Hvilket flakfor er best?

Jeg har guppy, platy, ancistrus, og amanoreker i mitt akvarium. Og jeg gir ancistrusene agurk av og til, og fiskene gir jeg bare flakfor, husker ikke merket, men jeg synst fiskene ser litt pjuskete ut, og tenkte jeg kanskje gir dem et dårlig flakfor. Eller om jeg kan gi dem annen mat, jeg får ikke lov til å fore med levende for eller frossent for, av foreldrene mine for de syntes det er ekkellt...

Så lurte på om dere har forslag til et godt flakfor, eller kanskje grøntfor som guppyene og platyene også spiser
Da får nok fiskene dine litt dårlig kost. De trenger variasjon i dietten for å få i seg alt de trenger, akkurat som vi mennesker. Flakfor flyter jo på overflaten (ihvertfall en stund), så det blir bare smuler igjen til den stakkars ancistrusen. Tetra sine flakfor er ok, de gamle gode Tetramin og tetra Rubin (selv om det ikke fins en eneste boks med flakfor i mitt hus). Kan ellers anbefale mat fra Hikari og Dr.Bassleer.

Er foreldrene dine vegetarianere ? Frossent for er da ikke ekkelt, ikke mer enn frosne koteletter eller pizza. Og fiskene trenger det innimellom ! I tillegg burde du hatt noen synkende malletabletter til ancistrusen, og kanskje noe rent grønnfor med spirulina til de andre. Til rekene finnes det masse spesialfor, men de vil også spise smulene etter tablettene som mallene gnager i seg. Dette finner du både i dyrebutikker og på nettet.
Min datter har vært samme situasjon, og jeg er ikke vegetarianer

Jeg ble overrasket selv over hvor barnslig ekkelt jeg syntes det var både med levende mat og at det er "snegler og gørr" i flakene. Det er dessuten så mye juks og griseri med menneskemat at jeg har ingen illusjoner om at frossen fiskemat er smittefri.

Likevel blir jeg sakte, men sikkert overbevist om at fiskene trenger mer enn boksemat. Spesielt når jeg la merke til at reklamen for flakfor lover omtrent det samme som plantegjødsel: Friske farger og raskere vekst, ikke et ord om helse eller trivsel.

Så jeg er på gli. Reker og egg var et ok kompromis i starten, siden det av uklare grunner ikke føles like ekkelt med ting vi er vant til fra frokosten. Grensen min var brutt, og jeg fikk oppdage at fiskematen var mindre grisete enn gult akvarievann og lukter mindre enn reker som står i vann for å få bort saltet...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap