Syk kampfisk

Hei

Min kampfisk virker litt syk den ligger bare på toppen å gjesper etter luft jeg har et 60L akvarium å lurte på om kampfisken trenger et filter som produserer luft bobler og hvis er det noe jeg må kjøpe eller kan jeg modifisere det til å lage bobler på et hvis ??
Tror nok dessverre ikke kampfisken er syk, men at vannverdiene er for dårlige.
Ja du må ha filter til karet for å filtrere bort skit/avføring, om du ikke har det får du ammoniakk og nitritt i vannet, dette er giftig for fisken.
Om du ikke har filter bør du bytte vann daglig, du må også da passe på at vannet har samme verdi og temp. Som det som allerede er i karet, bare uten Nitritt og ammoniakk.
Meløy har rett!
Rent vann er nøkkelen til godt kampfiskhold, det er viktigere en oksygenert vann da de gjerne puster med labyrintorganet. Skift vann hver dag og bruk et vannforbedringsmiddel som f.eks Prime.

Ellers er varme og plasser å hvile på viktig for en kampfisk. hold termostaten på rundt 26 grader og hold den stabil! Kjøp noen flyteplanter så den får et sted å vile og gjerne noen planter å ha i bunn også for trivsel. IKKE plastplanter (bruk heller silke) da disse ofte har skarpe kanter som ødelegger slør.

Et testsett er også viktig å skaffe deg slik at du kan holde øye med om vannet er rent og har de ønskelige verdier, kjøp dråpetester og ikke strips

Jeg anbefaler også at du finner deg et internasjonalt artsforum da kunnskapsnivået somregel er høyere. bettafish.com er bra!
Hvor ofte burde jeg mate kampfisken ?
1-2 ganger om dagen.
Men du bør sjekke vannverdiene dine før du gir den mat.
Hvordan er oppsettet dit ellers i akvariet? Lenge siden du startet det? (Kjøpte fisken og hadde i vann)
Skiftet det nå men det var kanskje en måned med et filter som suser
Det spørs, hva forer du med?

Når det kommer til å fore kampfisk så gjelder det å finne et for med høyt proteininnhold og lite fyll. Helst et pelletfor. Anbefaler New Life Spectrum som du får kjøpt på ebay eller Ocean Nutrition Atison's Betta pro som du får kjøpt på Aquamanias.
Gjerne bløtlegg pellets i litt akvarievann noen minutter før foring.

Generelt når man forer med pellets anbefales det (ifølge flere oppdrettere på bettafish.com) to-tre pellets to ganger om dagen

Jeg ville holdt meg unna flakfor, det sveller og oppnår en konsistens som lett kan gi forstoppelse hos bettaer.
Okei, jeg anbefaler at du skifter til et for spesielt for bettaer, her får du en link til et godt for:
Men trivsel og rent vann er viktigst akkurat nå, så svar gjerne på Meløysaltvann sine spm så vi vet hvordan vi kan hjelpe fisken din
Husk bare at kampfisker puster i luft om alt er normalt også, som en del andre labyrintfisker også gjør. Har sett Kampfisk omtalt som "obligatorisk luft puster", altså, de er avhengige av det, som voksne.
Kampfisk puster luft ja, men de skal ikke henge i overflaten å se miserabel ut og puste tungt. Det tyder på feile vannverdier
Skiftet vann da ble alt bredere
Du bør fortsette med vannbytte daglig, helt frem til du har et innkjørt filter..
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap