Dvergoctosinclus

Hei . Jeg har 6 stk dvergoctosinclus som jeg ikke aner hva jeg skal tilby av mat. Jeg ser de kun på natta , de gjemmer seg så lenge lyset er på. Jeg har prøvd med forskjellige typer malletabletter, agurk, squash, brokkoli men de eneste som spiser dette er rekene, og pestsneglene. Men de ser friske og velfødde ut , jeg har mye grønnalger i det karet så er det mulig at de finner maten sin selv ? 😅 Jeg har hatt de i 2 mnd nå så noe må de jo spise ! 
Plussmedlem
Hei!

Det er i utgangspunktet ikke naturlig for ottoer å spise grønnsaker, så så lenge de finner nok mat ellers i akvariet er også min erfaring at de ikke bryr seg om annet enn alger/aufwuchs etc.
At du har holdt alle seks i live såpass lenge tyder på at de har nok mat tilgjengelig.

Ottoer er vanligvis veldig svake den første måneden da de som oftest er viltfanget og avmagret etter den lange reisen fra Sør-Amerika. Så det er like vanlig at man da ofte mister et par av dem i løpet av den første tiden.

Så lenge du ser runde mager tror jeg ikke du trenger å tilleggsfóre ottoene spesifikt. Men fortsett gjerne å gi rekene. Tilførselen av mat stimulerer til algevekst og annet som ottoene spiser, så selv om de ikke nødvendigvis gnager på squashen direkte, så blir den likevel til nytte for fiskene.
Jeg hadde 7 og en bukket under etter 2 uker men den så tynn og puslig ut fra første stund dessverre . Men alle de gjenværende er runde i magen og ser ut til å trives ( i mørket) så da tenker jeg de finner nok 😊 Den som irriterer seg mest over alger og nå planarier er nok meg 😅 Men gir mat til innbyggerne 🤗
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap