Automatisk fôring: hvilken type: fordeler/ulemper?

Finner ingen god info om ulike Fôrings-automater, Hvordan de virker, fordeler og ulemper.
(noe gammel info her, og med linker som ikke funker lengre)

Ønsker fôrings-automat som kan brukes innimellom, f.eks i helgene ved hyttetur etc, og ved langtur 1-3 uker. 
Helst til ulik type fôr (twin eller 2 stk?)
Har Ansistrud, DvergGurami, Corydoras og Neontetra, så de skal ha ulikt for (?)
Hvilket fôr passer best/passer ikke i automat?
Ser at noen må programmeres på nytt hver gang man skal ha en pause i bruken. Er alle sånn? Blir slitsomt om man skal ha 2 fôrtyoer med 3 fôringer, som må tastes inn hver eneste gang man skal dra- og på nytt når man kommer hjem.
Noen som kjenner til Eheim: Twinfeeder, evtt den med wifi?
eller den enkleste typen? 
trenger en som ikke må festes på glasset da jeg har lokk. Må kunne ligge flatt ved fôråpningen.
Hvem av de kan ha en dag å "hoppe over" fôring?
Hvem er lettest i bruk, sikker mtp overôring, rommer nok til 3 uker?  Vedlikehold- renhold?
Setter pris på svar. 
Voksne fisker klarer seg greit uten for i to uker forutsatt at de er friske, og at en gjø et større vannbytte før en drar. For i automat forringes fort. Bør bli tom i løpet av første uka. Anbefaler deg å bruke granulat for som alle dine fisker vil spise. Det synker mot bunnen
Helg eller langhelg er ikke noe problem med hensyn til fôring, som du sikkert forsto på det jeg skrev over. Ikke gi dem mat, de fleste fisker dør av overforing.
Når du kommer hjem fra ferie, vil du finne akvariet gullende rent, da fisken da vil ha beitet på alger og små fordyr i akvariet.
Ja, har forstått at de godt kan hoppe over 1 dag/uke, så det gjør jeg. Ønsker uansett fôrautomat, da jeg tenker at de skal trives- ikke bare overleve.
Men vil lære- så jeg finner rett fôrautomat, som er lett i bruk, sikker mtp overfôring, kan gi lite men heller ofte (2-4x/dag) og helst en som kan hoppe over fôring en dag innimellom.
Så får jeg ta den av med full rengjøring/tørk når jeg kommer hjem.
Mulig det finnes granulatfôr som alle fiskene kan spise når jeg er borte, og få hvert sitt spesialfôr til vanlig. Kanskje bedre enn å ha 2 kammer? Eller ikke?

Nytt kar for 5 uker siden (med alle nybegynnerfeil som finnes?!) Har nå 1 ansistrus (jobbet i 4 uker- spiser kun alger (?) rører ikke maten sin.
Har 23 Kardinaltetraer (skulle ha ca 8- men akvariebutikken ville selge, samt 6 Corydoras. Tenkte på pH, GH, KH, temp, rolige: Men så skal alle ha ulik mat 🙈 Alle er ganske unge/små så jeg tror de trenger mat. Karet er enn så lenge gullende rent. Har masse rasktvoksende planter.
Har dessuten tenkt å ha 4 DvergGuramier og 3 Kuhlii-Ål… (kanskje noen Kardinaltetra må omplasseres.
Plussmedlem
Hei, Hønemor. 

Jeg skal ikke begi meg inn på fórautomatspørsmålet, for det er smak og behag hvilke som passer til hva. Her må du etter mitt skjønn bare se hva du har behov for og ta valg ut i fra det. 
Jeg synes Eheim sine er gode. Det er mitt innspill. 

Ancistrus - helt i starten så har du nok en del kiselalger (diatomalger kalles de også) og disse er snacks for mange beitende algespisere. Siden ancistrusen din i tillegg er av den unge sorten så foretrekker de i mange tilfeller å beite framfor å spise kjøpemat. Dette vil dog endre seg med alderen. Gamle ancistrus slutter som oftest nesten helt å spise alger om de har et valg. 
Men spiser ikke cory'ene heller den maten du gir til ancistrusen?

Det er generelt litt håpløst å skulle ha en mat til hver av artene fisk. De vil spise det de liker uavhengig av hva vi mennesker har tenkt at den skal gå til. 
Men alle i karet ditt, også inkludert kuhlii-ål og dvergguramier, kan spise akkurat det samme som kardinalene og cory'ene, så jeg skjønte ikke helt det utsagnet med at alle skal ha ulik mat? Mente du i form av hvordan de liker å spise? I så fall er det riktig. Guramiene og kardinalene liker å spise ved overflaten, mens kuhlii'ene, ancistrus og corydoras må ha på bunnen. Ellers trenger ikke ingrediensene å være forskjellig. De må alle ha kost med en god del proteiner. 

Ser heller ingen grunn til å omplassere kardinaler. De trives best i større grupper og vil ikke være til bry for dvergguramiene. 
Du vil alt i alt få en fin sammensetning av fisk som alle passer i samme vannverdier. Godt jobba. 
Viktor: Takk!! Ja, det blir en Eheim, enkel, uten wifi. sett gjennom div demo/test på nett. Skal stort sett fôre manuelt, men vil ha muligheten.

Vedr det andre du skriver, er det veldig interessant. Jeg er nybegynner, og vil helst støtte meg på info/lærdom i denne gruppa.
Så om du orker/vil svare er jeg veldig takknemlig.
Når man som uerfaren står i butikken og kjøper Ansistrus, Neontetra og Cory (venter med DvergGuramiene og KuhliiÅl til jeg ser det er ok med vannverdier og Coryene), og de sier de MÅ ha spesielt fôr…
Ansistrus får 1/4 tabl annenhver dag, tas ut etter 1 dag. Ut fra det du sier kan den kanskje få tilbud sjeldnere til jeg ser den spiser?
Lurer forresten på: Skal maten «gå opp i liminga»/ese ut- før de spiser den? Eller skal den ut av karet når det skjer?? Dvs hvir lenge kan en uspist ligge.
Så kom Kardinaltetraene, kjøpte TetraMin Flakes. De var dritstresset og ville ikke spise, stimet konstant. Jeg spurte på butikken ved flere anledninger over 10 dager, fikk da beskjed om at det var normalt- de var småspiste, men de anbefalte å bytte fra TetraMin Flakes til Dr.Bassleer Bio-Fish Food (dette er minismått).
De ville fortsatt ikke spise. Jeg fant for høye verdier av Nitritt etc (testet med strips etter anbefaling og alt så bra ut: skjønte etterhvert at dråper måtte til- og fikk DET utslaget) (ble insane mye vannbytter over lang tid) men det ble jo tetraene påvirket av. Ved kjøp av tetraene kjøpte jeg LED lys på akvariebutikken, med Night&Day, dvs blått lys som de sa jeg kunne ha på om natten. Dvs tetraene gikk på 10 døgns-party og var helt koko. Slo av alt så de fikk svarte natta’n, etter det oppfører de seg normalt/rolige, og spiser normalt. Men IKKE i overflaten. De tar det når det kommer ned i vannet. Dvs det som flyter setter seg ofte fast i planter/rota, og de mini-små detter "for fort" ned. Så bør ha mat ofte/lite- puttet nedi vannet?
Har hatt Coryene bare etpar dager nå, da jeg ventet på at vannverdiene/nitritt etc skulle være ok.
De sa Coryene måtte ha Tetra Wafer Mix (eller helt et spesialfôr for Cory som de ikke hadde inne da) Jeg sa jeg hadde Tetra Pleco, men det var feil til Coryene ble det sakt. De er mindre enn fôret til Ansistrus’n. Har gitt de 1 tablett pr dag. Ser ut som de helst spiser på rota, plantene (alger) og maten til Kardinaltetraene som havner på bunn.
Coryene er mye mer overalt i karet enn det ble sakt, og mye framme. Corydoras Venezuela Orange, morsomme
Har nå altså TetraMin Flakes, Dr. Bassleer BioFish Food, Tetra Pleco, Tetra Wafer…
Er det 1-2 av disse som ALLE kan leve godt på i 2-3 uker? Går greit å fôre med ulikt når jeg er hjemme. De har og av og til fått tilbud om kokt brokkoli og agurk, har stort sett tatt det ut igjen etter 1 dag.
Startet etter 1 uke med Platy, Eplesnile, (kun Ansistrus’n som overlevde) vannforbedringsmiddel etc, før jeg lærte om bakterier, nitritt, upålitelige strips… Så, har skjønt jeg må LÆRE!!
Et annet spm: så et sted noen fôret med hjerte, om jeg har en mini-bit med Hjort, kan jeg gi d som snacks? Rått/kokt?

Ble langt dette...og kanskje spm på feil sted... 

Har 80 liter, derfor tenkte jeg det ble for mye fisk totalt, om jeg har 1 ansistrus (kan byttes til mindre når den vikser) 23 Kardinaltetra, 4 DvergGurami, 6 Coryer (4 cm- liten type) og 3 Kuhlii-ål. Drømmer om 6 Bie-reker og (3 cm)  Har Eheim Experience 250. Kan jeg ha så mye fisk i akvariumet? 
Plussmedlem
Vedr det andre du skriver, er det veldig interessant. Jeg er nybegynner, og vil helst støtte meg på info/lærdom i denne gruppa.
Så om du orker/vil svare er jeg veldig takknemlig

Du, det er få ting jeg trives bedre med enn dette, så jeg er bare sjeleglad for at noen gidder å lese alt våset jeg skriver. 
...og de sier de MÅ ha spesielt fôr…

Nei, ikke i utgangspunktet. Det finnes likevel unntak, men det gjelder som oftest for andre arter enn de du har/har lyst på. Du må likevel påregne å prøve ut forskjellige typer mat da ikke alle fisker liker akkurat det samme. Alle fiskene du skriver om, minus ancistrusen, har små munner - noe som må hensyntas i valget av mat. Også de ernæringsmessige behovene må være med, sånn som at de fleste må ha animalske proteiner. Ancistrusen bør ha ei solid rot å gnage på for å holde fordøyelsen vedlike. 
Lurer forresten på: Skal maten «gå opp i liminga»/ese ut- før de spiser den? Eller skal den ut av karet når det skjer?? Dvs hvir lenge kan en uspist ligge.

Hvis maten - uavhengig av hvordan den løser seg opp - blir liggende uspist bør man slutte å gi denne. Kanskje synes de ikke den smaker godt, kanskje har maten blitt dårlig (selv om datomerkingen sier noe annet), kanskje forbinder de den ikke med noe spiselig? Jeg ville sluttet å gi den. I begynnelsen må man påregne litt prøving og feiling. Og mat som ikke blir spist er det ikke noe vits i å ha. 
Vedr. esing så varierer det fra type til type. Noen eser ut iløpet av noen minutter, andre virker ikke å svelle merkbart uansett hvor lenge de ligger under vann. 
...TetraMin Flakes til Dr.Bassleer Bio-Fish Food (dette er minismått).

Bakgrunnen for hvorfor kardinalene ikke ville spise handler mye mer om nitrittforgiftningen og har ingenting med TetraMin'en å gjøre. Butikken du handler i virker i beste fall å ha veldig liten innsikt om hold av fisk. Dr. Bassler er likevel bra fiskefór så det er ikke noe galt i å kjøpe det, men kardinaler er ikke spesielt kresne og vil spise det aller meste de kan få i munnen. 
Og det er heller ingenting feil i at Corydoras spiser Tetra Pleco. Ser man på innholdet i dette produktet så kommer det frem at det egentlig ganske tynt med plantematerialet - som mange ancistrus-liknende maller (pleco'er) skal ha. Derimot er det bra med animalske proteiner i en eller annen formen. Og det lille grøntmaterialet som er i dem skader ikke corydoras. 
Jeg vil likevel ikke fullfóre Corydoras med Tetra Pleco. Tetra er litt opp og ned med kvaliteten på innholdet i produktene sine, og det finnes mye bedre malletabletter enn disse.
For ancistrus og andre maller som trenger mye plantekost vil jeg kjøpt "Tropical Pleco Tablets". Har høyt innhold av plantematerie. 
Akvarieboden.net har et EMV-produkt som heter Bottom Feeders. Jeg liker dette som basisfór til mine cory'er. 
Videre får de frossen artemia, frosne mygglarver og egenprodusert hvitmark. 
Bottom Feeders kan dessuten lett knuses mellom fingrene slik andre fisker også kan spise den. 
Et annet spm: så et sted noen fôret med hjerte, om jeg har en mini-bit med Hjort, kan jeg gi d som snacks? Rått/kokt?

Nei. Dette er ikke mat som egner seg for små fisker som dine, og er myntet på virkelig store fisk. Mange fisk mangler også ensymene som er nødvendig for å bryte ned proteiner fra pattedyr, og kan i verste fall gi sykdom. 
Har 80 liter, derfor tenkte jeg det ble for mye fisk totalt, om jeg har 1 ansistrus (kan byttes til mindre når den vikser) 23 Kardinaltetra, 4 DvergGurami, 6 Coryer (4 cm- liten type) og 3 Kuhlii-ål. Drømmer om 6 Bie-reker og (3 cm)  Har Eheim Experience 250. Kan jeg ha så mye fisk i akvariumet?

Hvor mange fisk man kan ha handler mer om hvor flink du er til å passe på dyrene dine, hvilke fisk det gjelder og langt mindre om hvor lange de er. 
Du har en fin miks av bunnfisk og fisk som oppholder seg andre steder i vannsøylen. Alle er de fredelige fisk som generelt går godt ilag med andre. Guramiene kan dog bli litt grinete på hverandre - de tross alt i slekt med kampfisk. Kanskje man heeelt ideelt sett hadde hatt enda litt mer plass for fire stk gurami, men jeg tror det skal gå bra. 

Filteret er veldig bra. De virker i mange, mange år disse. Det du må følge med er at strømmen ikke blir for stor. Jo mindre jo bedre for guramier. Ha såpass med strøm at vannet siger sakte rundt og fordeler varmen jevnt, ut over dette er det ikke nødvendig med mer. 
Du kan med hell ha flyteplanter eller annet som ligger i vannflata. Dette vil øke trygghetsfølelsen hos fiskene dine i tillegg til å bidra med vannkavliteten. Og kanskje lokker det guramiene til å lage et boblereir også, om de er gamle nok? Det er morsomt for en akvarist som er helt i startgropa. 

Reker tror jeg dessverre du må se langt etter. Guramiene vil nok se på dem som dyr snacks. Det er lov å prøve, for det kan gå greit, men det kan også bli et lite skalldyrsblodbad. 

Håper dette er til noe hjelp. 
 
 
Tusen takk for utfyllende svar! Da skal jeg kjøpe Bottom Feeders. Og har rot (sitter med propper midt på veggen, fin løsning
Tenker jeg bruker Dr.Bassleer Bio-Fish og Bottom Feeders som hovedfôr til de, så kan de få litt av det andre av og til- om de vil ha det.
Mtp spisingen til tetraene tror jeg de var stresset pga blått lys på natt, de har iallefall endret oppførsel og begynt å spise når de får 12t mørk natt.
Bestilt egne dråpetester, så skal jeg følge med om verdiene holder seg ok med mer fisk.
Får vel droppe reker da, tenkte jeg hadde mange planter å gjemme seg i, mose etc. Men vil ikke ha «reke-blodbad»
Plussmedlem
Bare hyggelig.

Ja, det blå "nattlyset" er reinhekla markedsførings-jippo, og har ingen funksjon utover å selge flere akvarier/akvarielys.

Som sagt, det er lov å prøve med reker for i mange tilfeller går det bra. Man er ikke oppfordret til å ha eksempelvis kampfisk og reker sammen heller, men jeg har hatt flere gode opplevelser med det. Likevel kan jeg ikke anbefale det eller påstå at det alltid går bra, for det gjør det ikke.

Om du likevel velger å gå for reker, så må du vente til akvariet har stått lenge. Biereker (Caridina sp.) er langt mer krevende enn kirsebærreker (Neocaridina sp.) og stiller mye høyere krav til forholdene rundt seg enn slektningene sine.
Hvis du ønsker å begynne med reker anbefaler jeg å prøve med Neocaridina først. Og kanskje i et separat lite akvarium? Du trenger ikke rare vannskvetten for å huse en liten bøling med disse. Perfekt for læring og mestring.
Tenkte Biereke pga de skulle tåle bløtt vann (0-2), og Kirsebær sto fra 4. Men leste nå andre steder også at den tålte bløtere vann, og når du sier den er lettere, så er jo det plan A: holde meg til de «lette». Kanskje greit med verdiene så lenge de er ganske stabile?
Ser de endres fra vannskifte og litt over tid. Pga rota? Oksygen i vannet (usikker på om det er nok men det ser ut til å være luftboblir i vannet) Leste at om man brøt overflata og hadde utluft (åpent lokk) kunne noe nitrogen (?) luftes ut? 
Har et 60 liters og, fra ungdomstida- står uten filter med ei plante i kjelleren, men har vurdert å sette det opp som reserve (godt ikke gubben er på Akvaforum😂 HysjHysj) Kan være kjekt ved sykdom, karantene etc…
Har ei gml Eheim innvendig 160 pumpe, har faktisk putta filteret til det oppi den utvendige store, mtp bakteriekultur… Just in case 😇
Fikk lyst til å følge bliggen dun, hvordan gjøres det? Fant bloggen men fant ingen "følge" knapp...
Skal se om akvariebutikken har noe frossenfôr i dag, det er jo helg
Prøvde laste opp noen bider, men gikk dårlig
Takk fo alle gode råd!
Plussmedlem
Kirsebær er enklere og de tåler helt fint bløtt vann. Så lenge akvariet ikke er helt fritt for mineraler så er disse utrolig hardføre og kan trives under mengder av forhold. Suppler kosten deres med frosne erter, bladgrønt, brokkoli eller andre grønnsaker man vet har høyt innhold av mineraler og vitaminer så har man gjort mye for at rekene skal trives. 

Stabilitet er en fin ledesnor ja. 
Men som du opplever så vil de endres over tid. Alt som lever og alt som skjer/blir puttet oppi/tatt ut av akvariet vil påvirke vannverdiene. Ei rot vil helt klart påvirke vannet. Stort sett ved å senke pH pga nedbrytning av veden og ofte også gjennom frigjøring an tanniner (stoffene som gjør akvarievannet gulbrunt). Det skjer også på andre vis, men det er litt sånn info for spesielt interesserte og ikke av så himla stor praktisk verdi akkurat nå. 
 
Luftbobler i seg seg selv er ikke ensbetydende med oksygen. Boblene kan formes av andre gasser sånn som hydrogensulfider i bunnlaget m.m. 
Oksygen finnes i flere former i et akvarium, men det oksygenet som de levende vesenene puster er oppløst oksygen, altså ikke bundet til andre gasser/elementer. Dette opptrer svært sjelden som bobler, men kan i tilfeller ses som små bobler som stiger fra planter som utslippsprodukt av fotosyntesen ved høy oksygenmetning i vannet. Du vil ofte kunne se det rett etter et stort vannskifte. 
Så boblene som kommer fra luftpumpa tilfører generelt sett veldig lite oksygen i seg selv. Det er bevegelsen i overflata boblene skaper som bidrar mest til gassutveksling mellom luft og vann. 

Nitrogen kan luftes ut, men det skjer sjelden fra et standard akvarieoppsett da bunnlaget som oftest ikke er dypt nok til å fremme veksten av anaerobe bakterier. 
Det snakkes veldig mye om nitrogensyklusen i akvariehobbyen, men den er som oftest ufullstendig i et vanlig akvarium nettopp pga ovennevnte punkt, og uønskede nitrogenforbindelser må dermed fjernes på andre vis. Bakterier bryter ned de giftigste stoffene, mennesket fjerner restproduktet ved å skifte vann. Planter er en annen måte da de som kjent bruker nitrogen (i mange former) som gjødsel. 

Vedrørende bloggen min så tror jeg den eneste måten er å abonnere på tråden. Det gjør du ved å skrive et innlegg ved å bruke den blå "Svar"-knappen,  og dernest huke av boksen for "Abonner på tråd" som ligger rett over "Publiser innlegg". 
Denne er vel huket av som standard, mener jeg. Da skal du få epost når jeg eller noen andre kommenterer i den.

Du kunne kanskje starte en blogg selv? Det er alltid utrolig gøy å få et innblikk i folks opplevelser og gjøren i hobbyen. 
Takk, skal prøve det!
Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg vet veldig lite
Har masse planter, mange rasktvoksende samt mose, og nå putta jeg oppi enda en rot med planter,
Håper jeg er veldig heldig med mine Corydoras Venezuelas Orange, for de svømmer med tetraene, er masse foran på åpen bunn, oppi røttene (som henger på veggen, og de er lekne, aktive og ikke redde. Ansistrusen ligger oppå rota gidt synlig ila dagen
Tok et vannbytte i dag, men støvsuging av bunn, og de var veldig nysgjerrige. Roer seg vel når de blir voksne men da er det håp for at de ikke blir skye?
Bytta 20 av 80 liter, og testet med strips (kan like godt bruke de opp mens jeg venter på de bestilte dråpetestene). Synes det ble utslag på stripsen, så er på tur til akvariebutikken som har dråpetest (den andre har kun strips) Håper alt er ok, det var fint på mandag
Dvergguramiene er bestilt og ankommet butikken for litt siden, men de kunne fint vente til karet mitt er bra, så det er supert! Er verdiene i dag bra har jeg lyst til å ta de med hjem, men de 6 Coryene kom på mandag, hvor lang tid mellom økning av fisk er anbefalt?
Og bør fisk som kommer til akvariebutikken være der i «karantene» en stund før de hentes, evt hvor lenge?
Ja må kanskje lage en «egen blogg» om ikke annet for å huske hva jeg gjør/har gjort

Men TUSEN takk for gode råd, og for din tid som du har brukt på å svare!!
Takk, skal prøve det!
Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg vet veldig lite
Har masse planter, mange rasktvoksende samt mose, og nå putta jeg oppi enda en rot med planter,
Håper jeg er veldig heldig med mine Corydoras Venezuelas Orange, for de svømmer med tetraene, er masse foran på åpen bunn, oppi røttene (som henger på veggen, og de er lekne, aktive og ikke redde. Ansistrusen ligger oppå rota gidt synlig ila dagen
Tok et vannbytte i dag, men støvsuging av bunn, og de var veldig nysgjerrige. Roer seg vel når de blir voksne men da er det håp for at de ikke blir skye?
Bytta 20 av 80 liter, og testet med strips (kan like godt bruke de opp mens jeg venter på de bestilte dråpetestene). Synes det ble utslag på stripsen, så er på tur til akvariebutikken som har dråpetest (den andre har kun strips) Håper alt er ok, det var fint på mandag
Dvergguramiene er bestilt og ankommet butikken for litt siden, men de kunne fint vente til karet mitt er bra, så det er supert! Er verdiene i dag bra har jeg lyst til å ta de med hjem, men de 6 Coryene kom på mandag, hvor lang tid mellom økning av fisk er anbefalt?
Og bør fisk som kommer til akvariebutikken være der i «karantene» en stund før de hentes, evt hvor lenge?
Ja må kanskje lage en «egen blogg» om ikke annet for å huske hva jeg gjør/har gjort

Men TUSEN takk for gode råd, og for din tid som du har brukt på å svare!!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap