Reker som ciklide mat?

Hei! Kan jeg oppdrette reker og bruke de som mat til sebraciklidene mine?
Ikke som eneste for, men ellers ja.
Jeg ser dette er en gammel tråd men prøver likevel.

Lurte nettopp på det med levende fôr og leste i dyrevelferdsloven at tifotkreps faller inn under denne og da også reker, har noen annen info rundt dette?


§ 2.Virkeområde

Loven omfatter forhold som påvirker velferd hos eller respekt for pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier, fisk, tifotkreps, blekksprut og honningbier. Loven gjelder tilsvarende for utviklingsstadier av nevnte dyr dersom sanseapparatet tilsvarer utviklingsnivået hos levende dyr.


§ 14.Særskilte forbud

Det er forbudt å:
a) utøve vold mot dyr,
b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand,
c) ha seksuell omgang med eller foreta seksuelle handlinger med dyr, og
d) bruke levende dyr som fôr eller agn.


Link: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97
Plussmedlem
CHG
Jeg ser dette er en gammel tråd men prøver likevel. Lurte nettopp på det med levende fôr og leste i dyrevelferdsloven at tifotkreps faller inn under denne og da også reker, har noen annen info rundt dette? § 2.Virkeområde Loven omfatter forhold som påvirker velferd hos eller respekt for pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier, fisk, tifotkreps, blekksprut og honningbier. Loven gjelder tilsvarende for utviklingsstadier av nevnte dyr dersom sanseapparatet tilsvarer utviklingsnivået hos levende dyr. § 14.Særskilte forbud Det er forbudt å: a) utøve vold mot dyr, b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand, c) ha seksuell omgang med eller foreta seksuelle handlinger med dyr, og d) bruke levende dyr som fôr eller agn. Link: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97


Hei!

Per lovtekst er det helt klart ikke lovlig å fóre med levende reker. Men du kan helt lovlig fóre med døde, så lenge du finner en skånsom måte å avlive de på. Hvis jeg husker riktig så er krabber og andre skalldyr (herunder tifotkreps, men ikke hummer) unntatt loven ifht til andre dyr på et punkt - de kan kokes levende.

Dyrevelferdsloven er skjeiv i så måte at den er mest myntet på arter som vi har kommersiell nytte av, kun i mindre grad ville dyr og kjæledyr. Like fullt skal de ha samme nennsomme omsorg.

Personlig er jeg ikke nødvendigvis i mot å fóre reker til fisk. Men jeg ser ikke helt hensikten da det finnes mange andre levendefór som både er minst like gode og helt etter boka. Insekter (bortsett fra honningbier da disse er beskyttet) og andre virvelløse dyr står minst like høyt i kurs hos fisk som reker.
Dessuten er kjøpefóret blitt så bra i mange tilfeller at de fleste fisk lever meget gode liv på en variasjon av disse.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap