Rufsetufs sin sprøe ide..

Ja her sitter jeg og leser og planlegger så hodet blir varmt og øynene tørre ;o)

Jeg er så heldig at jeg arver et ca 2 år gammelt akvarium med alt teknisk utstyr. Dette satte jo i gang en tett på "besettelse" her ;o)

Bestemte meg fort for at jeg skulle prøve på noe nytt. Har hatt Tanganyika ciklider før, men ville ikke ha det denne gangen. Så falt øynene mine en dag på et akvarium oppsett for fisk fra Australia og Papa Ny Guinea. Det syntes jeg så spennende ut, og regnbuefiskene er jo så vakre. Dermed gikk jeg på nettet og søkte. Fant en veldig flott side for regnbuefisk og var solgt i samme øyeblikk. ( [URL=http://members.optushome.com.au/chelmon/index.htm][/URL] ) Og hva jeg skulle gjøre var bestemt og avgjort.

Siden den dagen har jeg lest og lest og funnet ut så mye om regnbuefisk og deres slektninger som overhodet mulig.

Har funnet ut sånn ca hvilke fisker og planter jeg skal ha, men det endrer seg hele veien, så hva som til slutt bebor karet mitt er et åpent spørsmål :o) Nå venter jeg i spenning på karet (som nok er litt utradisjonelt i formen) og å sette det igang med granulat og planter. Det blir litt ekstra utfordrende å beplante siden karet er en halvsirkel (oval..?)..

Har valgt sand på bunn, og så vil jeg forsøke å få grus oppå, i bak-kant, i tilnærmet farge. Leste en plass at det sjelden blir fint resultat av det, men vil allikevel forsøke. Skal ha mye planter i karet uansett så det skjuler det om det er alt for galt. Virker som om det er enklere å holde grusen ren..

Noen ting er jo på plass i planleggingen. Ph skal være 7 og Gh skal være 10. Vannet skal ligge på 24 grader. Da vil alle planter og fisker, jeg vurderer å få meg, trives.

Utenom det er det mange tanker og ideer, men det koster å starte opp et kar på 250l! Mange ting som må i hus da..
Har fått kjøpt meg litt planter via internett og det hjelper jo på. Det er jammen meg penger å hente i akvariums-handelen ;o)

"Først" på listen er:

Granulat
Langtidsgjødsel
Aquasafe? (til å fjerne skadelige stoffer fra vannet)
Gips
Eikebarkekstrakt
Vanntester
Fler planter
Bør nok skifte lysrør også, men må se på dem først.
Gjemmesteder/huler til bunnfiskene (Australsk ørken kutling, så sant jeg får tak i)
Håv
Algeskrape
Termometer
Røtter (Skal forsøke å få tak i vinstokkrot på blomsterbutikkene. Hvis det ikke er mulig blir det vanlige brune)
Fiskefor: flak og fryst, Alge-tabletter
Fisker

Sikkert mye mer som jeg ikke husker i farten, men lommeboken kjenner godt det som skal kjøpes inn er jeg redd for ;o)

Bakgrunn er et prosjekt for seg selv. Vet at det følger med folie-bakgrunn, men de pleier ikke være så fine synes jeg. Så jeg vurderer å male en på white-line papp. Bare turkisblå med dybde i, men det kan være at det blir med tanken. Jeg får se :o)

Med tiden blir det nok bilder også. Har ikke kamera selv for tiden. Mitt digitale tok kvelden.. Men jeg må jo få noe å fotografere også da. Det er lenge å vente når man har lyst å starte med en gang, men planleggingen blir jo hardere påå denne måten ;o) Må jo se det positive i situasjonen. he, he, he..

Det var det for nå. Kommer nok til å skrive mer om prosessen til et velfungerende akvarium ;o)
Nå kommer det seg sakte men sikkert. :o)

Har fått en del planter i hus. Kjøpt et lite 22 liters avlastnings/krise akvarium som nå har vært i drift i vel 3 uker. Fikk tak i en del planter gjennom å handle avleggere. Blir en del planter som ikke helt hører til i biotopet, men slik får det være så lenge. Så nå har jeg fått litt Vallisneria spiralis 'tiger' som kommer fra søramerika, men som er nesten identisk med Vallisneria Nana fra Australia. Har også bestemt meg for å bruke Cryptocoryne wendtii den er jo heller ikke helt "korrekt" i forhold til biotopet. Samme med Javabregne og Javamose. Men, de er jo i det minste asiater alle sammen ;o)
Har også bestilt inn Australske planter som Vallisneria Americana 'mini twister' og Vallisneria Caulescens. Skal til uken også bestille inn Marsiela Hirsuta som forgrunnsplante.
Det er god sjanse for at en del av plantene havner i det lille ekstra karet, for det kan fort bli for mye av det gode.

Har kjøpt meg noen Melanotaenia Boesemani, men er ikke sikker på om jeg kommer til å beholde dem lenge. Tror karet mitt egentlig passer bedre til mindre Regnbuefisk enn dem.

Siden jeg har så mange planter har jeg bestemt meg for å kjøpe Otocinclus og Beaufortia kweichowensis. Ikke helt sikker på antallet enda siden begge trives best i grupper. Blir vel noe slikt som 5 oto og 4 beau. Oto'ene er kjent for å være flinke til å spise alger på planter og jeg de andre spiser fra glasset, stener og røtter, så håper de sammen dekker det meste :o)

Må nok kjøpe meg ei rot eller to også. Har ei mellomstor fra før, men det blir nok litt lite tror jeg. Har også vært på nettet å kjøpt huler til Gobyene jeg skal kjøpe (Australsk ørken goby) + et par mallehuler. Ikke sikkert jeg trenger mallehulene nå, men gjerne Beaufortia kweichowensis liker å bo i huler..?? Kjøpte også meg noen kroker laget i keramikk som man kan tre agurk osv på, og som har sen i enden slik at man bare kan fiske dem opp når grønnsaken er spist opp. Håper de er like praktiske som de så ut (venter på pakke i posten. Spennende! :o) )

Har vært rundt om kring og fått tak i sten og småsten til karet også. Er litt i tvil om de kommer til å påvirke vannet, men det finner jeg jo raskt ut tenker jeg. Biltemasand skal jeg få, så det blir hovedgranulatet. Vurderer å kjøpe grus også, men må nesten se fargen på sanden før jeg bestemmer meg for hvilken type. (Hvis det ikke er noen her inne som har både sand og grus som matcher som kan fortelle meg hva jeg bør satse på. ;o) )

Det jeg er meste usikker på er kick-starten av akvariumet. Har aldri gjort det før. Man lærer så lenge man lever sies det jo, så jeg skal forsøke det. Samtidig er det jo litt skummelt for de fiskene som skal oppi med det samme. Vil jo helst ikke at de skal dø av å flytte inn hos meg..

1 hel uke til akvariumet kommer. Lenge å vente kan jeg love, men det er jo kjekt å planlegge også da. Så blir det ikke så mange feil eller tabber i oppstarten. Forhåpentligvis ;o) er vel tryggest å si.. :o)
Idag kommer karet

Men jeg har vært på nettet og søkt på merket og produksjonsnummer og har blitt litt forvirret kan man si. Først fikk jeg beskjed om at det var 250l, så ble det 300l. Igår så jeg at det finnes 2 forskjellige kar med samme navn.. Ett på 250 og ett på 169, så lever i spenning nå ;o) Håper jo inderlig at det er 250l!!!

170 blir litt lite og alle planene mine må om prioriteres igjen... Lever i håpet nå..

I morgen blir de storinnkjøp av alle dippe-dutter og saker jeg trenger. Og ikke minst innredning av karet. Gleder meg som en unge! I dag skal jeg ordne med bakgrunn. Det er en folie sak på det slik jeg har forstått, men tror jeg skal være suuper kjedelig å bare ha en blå bakgrunn. Får se hvor fornøyd jeg blir med det da ;o)
Det har blitt en stund siden siste innlegg. Akvariet var bare på 170l, så alle planer måtte snus på hodet. Ble litt skuffet av det ja, men gleden av å få karet og innrede og starte det skygget fort over det med hvor mange liter det er.

Det ble ikke noe av planen å kick starte det. Livet hadde andre ideer kan jeg vel si. Etter ca 2 1/2 uke kom Nitritt toppen og var sporløst borte etter 3 døgn. Nå har jeg satt inn 3 Beaufortia og 5 Otocinclus. Nitritten er fortsatt fin, og jeg skal holde et skarpt øye med resultatene.

Eneste problemet jeg har er at jeg har alt for mange Boesemani regnbuefisk. (Får fore dem opp til fargene er på plass også selge dem på nettet ;o)) Jeg har 8 stykker som jeg tenkte å sette inn til helgen. Det kan godt være det er litt tidlig, men tar sjansen jeg. Planen videre er å vente med flere fisk til jeg har solgt hele gruppen. Regner med at de viser fargene sine til nyttår. Og da skal de ut. De har allerede vokst seg feite hos en venn, så kanskje jeg kan selge dem tidligere også :o) Lov å håpe...
Noen bilder av beboerene
Veldig lenge siden sist innlegg. Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av beboerne i akvariumet mitt :o)

Jeg har fortsatt ikke solgt Melanotaenia Boesemaniene, men de skal leveres på butikken på torsdag. Det var 8 hunner jeg hadde fått selv om jeg sa på butikken at de måtte være sikre på at det var hanner med også. Så nå leverer jeg 6 hunner. Da har jeg to hunner og to hanner i akvarieumet.


Dette er en Gastromyzon scitulus. Det er familien som kalles Beaufortia - her på Akvaforum, men jeg vet ikke hvilken av dem det er. Uansett, meget sjarmerende skapniger er de ;o)
Flere bilder av Gastromyzon scitulus..
Har også to Ansistrus oppdrettsvarianten. De går godt sammen med Beaufortiane mine.

En regnbuefisk ved navn Pseudomgil Signifer han og hun. Blåøye.

Har også en gruppe Otocinclus, men dem har jeg ingen blider av. Men det kommer vel flere blider med tiden tenker jeg.
Ser jeg tok feil. Det finnes Gastromyzon i databasen...
De mallene dine var fine ja
Takk. :o)
169 literen gikk lekk...
Så skjedde det jeg alltid har "bekymret" meg for. Akvariumet gikk lekk. Fikk reddet både fisk og hus heldigvis. Det ble litt av et styr må jeg si! :o)

Vel måtte jo bare få tak i et nytt kar i en fei. Kom over en Finn.no annonse for et kar på 325 l med alt innhold. Var å tittet på flere kar, men det var dette som fristet mest. Så 3 dager etter fiskene flyttet inn i en plast eske, så fikk de et nytt hjem og en haug med nye naboer. Ikke alle der som passet biotopet mitt kan man si. Men det er alltid kjekt å ha ny og andre fisk i huset enn de man har eller har hatt før.
På under en uke har jeg fått solgt de fiskene jeg ikke ville ha. Så nå er det bare regnbuefisker og gobyer igjen, utover algeetere da ;o)

De er merkelig å ha et så stort kar for alt som passet så godt i 169 literen kommer liksom bare bort i det store. Pluss at det fulgte med en million små forskjellige cryptocoryne planter, så de trenger tid på å vokse seg større. Nå er det et teppe av planter nesten. Sees ikke på bildene for Herosen trakk dem opp hele tiden, så jeg fjernet dem til de var borte. Tenkte at godt med lys og næring ville få plantene til å vokse fort og at de ville bli fine ;o) Får lage karet fint med tiden tenker jeg...

Noen bilder av gjestene
Må si at Herosene var veldig enkle å ta bilder av. I kontrast til Regnbuene som svømmer rundt hele tiden. Her er noen flere bilder av dem.
En engel av en fisk denne Herosen.

Her er det nye karet mitt. I prosess etter dette og..

Helhet fra siden..
Dette var fiskenes midlertidige hjem, mens jeg jaktet på nytt kar.

En gjest til. Hadde 6 Interruptuser også som jeg solgte i går.

Og en Pleco..
Må jo ha noen bilder av de faste innbyggerene og da..
En liten humle må jo med

og ikke minst monsteret ;o)
Det var mange fine fiskebilder Herosene er flotte å ta bilde av ja
Takk Var inne på dine sider og må jo returnere komplimentet.

Og for en skjønn hund du har!
Takk for det Han er en nydelig liten sak ja
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap