Foring og alger

Hei. Jeg sliter med grønne alger på bunnen. Har hørt at dette skyldes for mye fòr eller lys. Tidsinnstilling på lys er slik den alltid har vært, og mater absolutt ikke mye. Likevel kommer det grønne alger på bunnen i løpet av kort tid (ser gjerne antydning allerede dagen etter vannbytte). Dette startet i løpet av sommerferien. Var borte to uker. Da jeg kom igjen var det helt grønt på bunn og glasset nesten ikke til å se igjennom. Det var faktisk så mørkt at jeg trodde lyset hadde gått.
Jeg har pleid å skifte 2/3 av vannet hver 4-6. uke.
Nå må jeg skifte litt vann hver uke for å få sugd bort algene på bunn.
Aner ikke hva algene heter men de forsvinner lett når jeg skifter vann.

Hva kan jeg gjøre?
Har ingen albino maller som spiser rester på bunn, men har en pleco og en ancistrus. Begge skal vel spise alger og forsyner seg vel også av mat som måtte ligge på bunnen.
Lokal zoo mente jeg matet for mye, men det syns jeg er rart for etter det jeg kan se, er det ingenting som faller til bunns, det blir spist opp med en gang.
Temperatur ligger på 27-28 grader. Skal vel dog sies at det brått har vært varmere i sommer pga høye sommertemperaturer, men det begynner jo å bli noen uker siden.
Akva står heller ikke utsatt for sollys.
Akva er 180 Juwel, med 3 middels skalare, 1 pleco, 1 ancistrus og 15 fantomtetra.

(Har lagt ut denne under emne FÒR da flere sier at dette problem skyldes for mye fòr)
Det blir galt å skylde på for mye mating. Alger kommer i prinsippet ikke av en enkelt ting, men en helhetlig ubalanse i karet.

Et akvarium er en konstant krig mellom planter og alger om ressurser. Hvis noe er feil med plantene i form av for mye/lite lys, gal næringsbalanse, for lite CO2...da rykker algene inn. Ofte skyldes alger for lite av av noe, som gjør at plantene ikke vokser optimalt. Så å bli kvitt alger er igrunnen snakk om å bli flinkere med planter

I tillegg kan algene bruke organiske næringsstoffer som planter ikke kan. Derfor er filtrering og renhold i karet veldig viktig. Hoper det seg opp med organisk materiale , særlig på bunnen, i form av slam, plantedeler og slikt, så blir dette en innfallsport for alger. Å bytte 2/3 vann hver 4-6 uke er tydeligvis ikke bra nok...du burde absolutt bytte mindre vann men oftere ! Samtidig går man over substratet med "støvsugeren". I tillegg bør man ha god nok mekanisk filtrering, slik at organsik materiale ikke hoper seg opp i karet, og rense mekansike filtermedier oftere enn biologiske.
Hei Silver og takk for svar.
Bruker slamsuger ja, og den fjerner ufattelig mye skitt fra bunnen.
Vedr planter så hadde jeg noen stiklinger som vokste altfor bra, og måtte stadig kaste mye. Brått ville de ikke mer.
Fikk tak i en ny av samme type, som ikke trivdes noe særlig.
Så du har nok rett i at noe har skjedd oppi der, siden stiklingene brått ikke ville mer.
Skal få kjøpt inn noen flere planter, og håper det vil hjelpe.

Men det har ikke noe for seg å handle inn flere/andre typer algespisere ala SAE, Otocinclus etc slik jeg tolker det. Prøver med planter og håper det hjelper.

Uansett merkelig at dette brått skulle bli ett problem, siden jeg har kjørt samme rutiner i 10 år.
Kanskje plantene gikk tomme for næring ? Kanskje varmen har senket CO2-innholdet i vannet for mye? Bunnlaget er oppbrukt ? Det er små marginer her Men oftere vannbytter er første bud, og mere planter og bedre plantekunnskaper.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap