Anita`s akvarier

Blogg, Blogg, Blogg. Er så mange som har det her inne så jeg må jo prøve jeg også :o) Har akkurat hatt nytt oppsett i karet mitt og det ble noenlunde bra. Problemet er at karet er ALT FOR LITE ! Jeg tror jeg må kjøpe meg et større hus så jeg bare kan fylle opp stua med store kar...
Gubben river seg i håret og jeg bare ler :o) Jeg sier bare "Fotball" så holder han kjeft i hvertall 5 min. *ler*
Her er i hvertfall oppsettet av det nye karet
I natt har det kommet en hel "haug" med yngel i igjen. Tror nesten jeg må kvitte meg med noen snart for det begynner å bli fullt. Guppyene yngler hele tiden og det virker ikke som om noen av de blir spist heller... Platyene yngler også men ikke så masse som guppyene. Har for dårlig kamera til å ta bra bilder men legger ved noen alikevel.Her er noen bilder av de eldste bebisene.
Ja da er er et nytt og større akvarium kommet i hus. Solgte det andre når vi hadde bestemt oss for å flytte. Har nå vært 5 mnd uten og det har faktisk vært et savn selv om jeg bare har hatt denne hobbyen i 1 år.
50 kg rådasand er vasket og to redmoore røtter er satt i karet. Venter nå bare på pumpe for å komme helt i gang. Jeg "klør" virkelig etter det....
Her er bildet av den nye karet. Nå må jeg kartlegge for hvordan planter jeg skal ha og hvordan de skal plasseres. Kunne tenkt meg å prøve noen røde planter men vet ikke om jeg har godt nok lys. Er 4 T5 54W rør.
Noen som har noen forslag kansje ??
Heisann!Du er heldig som har fått fatt i desse røttene,for de er i sannhet nydelige.Er spennende og følge med på oppbygging av akvarier hos folk,det er ikke et kar som er likeeins,og det er fint og se de ulike kombinasjonene.
Følger med på hvordan verket ditt skrider frem Bilder er jo et "must" når slikt står på !

mvh
Ja de røttene måtte jeg til Oslo for å kjøpe på Tam Alna. Dyre røtter men verdt det ! Pumpe og planter er innstalert nå og karet er fyllt med vann. Har nå gått i 2 dager.... Legger ved noen bilder av hvordan det ser ut foreløpig. Mulig det blir noen endringer underveis ( blir jo aldri helt fornøyd he he)
Sitter med valgets kvaler om jeg skulle tatt ut halvparten av sanda jeg har tatt i og erstattet den med en finere sand. Angrer som en hund på den sanda jeg kjøpte. Den er for grov, men passer fint til bakgrunnen :o(
Flotte røtter og fint kar, har vært på jakt etter slike røtter en ganske lang tid.
Her i kristiansand er det ingen som har dette, må vel begynne å reise rundt for å finne noen.
Er det ikke redwood røtter det heter, eller noe slikt ?
Tror det heter redmoore røtter. Du kan sikker få dyrebutikken hos deg til å bestille de for deg. De varierer veldig i pris..... Jeg kjøpte som sagt min på Tam på¨Alnabru og de hadde to store kasser/containere med disse røttene for de hadde fått dem inn veldig billig. Jeg ga 169 kr pr stk og de er store. På buddy så jeg de skulle ha 269 kr stk.
Ja du har rett i det, de heter redmoore.
Ja jeg har spurt om de kan bestille disse, og de sier de har en fast bestilling liggende. Men jeg har ikke sett noen av disse, er der inne hver uke.

Jeg for bare smøre meg med tolmodighet, for slike skal jeg ha.

Lykke til videre
Flott kar. Hvilken plante er de små gresstustene som er i forgrunnen. Planlegger du gress teppe?
Skywalker
Flott kar. Hvilken plante er de små gresstustene som er i forgrunnen. Planlegger du gress teppe?


Takk for det :o) Tror den heter pervula. Sto at den skulle være lett så jeg bare prøver meg frem litt :o) Har ikke co2 jeg vet du.... Det samme med den røde planten i midten. Er ikke sikkert den overlever med det lyset jeg har men verdt et forsøk.
Ja nå har karet gått i snart 3 uker og det ser ut som Nitrit begynner å komme. Målte nå med tetra dråpetest og den viste mellom 0,5 og 1. Synes det er litt vanskelig innimellom å se den ordentlige fargen men synes den var et sted mitt i mellom. Har nå begynt å tømme karet for vann men hvor mye skal jeg egentlig tømme? Byttet vann på lørdag, ca 40% noe jeg gjør en gang i uken. Viste ikke noe Nitrit før vannbytte på lørdag da så den har kommet etterpå.....
Jeg har aldri hatt nitrit i mine kar så dette vet jeg egentlig lite om.
Er det fisk i karet?

Dersom karet står til fiskeløs innkjøring er det ingen vits å bytte vannet. Snarere tvert imot, siden nitritt jo er mat for de bakteriene du ønsker å bygge opp.

Er det fisk i karet, er saken selvfølgelig en annen. Da er det absolutt nødvendig med et større vannbytte. Så mye vann du kan bytte, uten at tempen og øvrige vannverdier endres for mye, deretter 30% daglig eller to ganger daglig til nitritt er på null.
Jeg har 20 Kardinaltetra og 5 L 144 yngel på ca 3 cm og 8 viftereker oppi der.
Da må jeg altså bytte ca 30% av vannet hver dag til testen viser lysegul da ?
Ville absolutt gjøre det, ja. Og ingen mating!
ok, da skal jeg ikke mate før testen er ok da ?
Ikke med mindre du absolutt må. Tror nok forgiftning er værre for fisk enn litt sult. De får jo ikke akkurat mat servert på et sølvfat i naturen heller Husk at hvert korn med mat du tilsetter i karet er med på å øke problemet med nitritt, ettersom det er avfall som skaper nitritt (fordi det ikke finnes nok bakterier i filteret til å håndtere nitritten).
Da blir det null mat :o) Bør jeg teste vannet for nitritt igjen etter at jeg har fyllt opp igjen karet med vann eller bør jeg måle før vannskift hver dag ?
Unnskyld at jeg spør å graver så mye men jeg hadde faktisk aldri nitrit i mitt forrige kar.....
Jeg ville målt begge deler. Måler du etter vannbyttet vil du se hvilken virkning det har hatt, og kan lettere vurdere om du faktisk bør ha to slike vannbytter daglig. Og måler du igjen rett før neste vannbytte, ser du jo om nitritten har økt tilbake til "gammel" nivå, eller om den er på tur ned
Da skal jeg gjøre begge deler. Tusen takk for hjelpen :o)
Da har jeg byttet 30-40% vann noen dager og nå er nitrit nivået nede på 0,01 igjen. Den var jo ikke på så veldig mye gudsjelov. Nå er det bare å begynne å fore litt igjen så smått og sjekke verdiene hver dag for å se om den holder seg nede.....
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap