- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Hei alger -foring
Hei alger -foring
Hei jeg vet jeg har foret litt hardt i det siste,og vært uheldig og fått de skjegg algene. jeg har gjort de meste som er skrevet her i dette forumet, jeg har nå skaffet meg ett middel fra usa.
det heter flourish exel, noen som har erfaring med dette middelet,og om det gjør skade på fisk som er i selve akvariet.
det heter flourish exel, noen som har erfaring med dette middelet,og om det gjør skade på fisk som er i selve akvariet.
Postet 12.06.14 kl 18:13
Postet 12.06.14 kl 18:23
Postet 12.06.14 kl 18:27
Jeg bruker det ikke som algemiddel, men som karbon-tilskudd istedet for CO2 i en ganske low-tech tank. Men det virker, til en viss grad. Hovedsaken når det gjelder algbekjempelse er ikke hva slags eller hvor mye næring det er i vannet, det er å få plantene til å vokse optimalt. Hvis plantene ikke har voksevilkår eller det ikke er nok av dem, kan intet middel i verden holde algene i sjakk.
Postet 12.06.14 kl 18:31
det problemet har ikke jeg, det vokser noe voldsomt i mitt største karr, ofte tar jeg ut 2-3 bøtter med planter, for det vokser igjen, og jeg har co2 i mitt. men seff ett nybegynner sett..det er mindre alger ved inløpene til mine to fluval fx5 kanskje helt normalt, vurderer sette ett filter på hver side, men litt trangt med plassen da jeg ikke vil ha de filtrene inne i skapene under karret. fordel med en hvis kontroll ved lekkasje..
Postet 12.06.14 kl 18:44
Jeg brukte det middelet i et akvarium (jeg hadde mange kar, men testet kun i ett) og dessverre opplevde jeg at flere guppyer døde i umiddelbar tid etterpå. Mulig jeg doserte for sterkt. Det var iallefall fire-fem guppyer som strøk med av det. Om det tok knekken på algene også, husker jeg dessverre ikke lenger da det er en god stund siden.
Vær veldig nøye med doseringen. Hvis jeg ikke husker feil, skal man dosere litt hver dag, og dette gjør det veldig risky for alt avhenger jo av hvor mye planter man har. Har plantene rukket å bruke opp gårsdagens dose eller ei? Er det mye ubrukt igjen av tidligere doser i akvariet? Dette synes jeg var veldig vanskelig å spå og dermed dosere middelet, selv om jeg syns jeg hadde mye planter i akkurat det karet og dermed skulle i teorien være litt "safe".
Hvis du har flere akvarier, kan det være en idè å ta ut fiskene fra karet som skal behandles, sånn at du ikke risikerer å drepe noen underveis i behandlingen. Så kan du sette dem tilbake senere, når behandlingen er overstått og noen vannbytter er gjort.
Hvis du ikke har noe annet kar å plassere fisken i, så sier jeg bare; Les bruksanvisningen for algedreper-metoden pinlig nøye og sørg for nøye oppmåling av dosen.
Vær veldig nøye med doseringen. Hvis jeg ikke husker feil, skal man dosere litt hver dag, og dette gjør det veldig risky for alt avhenger jo av hvor mye planter man har. Har plantene rukket å bruke opp gårsdagens dose eller ei? Er det mye ubrukt igjen av tidligere doser i akvariet? Dette synes jeg var veldig vanskelig å spå og dermed dosere middelet, selv om jeg syns jeg hadde mye planter i akkurat det karet og dermed skulle i teorien være litt "safe".
Hvis du har flere akvarier, kan det være en idè å ta ut fiskene fra karet som skal behandles, sånn at du ikke risikerer å drepe noen underveis i behandlingen. Så kan du sette dem tilbake senere, når behandlingen er overstått og noen vannbytter er gjort.
Hvis du ikke har noe annet kar å plassere fisken i, så sier jeg bare; Les bruksanvisningen for algedreper-metoden pinlig nøye og sørg for nøye oppmåling av dosen.
Postet 12.06.14 kl 18:57
Når du starter med glutaraldehyd, skal du bruke litt tid på å venne både planter of fisk til middelet. Bruk 1/3 dose i noen dager, så 1/2 dose minst like lenge, før du bruker full dose. Ett av mine kar har fått dette hver dag i snart 2 måneder, og ingen skade er skjedd hverker med fisk eller reker. Men jeg doserer litt i underkant og bytter 50% vann hver uke.
Enkelte planter "smelter" av dette middelet, bl.a. Vallisneria..
Enkelte planter "smelter" av dette middelet, bl.a. Vallisneria..
Postet 12.06.14 kl 19:03
Takk Mona o for svar...jeg må være nøye ja jeg får ikke flyttet de fiskene. dette gjelder mitt 700 liter karr,og flytte de fiskene til ett 190 liters karr ,betyr mat for de største fiskene.
nå må det sises att jeg har kun de algene på min 3d bakvegg...jeg har vurdert og ta det ut og bryke høytrykken på det, har gjort det to ganger før, plantene mine er helt fine,bare att det vokser så mye..det er skjeggalger det jeg har tror jeg, svarte som dekker veggen.
nå må det sises att jeg har kun de algene på min 3d bakvegg...jeg har vurdert og ta det ut og bryke høytrykken på det, har gjort det to ganger før, plantene mine er helt fine,bare att det vokser så mye..det er skjeggalger det jeg har tror jeg, svarte som dekker veggen.
Postet 12.06.14 kl 19:06