Killiene vil ikke spise

Heisann! Jeg har en 55- liter med fem indianergobyer, én kampfisk hann, en ancistrus og åtte amano-reker. Dette er fisker som går godt sammen og alle spiser godt, bortsett fra de to goby- hannene. De nekter å spise. De tre goby- hunnene spiser som bare det, har fin kroppsfasong og er friske og raske. Det samme gjelder de resterende fiskene og rekene i karet. Men disse to herrene vil altså ikke spise. Jeg varierer mellom å bruke flakfôr og frossen artemia. I beste fall tygger de litt på maten, men spytter det ut igjen like helt.

Vannkvaliteten er det ikke noe å si på; jeg gjør jevnlige delvannsbytter og sjekker forholdene. Akvariet har ikke substrat, men det har fire røtter i forskjellig størrelse og mange planter festet på dem. Det er to filtre i karet, ett som filtrerer og ett som hovedsakelig tilfører oksygen, men som også har et lite filter påfestet.

Før sommeren anskaffet jeg tre små neon regnbuefisker (ca. 3 cm lange). Disse viste seg å være raskere enn de andre i karet og snappet opp maten før de andre rakk det. Likevel fikk gobyene og de andre fiskene øyensynlig nok mat, bare jeg ga litt ekstra. Jeg måtte reise vekk i nesten tre uker og fikk noen til å mate fiskene i mellomtiden. Da jeg kom hjem så jeg at de to goby- hannene var blitt veldig tynne og regnbuefiskene gode og runde. Jeg tok regnbuefiskene opp straks og leverte dem tilbake til dyrebutikken. Jeg tenkte at med ro, god vannkvalitet og fôring som vanlig ville få gobyene til å legge på seg, men nei. De stresser ikke og har ingen synlige infeksjoner. De har en tendens til å gjemme seg, men kommer frem når det er fôringstid. Så hva burde jeg gjøre evt. ikke gjøre?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap