- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Eivinds våte kasse(r)
Eivinds våte kasse(r)
Min våte kasse er på 160 liter og har nå i skrivende stand 4 små Blå Acara. Her kommer jeg til å skrive om endringer i det store akvariet og i tilfelle jeg får noen flere akvarier.
Kommer til å legge ut noen bilder senere men dere kan og følge med her http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=9451
Kommer til å legge ut noen bilder senere men dere kan og følge med her http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=9451
Postet 12.06.08 kl 18:17
Postet 12.06.08 kl 18:19
Gratulerer med nytt akvarium 160 liter er en flott størrelse. De fleste nybegynnere velger altfor små kar (a la 20 liter og sånn), men du har valgt en flott størrelse. Godt valg!
PS!
Du er klar over at dine 4 blå Acara snart vil være tjue til tredve ganger så mange...? De yngler lett, villig og ofte.
PS!
Du er klar over at dine 4 blå Acara snart vil være tjue til tredve ganger så mange...? De yngler lett, villig og ofte.
Postet 12.06.08 kl 18:49
Endret: 12.06.08 kl 18:49
Inaktiv bruker
ja de er ikke vanskelig å få yngel på, mine får gå med foreldrene, det er greit nok, det overlever bare noen uansett bare pass på å ha fisk som ikke elsker å beite ned yngel:P blå acara er glad i å spise småtteri som yngel selv, men ikke sitt eget grattis med nytt kar
PS: du bør bytte sand, blå acara trives best i sand da de leiter etter mat i sanda
PS: du bør bytte sand, blå acara trives best i sand da de leiter etter mat i sanda
Postet 12.06.08 kl 20:14
Endret: 12.06.08 kl 20:15
Postet 12.06.08 kl 20:29
Inaktiv bruker
det går greit å ha de i en bøtte i mellomtiden biltemasand funker dritbra jeg vil ikke si at du behøver å skylle sanden før du tar den oppi, men jeg sier det er lurt, siden mange her klager over at sanden faktisk inneholder masse ruskrask, som jeg ikke har ærfart selv:S
Postet 12.06.08 kl 23:34
13.06.08
Jeg kjøpte meg biltemasand og et nytt termometer som skal være lette å se på. Tok ut all den grusen fra akvariet, noe som var sjikkelig kjedelig. Så tok jeg oppi sand og det ble sjikkelig fint. Synes jeg fikk til noe mer romslig med røttene og plantene. Det jeg ble mest sjokka over var at jeg brukte nesten hele sekken med sand! Kan hende jeg tar resten i eller lar det være til videre bruk. Det kan jo dekorere potter med eller noe. Vis jeg f.eks skal lime noe slik at jeg kan gjemme skjøtene.
Jeg har og tenkt meg over til naboen som hadde et akvarium som gikk lekk og som fikk et nytt i fjor. Skal høre om hun har det gamle enda slik at jeg kanskje kan lime det i sammen igjen.
Jeg kjøpte meg biltemasand og et nytt termometer som skal være lette å se på. Tok ut all den grusen fra akvariet, noe som var sjikkelig kjedelig. Så tok jeg oppi sand og det ble sjikkelig fint. Synes jeg fikk til noe mer romslig med røttene og plantene. Det jeg ble mest sjokka over var at jeg brukte nesten hele sekken med sand! Kan hende jeg tar resten i eller lar det være til videre bruk. Det kan jo dekorere potter med eller noe. Vis jeg f.eks skal lime noe slik at jeg kan gjemme skjøtene.
Jeg har og tenkt meg over til naboen som hadde et akvarium som gikk lekk og som fikk et nytt i fjor. Skal høre om hun har det gamle enda slik at jeg kanskje kan lime det i sammen igjen.
Postet 13.06.08 kl 22:56
Enda flere bilder inkludert den lille baljen min. Som har fått en dekorativ plastbyggestein som skjul for filteret. Tok ut alle flyteplantene da jeg kom på at siden jeg skal ha dette til rekekar bør det være litt alger i det :P
Ser og at jeg må få vaska glasset på akvariet for det er mange tusener av renninger fra vann.
Ser og at jeg må få vaska glasset på akvariet for det er mange tusener av renninger fra vann.
Postet 13.06.08 kl 22:59
Postet 15.06.08 kl 00:44
Postet 15.06.08 kl 22:53
Postet 16.06.08 kl 12:36
Postet 16.06.08 kl 15:59
23.06.08 - Har akkurat kommet hjem fra leir og oppdaga at det ikke var agurk i karet slik som jeg sa til mor. Hun hadde sagt til søstra mi at hun skulle fore med bunntabelettene i stedet etter hva jeg forsto. Så jeg må huske å gi instrukser direkte og ikke gjennom tlf.
Tempen og alt har stabilisert seg. Jeg hadde her en dag tegn til nitritt men det ga seg etter ca 40-50 liter vannbytte så ca 20 liter de neste dagene. Det er og litt nitrat men det var veldig lite.
Ph ligger på ca 7 og varierer litt der. Skulle hatt noe til å øke GH.
De digger og frossenfor har jeg sett. De spiser og koser seg masse. De får vanlig for til å begynne med om morgenen og frossen om kvelden. 2 av de blå acaraene har begynt å vokse som noen galne. Når jeg fikk dem var de fargeløse og bare 2-3cm. Nå har de vokst seg flotte med striper og den største er vel nærmere 5 cm.
Tempen og alt har stabilisert seg. Jeg hadde her en dag tegn til nitritt men det ga seg etter ca 40-50 liter vannbytte så ca 20 liter de neste dagene. Det er og litt nitrat men det var veldig lite.
Ph ligger på ca 7 og varierer litt der. Skulle hatt noe til å øke GH.
De digger og frossenfor har jeg sett. De spiser og koser seg masse. De får vanlig for til å begynne med om morgenen og frossen om kvelden. 2 av de blå acaraene har begynt å vokse som noen galne. Når jeg fikk dem var de fargeløse og bare 2-3cm. Nå har de vokst seg flotte med striper og den største er vel nærmere 5 cm.
Postet 23.06.08 kl 13:42
Postet 25.06.08 kl 18:56
Endret: 25.06.08 kl 18:58
Postet 26.06.08 kl 20:34
Postet 27.06.08 kl 20:42
30.06.08 - Sitter jeg i Arendal. Har vært å sett på forskjellige dyrebutikker og likte veldig godt "Dyrebutikken på Myrane" og Buddy på Harebakken. Lette spesielt etter et utvendig filter som ikke kosta altfor mye. Har mest Fluval eller Tetratec i tankene. Men det var ikke det beste utvalget for en som har ei billigsjappe nesten som nabo.
Postet 30.06.08 kl 21:27
Postet 06.07.08 kl 23:41
Der kom smellet....
I dag fant jeg på gulvet, ved søppebøtta så jeg noe som jeg trodde var en stor barnål eller noe. Så ikke mer på dette. Senere når jeg skule plukke det opp fant jeg ut at det var den ene av 5 SAE. Skyndte med å telle dem i håp om at jeg hadde fått en til men nei.
Kan ikke komme på hva som kan ha ført den der. Den var helt inntørka og. disse livlige krabatene var jo ganske redde hånda mi og. Han kan jo ha komt med noen blader fra dagen jek luket litt. Skulle ikke latt bladene ligge der først. Eller i hvertfall rista dem skikkelig i vannet.
Men jeg får nå håpe de har noen flere. Likte så veldig godt denne typen fisk. Men det er nå bra at det egentlig ikke var sykdom eller nitritt. Men for det om var det ikke bra.
Kan ikke komme på hva som kan ha ført den der. Den var helt inntørka og. disse livlige krabatene var jo ganske redde hånda mi og. Han kan jo ha komt med noen blader fra dagen jek luket litt. Skulle ikke latt bladene ligge der først. Eller i hvertfall rista dem skikkelig i vannet.
Men jeg får nå håpe de har noen flere. Likte så veldig godt denne typen fisk. Men det er nå bra at det egentlig ikke var sykdom eller nitritt. Men for det om var det ikke bra.
Postet 09.07.08 kl 18:08
Postet 10.07.08 kl 21:58