Hanneh`s fiskeverden.

Kan vel lage en liten blogg om meg og mine små jeg også.

Jeg er en jente på 23, godt inn i mitt 24. år.

Har hatt akvarie med diverse fisk siden jeg var 18 år. Har hatt en del forskjellig, både av tørre og våte dyr. I dag har jeg Coryer, Ancistruser, reker, 5 forskjellige akvarier. Har også en hund, Cairn Terrier tispe på litt over 9 mnd. To unger, 1 på 3,5 og ei på 2,5. Og ja, en som jeg skal gifte meg med til sommeren bor her også..

Grunnen til at jeg følte for å lage en tråd her nå er at Coryene mine, Aeneusene har lagt egg, i går tidlig.
Og jeg har et akvarie som lekker.
Jeg får snart inn en leksgruppe med Ancistrus sp, tror jeg..
Jeg vil gjerne at mine sterbai og paleatuser skal legge egg.

Og ja, mye på en gang, eller, vil jo ikke at alt skal skje med en gang, men spørsmålene, undringene og erfaringene kommer jo likevel, derfor denne bloggen.


Akkurat nå venter jeg bare på at eggene skal klekke i klekkeriet mitt! Også håper jeg de leggere flere, for de er få som er befruktet.
HEi!!

Så det er flere Cairn entusiaster som også har akvarie??? Selv har jeg 3 cairn gutter og har nettopp startet opp et 180 liters akvarie, for 2 uker siden, som det enda ikke bor noe fisk i. HAr fulgt med din andre tråd om corydoras valg. Skal bli spennende å følge med denne tråden og eggene du har fått. Håper det går bra med dem!!
Hei der!

Cairn-entusiast kan vel diskuteres akkurat i dag, siden hun ikke gjør noe annet enn å bjeffe for tiden.. Prøver med sitronspruting, hjalp før, ikke nå lengre..
Vet snart ikke hva jeg skal gjøre, for jeg er hjemmeværende med to små unger, og sliter med migrene, så når den bikkja setter igang. :¤%&§:

Ble veldig skuffet i dag, ser det er mugg på de aller fleste egg, bortsett fra 2 som har hengt alene og som er befruktet. Da jeg fjernet de mugne eggene falt ett av de som er befruktet ned på bunnen, så nå tørr jeg ikke gjøre mer nedi der, tror jeg. Skal gjøre i stand en bolle som rommer noen liter, og senke vannstanden der eggene er, så krysser jeg fingre for at det hvertfall kan bli 1 ut av dette.

Venter jo også i spenning på om de skal legge flere egg snart, madammen nedi der er stor rund og fin, jeg mater kun med røde mygglarver og malletabletter, er jo cory og ancistrus nedi der, men alle elsker begge forene!
Bytter vann gjør jeg hver dag også, ikke for å sette igang noe leking, men syns bare det er greit å gjøre det så lenge jeg er hjemme og har tid.

I helgen skal det lekke karet fikses, bakgrunner skal males, og jeg skal følge nøye med på mine to små egg..

Torv skal også kjøpes inn, er det samme hva slags torv dette er?

Og bilder skal tas!
Sunny
Torv skal også kjøpes inn, er det samme hva slags torv dette er?


Jeg bruker [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1275&HKatID=]denne typen torv[/URL] til akvariebruk. Ved klekking av egg legger man en liten neve i en finmasket filterstrømpe, skyller og klemmer litt på den under vannkrana, slik at det verste rusket og bøsset forsvinner. Så er det bare å legge den oppi til eggene. Torv hjelper til å forhindre mugg og sopp på eggene.

Grunnen til at jeg anbefalte å skylle torven først, er at det er utrolig mye "støv" og løst rusk på den, og nylagte Corydoras-egg er ganske bløte og har klebrig egghinne. Dersom det kommer partikler på denne som går for dypt inn, vil egget bli forurenset og ødelagt. Da klekker det naturligvis ikke.

Jeg har sett Corydoras-egg med et sandkorn eller to klebet fast på seg, men så lenge egghinnen ikke er brutt og sandkornet bare er løst klistret utenpå, så går det bra.
Ok, tusen takk for utfyllende svar. Det er festet noen få korn på disse eggene, men de ser hele ut. Ble lei meg pga denne muggen da, men jeg må da få flere sjanser enn denne ene...?
Kanskje like greit om det ikke blir noe av disse eggene, føler meg for lite forberedt enda.. Men, det er vel sikkert bare å kaste seg ut i det, jeg kan det jo egentlig i teorien. Det å utføre det er bare så skummelt.
Ikke gjort det jeg hadde planer om i dag.
Men har da gitt coryene litt friskt vann, og godt med mat. Ser Ancistrusene virkelig vokser for tiden.
Jeg har ei stor og flott dame som jeg var så heldig å fikk kjøpe av, er det KTG han kaller seg tro. Det var absolutt kjempestas å få henne i akvariet. Den minste tassen nedi der har jammen vokst seg stor også, og albinoen tror jeg har vokst noen cm bare i løpet av natten.. Alle er framme og spiser nå da, et herlig syn!

(Også dama i dyrebutikken som trodde jeg ikke hadde peiling på noe som helst, og mente at jeg burde skaffe meg noe annet enn kun bunnfisk om jeg ikke skulle gå lei..........??? Hun sa jo også at "jeg kan da ikke anbefale en hel stim på 6 coryer til et 60-liters akvarie. Hun mente med hånden på hjertet at i en 60-liter kan det ikke gå mer enn 3 bunnfisk.... Holdt på å få fnatt jeg! )

Putter kameraet på lading i kveld, så da blir det hvertfall bilder i morgen!

Skjer enda ikke noe mer med det ene egget som jeg nå har klar sikt til, aner ikke hvor det andre har blitt av. Ser det er litt fart i akvariet nå da, så det spørs om det er noe på gang.
Jeg har 2 pittebittesmå yngel!!!!!!! Trodde aldri dette ble noe av, men 2 stykker er der. Så eggene var borte, og fant null yngel, men joda, de er der, fant dem nå!!!!!!!!

Hyper glad!!

Men, hva gjør jeg nå? Nå går de i en 13-liter, burde jeg flytte dem over i noe mindre? Så ingen plommesekk på dem heller jeg da.. Huff.
Jeg vil bare at disse skal vokse opp, og nå er hjernen helt blank. Hjelp??

Jeg har virkelig helt vondt i magen, en slik desperat følelse av at det er noe jeg burde gjøre nå, men jeg vet ikke hva, og nå skal vi bort også....

Om noen bare kunne roet mine nerver, og sagt om det er noe jeg bør gjøre i dag, og eventuelt hva?
Ligger en artikkel om oppdrett av corydoras i artikkelsamlingen. Du finner sikkert informsjon om hva du skal foreta deg videre der
Kan jeg be fint om å ikke få noen kommentarer hvis det kun er for å si at jeg kan søke meg fram til det, for ja, jeg kan søke, og har lest det som er her inne om dette, men blir fremdeles full av spm, og da er noen gode råd gode for å roe seg ned litt.


Det er faktisk 3 yngel..

De står fortsatt i 13 literen, som er ganske full med vann, jeg lurer på om jeg skal flytte dem til en mindre "skål", som rommer sikkert 5-6 liter. Men det er kanskje ikke smart? Det letter en del på renhold og slikt..

Kjøpte liquifry 1 i dag, vet ikke om dette er smart å gi dem. Vet jeg skal vente noen dager, men jeg ser jammen ikke noen plommesekk jeg da..
Da har jeg skiftet vann og vasket tank, dette gikk greit.

Innbiller meg mange ganger at de er døde, men nei da, plutselig piler de avgårde. Kjempe gøy!!
Alle 3 lever enda!

Nå er Aeneus hua veldig stor rundt magen sin, kan jeg forvente egg kjapt her igjen eller?
Jada, alle 3 lever enda. Er skikkelig spent på det ene døgnet vi skal være borte da, men jeg finner nok ut en løsning.

Er skikkelig treig av meg, skulle gjøre så mye i helga.

Skulle ta bilder, fikse 60-literen, har hvertfall tømt den og kjøpt inn silikon. Jeg skulle male bakgrunner osv osv, har startet på litt, men er langt ifra i mål!
Får satse på å bli ferdig før vi drar på Lørdag hvertfall.

Jeg leser om kulefisk for tiden, sluker det jeg kommer over, de er så sjarmerende. Kanskje det blir en gang i tiden, jeg får se hva tiden bringer.
Lever enda!

Bytter alt vann hver kveld, vasker akvariet, og forer med liquifry 1 og infosurier, eller hva det heter for noe. Aner ikke om de spiser, har ikke forstørrelsesglass, men hadde de ikke spist hadde de kanskje ikke levd enda? Jeg drypper nedi det der liquifrystoffet, da daler det en fast dråpe til bunnen, men den løser seg ikke opp tror jeg. Skjønner ikke helt hvordan de spiser av dette?
Begynner å se at de blir større nå, så det må vel bety at de spiser?
2 døde
Ja, 2 stykker av 3 yngel er døde. Vet ikke hvorfor, ikke sikkert de har spist da, aner ikke jeg. Æsj!
Den ene lever enda. Har lagt i bløt mallefor, og venter til bitene synker på bunnen i glasset, da drar jeg ut vannet som det helt sikkert er masse god næring i med sprøyte, og sprøyter ned til den lille. Den er i fin form enda hvertfall, og jeg syns jeg så at den spiste i stad.
6 dager gammel.
Ja, nå er knøttet 6 dager gammel.
Virker som han spiser godt av det foret jeg gir. Er det en idè å gi blodet fra de røde mygglarvene?

Har ikke fått gjort noe av det jeg skulle gjøre denne uken, men det er jo ikke farlig!
Da døde den. Lille knøttet tålte nok ikke den stunden vi var borte, den levde enda da vi kom hjem, men dagen etter døde den.

Håper på at de andre fiskene skal komme med flere egg snart, men det ser dårlig ut..
Nye egg
Det tok jammen lang tid mellom eggene her, men det kan nok være fordi de elsker å spise dem. Jeg klarte å redde 18 Aeneus egg i dag, og er fornøyd med det. Problemet er at dette kom så brått på, og den pumpen jeg brukte sist er nå ødelagt. Jeg har en eheimpumpe som skal brukes i en 60-liter, men den blir nok for kraftig for et liter mål. :P
Har klistret eggene hver for seg, ingen som ligger inntil hverandre, håper da på at om det blir mugg, noe som er 100 % sikkert, at det ikke kommer på alle.

Kan jo høre med min kjære om han kan være så super snill å kjøpe med en liten en før han kommer hjem i dag, men tviler på at han rekker det, så om noen har tips, bare kom med dem!
Jeg fikk ikke tak i pumpe i dag, får heller ikke det i morgen, vet igrunn ikke når jeg har mulighet til å få ta i en, så gode råd tas imot med stor takk!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap