Asle`s Akva-hule

Jeg tenkte at jeg kunne vel prøve å kaste meg ut i dette med en blogg jeg og..
Selv om jeg har litt blannede følelser for å legge ut bilder og sånn når en ser andre som virkelig får til dette(trenger vel ikke nevne navn...).
Men jeg har altså drevet med akvarier i del år men det begynte først å ta litt av for et par siden. Da begynte jeg med at jeg bare skulle ha et 54liter i tillegg til det jeg hadde, men så var det jo nesten like billig med 120 liter.. Og da var vi gang..
Nå har jeg vært plaget av en del sykdom som har gjort at jeg i perioder har vært lagt inn, dette er jo ikke akkurat helt ideelt, ihvertfall ikke i forhold til yngel.. Og akkurat det virker det som mine fisker hadde en slags indre følelse av.
Yngel av div Apisto, Ancistrus, scalare, Dorsiger osv. er noe av det jeg har mista i sånne perioder. Nå skal det sies at jo er langt fra sikkert at jeg hadde fått de frem alikevel, men jeg liker å tro det da
Nå har jeg flytta.. og altså fått min egen lille hule.. Skal legge ut litt bilder av oppsette. jeg har nå 8 kar i drift og det ser kanskje ut til at det blir enda en reol til jul hvis nissen er snill

Dette er før bilder...
Bilder fra reolen med 2x180L Juwel kar.
Det ene er modifisert med blåfilter langs hele kortsiden og 2 Maxi-Jet 1200 pumper bak, bakgrunnen er malt svart samt sidene.
Den nederste er standard filtrering, det skal gjøres noe med men har ikke kommet så langt..
Er forresten spent på det øverste karet for det er av de nye typene med Juwels egne T-5 belysning.. ingen stor fan av deres Daylight rør, men vi får se hva det blir. Utvalget blir jo noe begrenset når det kun er Juwel som produserer rør.. Idiotisk etter min mening, men det tenkte jo ikke på når jeg bestilte karet.
Siste bildet er en Laetacara sp. "Humphead"/"Bükelkopf".
En nydelig dverg ciklide som alt har kommet med yngel hos selv om dette langt fra var planlagt, så de ble vel spist av en sulten stim flaggtetra i nattens mulm- og mørke tenker jeg..

Bruker forøvrig et Cannon EOS 350D til å ta bilder, er ingen god fotograf, og ihvertfall ikke når det kommer til fisk.. Men jeg syntes det er moro!
Liker ellers å rediger og leke, bruker da PhotoShop CS3, ingen racer i dette heller men moro!
Da har jeg fått testa IP graden til de nye T-5 systemene til Juwel...
Huff... Jeg dreiv å bytta vann og snudde ryggen til for å fjerne noe plante rester i et annet kar.. og dermed når jeg snudde meg var de under vann gitt... men alt har gått bra siden i går kveld/natt så da får jeg håpe det ikke har trengt inn for mye vann..
Har og funnet ut at med 24X sirkulasjon i dette karet så ender jeg opp med en stor haug sand midt i akvariet uansett hvordan jeg vrir og vender på utblås.. Så da blir bare å bestille noen litt mindre Maxi-Jet når det kommer inn noen flere penger.. Dreiv å tenkte litt på penger kontra akvarier her om dagen.. Jeg har jo ikke kjøpt meg klær på nesten ett år, og kommer ikke på så mye annet jeg har kjøpt heller( mat osv selvfølgelig) bortsett fra en ny god mus til PC`n..
Og er veldig redd det bare fortsetter å gå samme vei med pengene fremover.. Men jeg støtter ihvertfall opp om norsk næringsliv!!
Da har jeg fylt sand i 180 literen og 120 literen...
Og maskert 120 literen.. ja.. Jeg burde malt den før jeg sette den på plass... Huff.. tenkte ike på det jeg da..
Men har ihvertfall laget ferdig blåfilteret som i denne ble 30x35x5 med grov svamp..
Her skal ancistrusene få lov til å bo (og bli flere) etterhvert..
I 180 literen blir det dverg ciklider, jeg får se hva jeg får tak i..
Fryktelig dårlige bilder men det går ihvertfall ann å se hva som er blitt gjort...
På tide å oppdatere litt:
Har flyttet litt rundt på fisk np. Laetacaraene har nå fått hele 128literen for seg selv, med untak av noen ottoer. Flaggtetraene går nå sammen med to store Ancistrus gutter i en 110liter. Alle ( 6 ) de små Panaquene mine går nå sammen i 240literen. Har plantet om i 128literen. Har et 54liter kar som nå står tomt med en masse anubias i, veit ikke helt hva som skal oppi den enda. Mest sannsynlig noen dverger.. Et av scalare parene har lagt egg som har blitt wigglers, så får vi se hvor lenge det går.. De går sammen med tre andre scalarer og 10 Corydoras Sodalis så jeg tviler på om de overlever. Jeg har ikke plass til å drive oppdrett på scalarer for tiden og da syntes jeg det er grit å la de gå som de gjør, de legger egg ganske ofte men de blir borte. Men altså første gang de har klart å vokte de så lenge.. Er nå nede i 4 juvel ciklider i artskaret deres. har bundet noe javabregner til røtter og skal ha noe vallisinera hos de, jeg har som vel mange andre litt problemer med planter og juveler.. De er som regel ikke helt enige i aquascapingen min.
Skal kjøpe to Pleco som skal gå sammen med de. Har stort kar de kan flyttes til når de blir store, og de er de eneste jeg tør å ha sammen med ynglende juveler.. Ellers så skal jeg sjekke pris på en reol til i løpet av uka. Hvis det ikke blir alt for gærnt så blir det vel julegave til asle tenker jeg.. legger ved bilde av reolen jeg ønsker meg ( 3x85L ).


[External Image]
[External Image]
[External Image]
to døgn etter at jeg om-møblerte og flyttet tilbake Laetacaraene til det som nå var et artskar har de altså lagt egg!!
De leita lenge rundt før de fant ei halv kokosnøtt de valgte å legge eggene p, og så mange egg!! Helt utrolig, men nesten halve den halve nøtta er dekket med egg. Mor og far bytter pent og pyntelig på å stå å vifte over eggene. De er aldri langt unna.
Det eneste jeg har gjort er lite vannskifte hver dag. Ca 5liter tenker jeg, og gitt de en del Tetra Diskus.. Har ikke målt pH etter at jeg satte det opp på nytt, men før det så lå pH omtrent på 7.
Er så moro!!
Håper bare denne flotte cikliden kan bli lagt inn i basen snart..


[External Image]
Så flott!
Hold oss oppdatert her - og selvsagt: pepre oss med bilder
Det skal jeg gjøre! Tester vann nå etterpå.. Og kameraet står på stativ foran karet dems hele tida nå!
Flere bilder.. Ikke så lett å få frem de riktige utrolig fine fargene de har nå men..
De driver å graver ei grop bak ei rot nå som jeg regner med de flytter yngelen til når den er klekka..

[External Image]

[External Image]
Har målt litt vann nå... pH ligger på ca 5.5 og KH er ikke målbar... Er vel den lave KHen som gjør at jeg har så lav pH da.. Trodde den var litt høyere, så jeg ble litt skremt nå.. Veit jo at de leker så fort jeg har senka vann med torv. Men nå har jeg bare bytta med vann fra springen og der ligger pH i underkant av 7..
Nå forgår det noe rart her.. Laetacaraene flytter eggene til en stor grop de har gravd seg mellom to sverd planter. De har nesten sett ut som gravemaskiner i går kveld og på morgenen i dag. Det ser ikke ut som moen av eggene er klekt men det er mulig de straks gjør det ettersom de flytter dem.. Veldig vanskelig å få tatt bilder av de nå. Mulig de ikke har likt at jeg har vært litt papparazi i det siste og at de derfor vil flytte de til et tryggere sted.. Skal bli spennende å se hva de finner på..
Endelig tilbake.. :-)
Nå har jeg endelig kommet meg igjen og skal oppdatere litt. Av diverse årsaker har det vært labert på akva fronten siste halve året. En del akvarier har gått ut av huset, et rom blitt bygd om og de akvariene jeg har igjen er blitt flytta.
Sitter igjen med en pors reol med 2X180L nå..
Samt en lite reol med 3 kar under planlegging ( hadde jo bestemt meg for å ikke kjøpe flere kar nå men...) Mine trofaste dverger holder koken og legger egg i fast tempo.. Men nå går de sammen med Norsk Flaggtetre og det er ingen god kombinasjon(mye mat for tetraene).
Mallene mine har eget kar med masse røtter og det ser ikke ut der.. Må slamme hver tredje dag for at bunnen ikke skal være dekt med tre-bæsj.. utrolig hvor mye de klarer å få igjennom systemet
Skal få lagt ut noe bilder i løpet av dagen... Bare skrape og pussse litt glass først!
Har blitt litt så som så med bilder.. Var visst litt mere jobb med å få pussa glass enn jeg hadde tenkt meg..
Nå ser det ut til at jeg bestiller meg en pors reol med 3x60liter ferdig med utsatser så jeg kan kjøpe på mere pors og tre kar til hvis jeg skulle finne ut at det er lurt!
Så lenge holdt altså at jeg ikke skulle ha mange kar her.. Problemet nå er at rommet jeg har til akvarier er mye mindre enn det forrige.. Men så lenge jeg får ting i høyden så skal jeg få de inn! Blir bare dverg-ciklider i karene nå, bortsett fra maller i den ene 180 literen.. Nå har jeg jo bare igjen det trofaste Laetacara paret mitt.
Her er noen bilder av de få innbygerne jeg fortsatt har igjen..
Mallene går sammen med en Royal Pleco i "Tre-karet" og Laetacaraene mine går nå sammen med en stim Flaggtetra..
Jeg har også lyst på akvarierom...!!! *Snuft og hulk*
Ikke så lite misunnelig her, det ser veldig bra ut! Alltid gøy å se andre sine bilder av ting!
Anen
Jeg har også lyst på akvarierom...!!! *Snuft og hulk* Ikke så lite misunnelig her, det ser veldig bra ut! Alltid gøy å se andre sine bilder av ting!
Takker for det.
Alltid hyggelig med skryt! Jeg brukte veldig lenge min stue som akvarierom jeg, men etterhvert så fikk jeg flytta et sted jeg kunne ha et eget rom!
Selv om jeg gjorde om på alt av akvarier og solgte en del for et halvt år siden så er nå i gang igjenn Og den derre litersyken er ikke grei Så selv om jeg nå etter litt ombygging/oppussing sitter igjen med et litt mindre rom så skal jeg nok få fylt det og! Men denne gangen mere i høyden!
Men tenk positive tanker, ta små skritt av gangen( eller et kar var det vel) så skal du se at du får et eget rom en dag du og!!


Jeg har et større kar i stuen og en vegg på arbeidsrommet, så jeg har faktisk noen kar, men drømmen er jeg et eget rom, gjerne med filser, varmekabler og sluk i gulvet (da jeg er veldig flink til å søle). Og selvfølgelig vaske svært nærme rommet
Ja, jeg så det i profil din nå.. Fin samling kar da!!
Jeg fikk omtrent drømmerommet mitt... Ble uten sluk i gulvet men med skrått gulv og hull mot vaskerom! Og selvfølgelig med vask da.. Jeg tenkte og at varmekabler er kjekt å ha... Men.. Noe til å få ned temperaturen hadde faktisk vært mere ønskelig..
Varmekablene er mer for å tørke opp alt mitt søl Men må jo også ha en egen liten frys der til fôr og "isflasker". Jeg har i 4 uker nå hatt 1,5 liters flasker med frossent vann i karene for å kjøle de ned og det har fungert veldig bra, selv om det ikke så direkte lekkert ut.

Jeg gleder meg sånn til jeg flyttet alle fiskene til "plassen sin" og får på plass de plantene osv jeg hadde tenkt. Da skal jeg ta meg en hel helg og bare ta masse bilder av akvariene. Jeg har vel ikke et eneste kar jeg er helt fornøyd med enda, men de har stort potensiale
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap