Caasberg's akvarierom

Tenkte det kunne være artig å lage en egen tråd om mine akvarier, håper andre også kan få nytte av det, eller om ikke annet, litt artig lesing.
Begynte med å kjøpe ett brukt 250 akvastabil i 2004, med en utvendig Eheim 2022, planter, røtter og fisk. En herlig smørje med fisk, og værre ble det da jeg og kona begynte å kjøpe flere!

Vi fant at perlegurimiene våre var lette å få i lek, noe vi fikk til etter ca 2mnd. Nytt kar ble da kjøpt inn til disse. En 96L av ett eller annet merke.

Neste fisk ble scalarene, en ny 64L ble innkjøpt. Etter noen mnd ble også en 45L kjøpt til guppy og molly.

Slik stod tingene i noen år, kona mistet interessen og det var jeg som overtok stellet av karene. Ble relativt uinteressert etter en liten tid og vannbytter, samt annet stell, ble ikke prioritert.
Etter en hektisk tid med hus-oppussing (totalrenovering) ble en alle akvariene, bortsett i fra 250l, gitt bort til venner.
250l står i stua som ett rent selskapskar og blir ikke nevnt videre i tråden.

En ny brukt 720l ble innkjøpt og plassert i kjellerstua, også kalt gutterommet. Lovte da kona dyrt og hellig at dette holdt i massevis. Denne tanken var overfyllt da jeg kjøpte den og inneholdt:
7 voksne sølvdollarer
1 voksen rødhodeciklide
1 voksen sortbelteciklide
4 voksne vf sjokoladeciklider
1 voksen jordspiser
4 gullsøm, 2 voksne og 2 små
5 middels jack dempsey
Diverse maller, bla. 2 pleco'er på 20cm.
Kaoset var komplett og endel måtte renskes ut. Sykdom og stress tok mange de første dagene :/

Ca 3mnd gikk og jeg kjøpte en brukt 540 med grus, pumper og lystopp. Kona ristet bare på hodet...
Hadde da kun noen maller, gullsømmene og jack dempsey igjen. Prøvde da og fordele fiskene jeg hadde, siden de dannet par og lagde ett generelt helsike for hverandre. Jack dempsey er hissig når de har yngel
Tilslutt var alt nogenlunde og, men jeg var likevel ikke fornøyd. Fiskene virket ikke som om de trivdes noe særlig og alt JD'ene produserte av yngel ble spist iløpet av 14 dager... I tillegg har jeg savnet scalarer, en fisk jeg har hatt fra første stund.

For 14 dager siden kom jeg over en annonse med en som skulle selge masse tanker, og reiste nedover.
Endte opp med å komme hjem med en 400l og en 540l. Kun kar uten pumper og annet utstyr.
Kona rister heldigvis bare fortsatt på hodet.

Dette oppsummerer veldig kjapt de fiskene og akvariene jeg har vært innom på de 3 årene jeg har drevet.
Inaktiv bruker
Kult! Vi trenger bilder!
En av de værste tingene med akvarier er at man må bytte vann, relativ ofte. Skal ærlig innrømme at det har gått både 1 og 1,5mnd mellem noen av vannbyttene mens jeg hadde småtankene. Fiskene greide seg forsåvidt greit, men algene stortrivdes.

Når de nye tanken kom på plass var derfor ett vannskifte-system det første som skulle på plass. Det er det nå!
Kjellerstua er ikke noe våtrom, så for å få til vann og avløp måtte jeg improvisere litt. Vann var enkelt fra gangen med vannfordeligsskapet, men avløp måtte jeg inn på vaskerommet med. Hullkopp og slagdrill fikk meg igjennom veggene i trappegangen og vaskerommet. 32mm avløpsrør ble lagt fra kjellerstua, gjennom murveggen, under trappa, gjennom murveggen, ned i servansskapet, under vaskemaskina og ned i sluket.

400l og den siste 540l hadde allerede blitt borret i bunnen, så der er det stigerør som gjelder. 720l og den eldste 540l måtte få en form for overrenning. Endte opp med å bruke denne løsningen : [URL=http://www.img.photobucket.com/albums/v308/hope3/Akvarium500liter.jpg]
Dette virker perfekt og gir i tillegg muligheten til å regulere vannstanden

Med dette er det halvautomatiske vannbytte-systemet i full drift. Det eneste jeg må gjøre er å skru på krana for å starte fyllingen, det renner ut like mye som jeg slipper inn, så når temperaturen har sunket noen grader er det bare å stenge igjen. Litt usikker på hvor ofte jeg bør ta vannbyttene, men 1-2 ganger i uka er vel fornuftig. Dette kan også gjøres automatisk med en magnetventil, men jeg synes det er greit å være tilstede om noe skulle gå tett eller ryke. Er rimelig sikker, men man vet jo aldri. *Grøss*

Edit : Får ikke linken til å virke som en lenke...?
Du må trykke på bildeknappen, ikke lenkeknappen Det er den til høyre for "globus"knappen.

Slik blir det da med bildet ditt fra innlegget ovenfor:
[External Image]
Litt om karene.

400l karet er delt i 2. Med 200 liter i hver del og ett kjempestort filtervolum ville jeg prøve å være litt smart. I den venstre delen har jeg tenkt å ha div yngel på sikt. Pr i dag inneholder den biltema blåsesand, litt planter, ca 50 sandsnegler, 2 store eplesnegler (flere kommer) og 6 små ansistrucer. Håper da på relativt kort sikt å ha yngel ifra de andre karene i denne tanken.

I den høyre delen er det samme sanden og planter, samt 1 zebraciklide hann og 2 hunner. De har ynglet tidligere og jeg regner det som rimelig sikkert at de starter opp igjen ganske fort

Karet har en Eheim compct +3000 med innvendig 20mm slange og Y på utblåsingen, masse gjennomstrømmning, uten for mye strøm
Håper og tror dette vil fungere greit.
Du har iallefall en som leser
*krysser av på: Send meg epost når noen svarer på innlegg i tråden*
Neste kar er den nye 540Literen. Denne er satt opp for Jack dempsey. Har 2 par som jeg håper vil kunne gå oppi der sammen. Sliter med å velge bort ett av de :/ Hannene har kranglet endel, men har ikke skadet hverandre ennå, så det går kanskje bra...
Inntil videre er det også 2 10cm oscarer der også, skal gis/byttes bort.

Er fortsatt å jakt etter planter til karet, så det kommer. Har laget til 3 store huler.

Karet er satt opp med en Eheim compact+2000 pumpe, men det er fortsatt for mye strøm der. Skal sette på ett Y ledd der også tenker jeg.
Neste kar er 720 literen. Ikke mye å skrive om ennå, men det kan jo nevnes. Dette skal bli gullsøm tanken, inntil videre i alle fall, de lever litt farlig for tiden. Har lyst på noe annet her, evnt. dele tanken i 2.
Den inneholder 4 gullsøm, 2 voksene hanner og en liten han, smat en liten hunn. De små har ikke vokst på ett halvt år, og jeg lurer litt på om de er "skadd" vekstmessig. Mat får de i massevis, så det burde ikke være noe problem... Her er det heller ingen tegn til pardannelse, så jeg begynner å gå litt lei disse :/

Tanken er ikke ferdig, har brukt all tiden på vannskifte-systemet. Regner med å gå på denne i løpet av uka. Er veldig usikker på hvordan jeg skal innrede denne.

Her har jeg en utvendig fluval 404 og en innvendig Eheim 2252. Fluval pumpa synger på siste verset. Så jeg kommer til å lage ett innvendig blåsvampfilter her også. Har en ny Seio M820 liggende, denne tar 3200l/t, men er litt krøkkete pga 40-50mm utblås. Lager ett fordelingsrør til denne tenker jeg...
Bakgrunnen skal også kastes langt pokker i vold

Bildet i midten viser sjefen, en solid rugg.
Det nederste bildet viser begge hannene, den underste er den dominante, men begge er flotte fisker i meget god form.
Så er det godtanken. Dette er den første 540 jeg kjøpte etter at jeg lovte å ikke kjøpe flere

Den har en Btn slim-line bakgrunn jeg fikk med, en Sera 1200l/t utvendig pumpe og en innvendig sirk. pumpe jeg ikke vet typen eller størrelsen på.

Var til Oslo i går og kjøpte 4vf Peru scalarer i går (12/8-07), en tur på 23mil hver vei....er mye man gjør for denne hobbyen! Ga 500,- for alle 4, så om de er vf var det nok ett godt kjøp De har i alle fall brune prikker på ryggen, samt flotte striper og finner. Mellom 10 og 12cm høye. Det er ett sikkert par der, forhåpentligvis 2. Jeg lurer på om det kan være altum, men er ikke sikker. Skal ta noen bilder av de i morgen elller en av de første dagene. Her er det 1 voksen ansictrus og en liten pleco, ca 50 sandsnegler og 7 eplesnegler av forskjellig størrelse. Planen er å få til litt yngel på ansictrusene i 400l og flytte over på sikt. Eller kjøpe noen nye par, gjerne vf.

Har ingen bilder av denne tanken med scalarene ennå.
Det var hele greia det....

Håper ting skal gå seg til nå, jeg hater tanker som er fulle av fisk, derfor har jeg lagt meg på denne linja. Håper jeg i lengden vil få igjen for det med tanke på minimalt stress, lite sykdom og mye frisk yngel.
Er vel en personlig preferanse, men for meg er artskar veien å gå. Er 100% sikker på at jeg vil få igjen for vannsystemet også

Har div annonser ute, men kan jo repetere det her i håp om at noen kan hjelpe.

Jeg vil gjerne ha tak i en voksen gullsøm hunn, bytter gjerne i en voksen hann eller kjøper den.

Vil også ha tak i endel hurtigvoksende planter, opprinnelig lokasjon er ikke viktig. Eier ikke grønne fingre

Tar også gjerne imot tips&triks dere måtte ha. Er stort sett bare jeg som driver med dette her oppe, så alt jeg gjør er basert på internett og div forum

Orket ikke gå på 720l i kveld, men tok noen bilder.

Bilde 1 er ett tilfeldig bekjentskap. Må ut å skaffe kalk ser jeg... :/
Bilde 2 er yngeltanken.
Bilde 3 er sebra ciklidetanken.
Scalarene har begynt å krangle litt om rangen.

En av de har ett sår på snuten og en annen har ett sår under ved kroppens laveste del (bilde 3). De var der da jeg hentet fiskene, men regner med at de gror fint. Ingen antydning til sopp eller andre problemer.
Bildene viser det jeg tror blir sjefen i karet, den med mest striper, kan noen si ganske sikkert om det er scalare eller altum?

Så gøy med ny tråd og masse bilder! Gleder meg til fortsettelsen :0)
Jack Dempsy deler førsteplassen med Scalarene, synes dette er en flott fisk. Bildene er av den dominante hannen og kona. De har hatt 8-10 kull med frittsvømmende yngel, men etter 2-3uker er plustelig alle borte, og kona er skambanket...
Caasberg
Jack Dempsy deler førsteplassen med Scalarene, synes dette er en flott fisk. Bildene er av den dominante hannen og kona. De har hatt 8-10 kull med frittsvømmende yngel, men etter 2-3uker er plustelig alle borte, og kona er skambanket...
Åh skambanket kone? Var det din kone som hadde ansvaret for dem?
*hihi, kunne ikke dy meg*
Caasberg
Bilde 1 er ett tilfeldig bekjentskap. Må ut å skaffe kalk ser jeg... :/


Hva slags snegle er det? Den så litt stor ut, i forhold til den malleyngelen som hang på...:p
Begge hannene banker konene sine etter at yngelen er borte, er nok noen dårlige tendenser der

Regner med at yngelen ble spist av en eller begge foreldrene, da de alltid hadde ett nytt kull like etterpå... Planene er å få endel av de over i yngeltanken neste gang.
Odd Espen
[QUOTE=Caasberg]Bilde 1 er ett tilfeldig bekjentskap. Må ut å skaffe kalk ser jeg... :/


Hva slags snegle er det? Den så litt stor ut, i forhold til den malleyngelen som hang på...:p

Det skal være en eplesnegle, og en anstictrus yngel på en drøy cm.
Caasberg
Det skal være en eplesnegle, og en anstictrus yngel på en drøy cm.


Okay!=D Jeg syns "fjeset" ligna på eplesnegle, men skallet så litt flatt ut, skjønner du!=D Så måtte nesten bare spør...
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap