblader. Har hørt at ottoer og reker ELSKER sånn sjøgressplater men vet ikke helt hvor jeg skal finne det. Vi har en sånn importvarer-butikk her men de selger bare disse som menneskesnacks med chili osv. Regner med Ebay har noe på lur.
Jeg har reker, snegler, rasbora, dvergtannkarper og ottoer.
Foresten, er det noen som har prøvd å mate med nøtter (til ottoer, ancistrus, reker osv)? Tenker da på sånn som usaltet peanøtter, cashew, pistasj/pistasjskall, mandler, valnøtt/valnøttskall, hasselnøtt/hasselnøttskall.
Husker ikke helt i farten men det jeg har nå her en sånn "fire i en"- miks til reker (to typer sticks, noe harde grønne plater og flakfòr) - litt mat spesielt for kampfisk, (røde flak og litt tørkede mygglarver tror jeg), flakfòr for å få frem sterkere farger til fisk, noe slags pleco-tabletter (de litt runde platene/kulene for algespisere) og yngelmat - novo-tom et eller annet. Jeg var så smart å kaste boksene så jeg husker ikke navnet på disse typene, hehe.
Jeg har en del igje av dette og regner med det er enda god holdbarhet på det, ettersom jeg har delt det opp i porsjoner og frosset det. Noen erfaringer med holdbarhet på flakfòr frosset?
Men er det noe jeg kan tilføre denne miksen? Noe litt "spesielt" som de setter stor pris på å få av og til? Burde jeg finne noe mer passende for ottoer? De får ofte erter, av og til squash og spinatblader. Har hørt at ottoer og reker ELSKER sånn sjøgressplater men vet ikke helt hvor jeg skal finne det. Vi har en sånn importvarer-butikk her men de selger bare disse som menneskesnacks med chili osv. Regner med Ebay har noe på lur.
Jeg har reker, snegler, rasbora, dvergtannkarper og ottoer.
Foresten, er det noen som har prøvd å mate med nøtter (til ottoer, ancistrus, reker osv)? Tenker da på sånn som usaltet peanøtter, cashew, pistasj/pistasjskall, mandler, valnøtt/valnøttskall, hasselnøtt/hasselnøttskall.
Postet 31.01.13 kl 19:32
Jeg vet ikke hvordan holdbarheten på fryst tørrfor er, men kan gi noen tips om for til otto og snegler
Jeg har også otto og snegler (zebra og hjelmsnegler). Otto'ene setter veldig pris på nori. Altså sånn grønt "papir" som man lager sushi i. Det får man tak i på Ultra-butikker og Rema 1000 iallefall, og sikkert på en del importbutikker også. Nori er laget av tørkede alger, og er ikke tilsatt noe salt eller andre skumle saker:P Amanorekene mine spiser opp restene etter otto'ene, så regner med at de fleste reker også vil sette pris på det..
Sneglene liker kokt potet og lett kokt brokkoli
Jeg har også otto og snegler (zebra og hjelmsnegler). Otto'ene setter veldig pris på nori. Altså sånn grønt "papir" som man lager sushi i. Det får man tak i på Ultra-butikker og Rema 1000 iallefall, og sikkert på en del importbutikker også. Nori er laget av tørkede alger, og er ikke tilsatt noe salt eller andre skumle saker:P Amanorekene mine spiser opp restene etter otto'ene, så regner med at de fleste reker også vil sette pris på det..
Sneglene liker kokt potet og lett kokt brokkoli
Postet 31.01.13 kl 19:46
Oi! Ja, da skal jeg prøve Nori - jeg syns så synd i ottoene mine for jeg har ikke så mye alger de spiser (bare av den typen de ikke spiser, haha typisk) og de ser ikke ut til å være de heeelt glupeste når det gjelder å finne mat heller. Erter finner de som regel etter at de har ligget en god stund - og helst veldig synlig. Jeg har også en sånn snedig liten "klemme" som jeg kan henge disse algeplatene i
Postet 31.01.13 kl 20:30
Hvor lenge lar dere erter, forvellet agurk o.l. ligge ute til ottoene? Jeg har et kar med for lite algevekst og må derfor fore ofte. En bok jeg har sier at det skal være grøntfor hos ottoene hele tiden fordi de beiter. Kan en ert ligge i noen dager, eller blir vannet dårlig? Prøvde forresten med forvellet blomkål men det begynte raskt å lukte.
Postet 02.02.13 kl 12:57
Postet 02.02.13 kl 15:46
Susanne90Jeg vet ikke hvordan holdbarheten på fryst tørrfor er, men kan gi noen tips om for til otto og snegler:) Nori er laget av tørkede alger, og er ikke tilsatt noe salt eller andre skumle saker:P Sneglene liker kokt potet og lett kokt brokkoli :)
Nori var en kjempegod ide. Jeg vurderte Otto, men synes de virket litt ømtålige så jeg valgte hjelmsnegler som algespiser. Har lite alger og prøvde med erter og rå og kokt salat og agurk uten at det blir spist. kanskje Nori og kokt potet gjør susen.
Postet 02.02.13 kl 20:19
Susanne90Otto'ene setter veldig pris på nori. Altså sånn grønt "papir" som man lager sushi i. Det får man tak i på Ultra-butikker og Rema 1000 iallefall, og sikkert på en del importbutikker også. Nori er laget av tørkede alger, og er ikke tilsatt noe salt eller andre skumle saker:P Amanorekene mine spiser opp restene etter otto'ene, så regner med at de fleste reker også vil sette pris på det.. Sneglene liker kokt potet og lett kokt brokkoli :)
Må rette på meg selv! Mente ikke at det er laget av tørkede alger, men tørket tang!
Postet 02.02.13 kl 22:40
Hmrf, mine ottoer har vært så hardføre og flinke det året jeg har hatt de. har byttet akvarie mange ganger og klart seg helt fint, veldig standhaftig.. men nå er jeg bekymret. de fikk voldtsomt med alger å mumse på i en stund nå, for å renske et akvarie.. de gjorde en kjempejobb på et par dager - og etterpå det var nærmere algefritt (av algene de spiser) fikk de erter og algetabeletter, spinat, nori - men de vil ikke ha noe som helst, dvs de finner det ikke?! norien henger rett over de men de sitter bare helt stille på samme sted og ser radmagre ut. jeg prøver å få de til å flytte seg litt og da tar de seg en svømmetur men så setter de seg på samme sted igjen. Klarer ikke helt å se de men jeg tror de ser tynne ut - de var ganske tykke og fine for bare ca en uke siden mener jeg å huske.
Norien var populær hos rekene foresten, anbefales!
Jeg lot den flyte mellom noen planter, og det var helt komisk å se hvor mange reker som surfet på undersiden av biten de fikk! Skulle fiske den opp idag men jeg finner ikke biten! Så jeg håper snegler og slikt mumser innpå resten så det ikke råtner - men sjøgress kan vel ikke være absolutt krise å la smuldre opp i et akvarie?
Norien var populær hos rekene foresten, anbefales!
Jeg lot den flyte mellom noen planter, og det var helt komisk å se hvor mange reker som surfet på undersiden av biten de fikk! Skulle fiske den opp idag men jeg finner ikke biten! Så jeg håper snegler og slikt mumser innpå resten så det ikke råtner - men sjøgress kan vel ikke være absolutt krise å la smuldre opp i et akvarie?
Postet 03.02.13 kl 00:52