Levendefór og hvorfór

Resultatet etter helgas "fange levendefór"-ekspedisjon i Østmarka ble én stykk hvit mygglarve, én buksvømmer og åtte-ni døgnfluelarver. Et heller magert utbytte med andre ord. Spørsmålet blir dermed: er det noen som vet om noen steder rundt Oslo hvor det går an å komme fra slike ekspedisjoner med æren i behold? Altså steder hvor det er mye levendefór?
Akvafisken i moss selger levende mygglarver til 10kr pr pose.
Store poser med masse mat, enklere og raskere en tur ut i naturen
Er det ikke litt for tidlig på året til at det skal være noe særlig? Så det var rim på bilene for ett par netter siden.
Hvis ikke vil jeg kanskje tro at både Sognsvannet og Østensjøvannet kan være en idé.
Plussmedlem
Cathy
Er det ikke litt for tidlig på året til at det skal være noe særlig? Så det var rim på bilene for ett par netter siden. .


Med unntak av de verste kuldeperiodene har jeg fanget i hele vinter jeg, men først nå det begynner å bli fart. Men avhengig av sol og lite vind
Okay milo. Trodde dem ikke var noe særlig fremme eller lett å finne på denne årstiden Aldri fanget noe.

Men du kan jo evt søke på nett om vann og tjern i Oslo så kommer det nok opp en del steder som er verdt å sjekke ut.
Stig Jørgensen
Akvafisken i moss selger levende mygglarver til 10kr pr pose. Store poser med masse mat, enklere og raskere en tur ut i naturen


Jeg har venner som også mener at livet bør leves innafor ring tre i Oslo, og ikke ser poenget med skog- og marking, men sjøl er jeg ganske begeistret for friluftsliv, så det er ikke noe problem for meg. Men godt tips til vinteren.

Cathy
Er det ikke litt for tidlig på året til at det skal være noe særlig? Så det var rim på bilene for ett par netter siden.


Det er mulig du har rett, Cathy - ihvertfall når det gjelder svarte mygglarver. Men på de stedene jeg har lest om fangst av levendefór, sies det at det skal være mulig fra isen smelter. I Østmarka har det vært isfritt på vannene i en måned nå.

milo
Med unntak av de verste kuldeperiodene har jeg fanget i hele vinter jeg, men først nå det begynner å bli fart. Men avhengig av sol og lite vind


Okay - nå ble jeg nyskjerrig - hva er det da du har fanget?
Akvaristian
[QUOTE=Stig Jørgensen]Akvafisken i moss selger levende mygglarver til 10kr pr pose. Store poser med masse mat, enklere og raskere en tur ut i naturen


Jeg har venner som også mener at livet bør leves innafor ring tre i Oslo, og ikke ser poenget med skog- og marking, men sjøl er jeg ganske begeistret for friluftsliv, så det er ikke noe problem for meg. Men godt tips til vinteren.

På nes hvor jeg bor, så er det flere steder langs glomma som kryr av mygg. Vil tro at hennisand på årnes er et ypperlig sted, og ja det ligger utenfor ring tre. Det finnes fremdeles folk som flytter fra byn for bo steder hvor man kan ta på seg turskoene å gå ut uten å måtte ta buss,trikk,tog eller bil
Stig Jørgensen
På nes hvor jeg bor, så er det flere steder langs glomma som kryr av mygg. Vil tro at hennisand på årnes er et ypperlig sted, og ja det ligger utenfor ring tre. Det finnes fremdeles folk som flytter fra byn for bo steder hvor man kan ta på seg turskoene å gå ut uten å måtte ta buss,trikk,tog eller bil


Sånne folk går lett av med seieren i konkurransen om å være akvaforums freskeste freskus. Men Glomma er antagelig ikke et dumt tips - jeg husker for noen år siden at jeg måtte flykte fra Fetsund på grunn av mygg. Og Årnes er ikke lenger unna enn at det lar seg sjekke.
Plussmedlem
Stort sett hvitmygg jeg har fanget, med noe dafnier og cyclops innimellom. Men er hvitmygg jeg er ute etter på denne tiden her. Om noen uker kommer dafniene for fullt, og da blir det virkelig moro. Både i og utenfor karene. De råeste dagene står jeg igjen med over 1 kilo ferdig frasilte dafnier....

Små dammer eller tjern er fine steder for hvitmygg. Husk at de står langs kanten og gjerne i solflekker. De er også ganske vare, så hvis man kommer trampende går de ned mot bunnen....
Plussmedlem
80liters balja etter en time i dag....
Dæsken milo. Det er vel hva man kaller en befolket balje. Har aldri tenkt på å fange maten selv da jeg er lat og kjøper kun frossen mat, men det hadde kanskje ikke vært dumt å teste dette en eller annen gang. Finnes det noen fine steder om hvordan man kan lese seg til litt info om hvordan man kan holde dem lengst ferske, mating eller annen lagring. Skjønner jo at det der ikke er mat for 1 dag (eller hva man kan søke på for å få info opp)
Plussmedlem
I utgangspunktet kunne vi her vært selvforsynt med for det meste av året, ved fangst av levende i sommerhalvåret og selvfanget fryst i vinterhalvåret. Men siden det uansett går en del for til grøntspiserene så kjøpes det jo "litt" likevel....

Hvit mygg kan holde seg lenge i en balje, bare det ikke er for varmt. Kommer varmen skjer det som skjedde her i fjor sommer, vi har nye naboer nå... :p

Dafnier og cyclops fyller jeg nok i balja til fullforing i 2-3 dager. Resten fryser jeg. Ved å ikke holde de i balje lenger slipper jeg å tenke på temp, vannkvalitet, oksygen, foring av de osv...
Men det er jo mange som holder dafniekulturer over lang tid, som de høster av med jevne mellomrom. Lars Jamne blant annet er vel flink når det gjelder dette temaet...
Levendefor for de late...
Kjører stort sett levendefor som blir levert på døren framfor å rusle rundt som en tulling i skauen med en sta bulldog og pinglete hover. For tiden går det i "hjemmebrygget" dafnier som jeg holder i 2-3 70l kar gjennom året, med litt innsats kan man holde disse året rundt og være selvforsynt med for på denne måten. Jobber også med å få litt fart i Grindalorm kulturen min igen etter et bananflueangrep i fjor som satt fen ut av spill en stund. Hadde en kultur med gammarusreker en stund, disse var like lett å holde som kirsebærreker. Har handlet litt startkulturer på www.fishgobble.com
Å ha muligheten til begge deler er absolutt kjekt. Skal på en tur i år, for å fange en dafnie-kulter til kultivering. Så blir det å vurdere størrelse på tanken. Har vurdert alt fra et 70liters kar til en 1000liters plastcontainer. Hvorfor ikke bare ta "skauen" hjem!

Så ikke spørsmålet til tråden før etterpå, beklager...
Plussmedlem
Tar tråden litt videre...
Om man har plass til det kan man f.eks ta en 1000liter plastconteiner som man deler på midten og fyller med vann og kanskje litt blader. Ganske snart vil disse fylles opp med SVARTE mygglarver.. Dette er også snadder for fisken...
Ellers kan man jo fange ting selv og fylle de opp, og få store kulturer som man kan holde på den måten... Det er mange muligheter...
Og siden vi er igang så fortsetter jeg også.

Nå er det ikke alle fisker som tar mat fra toppen, men venter til den synker. Vil disse synke med engang? Tenkte da på ferske nyplukket mygglarver, cyclops og dafnier. Kanskje teit spørsmål, men men

Serverer pr idag tørrfôr på formiddagen og frossenfor som sorte mygglarver, cyclops, artemia og tubifex på kvelden, men har tenkt tanken på å begynne å klekke artemia da alt kommer i orden. Det blir jo dyrt i lengden da man har mange kar og fisker som skal ha kjøttbasert mat.
Plussmedlem
Min erfaring der er vel at man kort sagt forer i alle vannlag samtidig. Alt fra overflatespisere til bunnfisk får samtidig. Mye bunnfisk (cory f.eks) beveger seg også oppover i vannet ved foring med levende... De er egentlig glupske rovfisker, de bare skjuler det så godt...
Smykketetraene mine er sære, dem ligger under maten og venter til det synker. Har prøvd å legge tørrfôret i bløt og da synker det jo selvfølgelig med engang og da er dem der med engang. Vet ikke om det bare meg som er litt hønemor og får litt vondt i hjerterota da dem ikke spiser med engang.
Har forresten også en kampfisk som ikke spiser før pelletsen synker, men det kan jo være at det er min skyld da jeg alltid brukte pinsett for å dosere frossenmaten i kampfisk karene mine og viftet den foran så dem spiste alt med engang og den ikke skulle bli liggende på bunnen å råtne. Nå bruker jeg pimpette
Jaja, får teste ut å fange noen ekle levende engang og sjekke hvordan det går. Tusen takk for nyttig info. Nå må jeg bare se litt på bilder og sånn for å se at jeg fanger riktig mat.
Så lenge du har litt sirkulasjon i karet så er det ingen av disse levendeforene som lun oppholder seg i toppen lengre selv om det gjerne gjør det i et stillestående vann. Dafniene trekker ofte mot bunnen og leter etter skjulesteder, men de blir som regel spist lenge før de finner varig skjul.

Skal ha meg et raid og fore opp artemia nå tenkte jeg, kom over en ganske grei opskrift som skal funke sies det. Må jo bli en vinner med artemia i alle mulige størrelser.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap