Hvor ofte må en kampfisk fores?

Hei!

Jeg har en kampfisk i en bolle på 15L. Jeg vet at det er store diskusjoner rundt det å ha fisk i bolle, men kampfisken har det tilsynelatende fint. Den er veldig aktiv, nysgjerrig og spiser godt. I tillegg passer jeg på å bytte ut litt av vannet flere ganger i uken.

Nå nærmer det seg juleferie, og i den anledning lurer jeg på hvor lenge kampfisken klarer seg alene? I bollen har jeg sand, en plante og varmekolbe. Jeg har også dekkglass på bollen, for å forhindre at fisken blir syk når han puster på overflaten. Jeg har hørt at fisken klarer seg uten mat i opp til 2 uker, stemmer dette også når man har bolle? Den største bekymringen min er egentlig hvor lenge den klarer seg uten noe vannbytte...?

Jeg har tidligere brukt feriefór når jeg er borte en helg, men synes vannet fort blir grumsete. Er dette fordi jeg ikke har pumpe, eller har flere samme problem?

Det ble mange ulike spørsmål her, så tråden passer kanskje best under Nybegynner-forumet... Håper likevel noen tar seg tid til å svare meg
Den klarer seg nok uten mat i 2 uker, iallefall så gjør mine det....
Men feriefor eller foringsautomat hadde jeg droppet.. Dette fordi det kan grise til og forurense vannet no veldig og det er skadelig for fisken..
Har du tenkt å reise bort i 2 uker så er det ikke heldig siden du ikke har filter i bollen din..
Noen forer ofte, og andre ikke. Jeg forer 3 dager i uken og fiskene vokser og er aktive i karene.. Når vi reiser bort så forer jeg litt godt noen dager før vi drar og renser filterene lett dagen før..
Ok, takk for svar!

Tror du/dere det går greit om jeg får en venn til å stikke innom for å mate og skifte litt vann to ganger ila tiden jeg er borte?
Jada, men annenhver dag så går nok det greit bare det gjøres med riktig vann temp og ikke overmater
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap