Bør man unngå å gi tetra pro algae til karnivorer?

Leste litt på innholdsfortegnelsen da jeg sammenliknet to forskjellige utgaver i Tetra PRO serie; nemlig PRO Algae og PRO Energy. Det var ikke mye forskjell gitt. Såvidt jeg kan se av ingrediensene så er det minimale forskjeller, og det står jo også på boksen med PRO Algae at dette foret er premiumfor for alle ferskvannsfisker (men selvfølgelig ekstra ypperlig for herbivore fisker)…

Jeg vet jo godt at det er slik at en del fisker som er herbivorer trenger plantekost og/eller mat som tar hensyn til at de faktisk spiser for det meste planter. Og dersom man gir slike fisker, som f.eks Malawi, for som er beregnet på karnivore fisk, så kan man få problemer. (ettersom tarmsystemet er beregnet på relativt næringsfattige alger, skitt og kanel…)

Det var derfor ganske overraskende å lese innholdsfortegnelsen på PRO Algae. Fiskene som får dette flakforet blir også foret med hovedsaklig fiskeprodukter, og biprodukter av fisk…

Butikkene lokker med masse forskjellig for, og når det gjelder flakfor så tilbyr jo Tetra mange forskjellige varianter. Jeg griper meg i å tenke at det neppe er så store forskjeller. Flere som har ideer om dette, eller erfaringer som tyder på at det er viktig hva slags flakfor man har som grunnfor?

(Har nylig innsett at en 10-liters bøtte med Tetra PRO Algae skulle være det jeg klarer meg med av for en stund framover. Jeg fryser ned bøtta og tar ut porsjoner som jeg etterfyller en mindre boks med. Dette foret oppbevarer jeg i kjøleskapet. Og nå har jeg tenkt at jeg sikkert kan fore alle fiskene jeg har med dette foret. Enkelt og greit…)
Da har jeg sammenliknet næringsinnhold..
Den eneste forskjellen var at det var 1% mer fiber i Pro Algae (3%) sammenliknet med Pro Energy (2%). I tillegg har jo Pro Algae innhold av spirulina. Kanskje skulle jeg heller si SNEV av spirulina. Det er på hele 1%. Med mindre 1% spirulina utgjør en viktig forskjell er det så å si ingen forskjell.

One size fits all. Eller: Vi seller både Skoda, VW og Audi men det er egentlig den samme bilen uansett pris. Og jeg gir meg der, etter å ha funnet ut at jeg ikke gidder å kjøpe mer tørrfor før min 10 liters bøtte er tom. I tillegg har jeg funnet ut det jeg lurte på - slik at det er ikke nødvendig med mer oppmerksomhet rundt denne saken. Av hensyn til produsentene og fiskeforpusherne. Jeg burde vel heller ikke bli overrasket….

I tillegg har jeg funnet ut at i følge opplysningene her på Akvaforum har kun omnivore og herbivore fisker. Så da så…
Tilfeldig bekjentskap
© Per Lindqvist
Reklame for plussmedlemskap