Hva mat og hvor mye?

Jeg har 3 anticstruser (usikker på kjønn) og 6 mollyer (2 gutter og 4 jenter). Jeg har kjøpt noen tabletter som skal synke til bunn som anticstrusene kan spise, men sliter med at mollyene spiser di opp først. Jeg har i tillegg flakfor. Men jeg vet ikkje hvor mye og hvor ofte jeg skal gi det til dem (spesielt tablettene). Og om det er noen andre typer mat jeg kan/ bør gi til dem. 
Takk for svar 
Grøntfor som tabletter og flak
PlecoMin for eksempel til algespiserne kan du gi etter at du ha slått av lyset,eller etter at du har foret Mollyer. Mollyer er konstant sultne, så det er ikke så rart at de lukter tablettene som smaker så godt.
Når de blir noe større, kan de få et par tre erter fra frysen som du legger i varmt vann for tining. Du klemmer av det ytterste skallet utenpå ved å klemme på men andre hånd
Du presser nærmest ut halve erter som også Ancistrus yngel liker. Disse er snadder. Det ytre laget spiser de ikke. Salatblader som du knuser litt i hånden først er også fint for.Agurs fest på en gaffel er et annet tips. Fôr ungfisk ca to ganger per dag.
Man forer lite om gange, bare ei lite klype, eller skal jeg si en knivsodd. Spør noen om de kan vise de en knivsodd på en teskje.vent og la dem spise opp overalt i akvariet. Håper det va helt grønt flakfor du kjøpte.
Så kan du vente 4 timer og gi dem på nytt. To tre ganger per dag er mer en nok selv for en flokk ungfisk. Som du tydeligvis har. Når de er blitt voksne og gir avkom har vel du også flere kar tenker jeg.
Da ønsker jeg deg lykke til, jeg starta med et guppypar i et toliters Norges glass med grus og ei plante av den lettstelte sorten.
Plussmedlem
Hei, Endre!

Et tips for å gi ancistrusene en større del av kaka er å gi noen tabletter etter at lyset er slått av. 
Ancistrus er mest aktive på natta, i hvert fall som voksne. Dermed er det mer sannsynlig at de blir en bit eller to på dem på dette viset. 
Men hvis det er slik at ancistrusen ikke er fremme og spiser, og du ser magene er fine og runde så tror jeg de finner nok å spise likevel selv om det virker som mollyene tar det meste. 

Som Inger Helen er inne på så liker ancistrus grønnsaker og det gjør tidvis også mollyer. Så begge artene kan godt få forvellet bladgrønt som spinat, ruccula o.l., samt agurk, squash, brokkoli, gulrot osv. De harde grønnsakene må mykgjøres og avkjøles før fiskene får til å spise dem. 
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap