Christins akvarieverden

Jeg er helt ny i denne hobbyen og har for ca. 1 mnd siden skaffet meg et akvarie på 65 liter. Her har jeg beboere som kampfisk, pleco, platy, fantomtetra. Jeg vet at mange kanskje ikke passer sammen og kanskje blir for stor for karet, men jeg er virkelig opptatt av at fiskene skal ha det bra og ser til at det skjer. Plecoen f.eks. har jeg avtale med dyrebutikk at han skal kun være hos meg så lenge han passer akvariet. Kampfiskene består av en han og to hunner og de går veldig godt sammen. Har planer om å flytte hannen for seg selv i et eget akvarie, men sparer enda
Dette var litt om akvariet mitt.

Christin
En sorgens dag
Kampfisk-hannen min har vært syk i et par dager nå uten at jeg greide å finne ut hva som feilte han og i dag døde han desverre. Jeg er så utrolig lei meg. Han var en av de fiskene jeg så mest personlighet på og kjente lengst.
Du vil bli savnet Kapteinen!

Kos fra matmor

Endelig litt harmonisk
Endelig begynner det å bli litt mer harmonisk i akvariet. Jeg har lært enda litt mer av denne hobbyen og kuttet ut saltet jeg fikk med akvariet. Dette gjorde visst underverker og nå lever alle i beste vellgående. Jeg gleder meg bare til å få flere innbyggere snart. Alltid like spennende.

Corydoras er en morsom fisk
Flere innbyggere og selvlaget kokosnøtthuler
Jeg fikk jo nesten fortalt hele dagbokinnlegget i overskriften men jeg kan jo skrive det litt mer utfyllende. For en liten stund siden fikk jeg høre at min corydoras aeneus var en stimfisk så derfor var jeg en tur på dyrebutikken for å finne noen venner til mine 3. De hadde bare en igjen så jeg tok den med meg hjem. I tillegg fikk jeg to til i min tetrastim. To røde fantomtetra som er med på å utfylle fantomtetrastimen min sammen med de 4 svarte jeg har fra før.
I tillegg har jeg laget kokosnøtthuler i dag, men minimalt med passende utstyr, men resultatet ble veldig bra. Jeg delte nøttene med øks og pirket kokosmassen ut med kniv og lagde hull med øks... Litt vanskelig men det ble som sagt bra Jeg skal legge ut bilder så snart jeg kan.
Den ble i alle fall godt tatt i mot av mine kampfiskdamer

Hvilke skal bli min parfisk? En type ciklide... sommerfuglciklide?
Plutselig så jeg at mine to "røde fantomtetra" ikke lignet så mye på fantomtetra likevell. Jo, det jeg hadde fått var Rosentetra. Jeg fikk byttet dem inn i dag mot to svarte fantomtetra i stedet. Det ordnet seg, heldigvis
Christin.h
For en liten stund siden fikk jeg høre at min corydoras aeneus var en stimfisk så derfor var jeg en tur på dyrebutikken for å finne noen venner til mine 3. De hadde bare en igjen så jeg tok den med meg hjem

Hei Christin.h

Ja alle corydoras typene er ekstremt artige og skjønne. Har selv flere typer;
aeneus, panda, schwartzi, triliniatus og paleatus. Di to nevnte har jeg leksgrupper av på henholdsvis 11 stk av hver. Aeneusene popper ut egg som om di var betalt for det. Og ja, dette er en stimfisk som bør gå i grupper på minst 5-6 stk. Om dine individer er voksne og du ennå ikke har sett dem leike, har du noe spennende og artig i vente. Jeg morer meg hver gang jeg ser leik og egglegging hos mine coryer. Med en gruppe på 6 coryer anbefaler jeg deg 4 hanner og 2 huer. Det var det jeg begynte med på mine aeneuser, men som nå er utvidet med enda 5 individer til 11 stk. Har ca 15 karr og har corydoras i halvparten av dem, målet er enda flere typer og større andel av fisken jeg pr i dag har. Ønsker deg lykke til med fisken din

Mvh Leif
Sandsnegler i hus
Lenge siden jeg har prestert å skrive noe her. Men det skal vel bli ei råd.

Etter juleferien kom jeg ned til et velstående akvarie, kjempedeilig. Jeg mistet en av mine Cory'er - men jeg ser på det som bedre enn at jeg mistet alle. Det var også noe grodd av alger på glasset foran. Men det var jo lett å gjøre noe med. Litt vask samtidig som vannbyttet og resten av styringen gjorde susen.

Siden sist har jeg fått inn sand som bunnsubstrat, 3 algekuler, litt annen mose og 24 malaysiske sandsnegler - som fort kan bli til 200! :O Jeg får holde et øye med dem.

Jeg lurer på å få meg en slik ancistrus oppdrettsvariant til å hjelpe til meg algene på glasset. Eller?
Hvordan ser corydoras som leker ut?
ja, jeg lurer

Når det nå er snakk om Cory så transporterte jeg en del småttiser av den slags fra Mosjøen til Ålesund nå etter jul, til ei spent jente her nede. Håper alle klarte seg
Huff!
Jeg plages litt med nitrittverdien og vannverdiene generelt i dag. Har begynt med de hyppige vannbyttene og håper på det beste akkurat nå.
Men misten en Cory mest sannsynlig pga det. Nå er jeg litt nedbrutt.
Karet ditt burde være over perioden med nitritt om det har stått over en måned. Vannbytter er bra for å hindre at fiskene tar kvelden, men du bør finne ut av hvorfor du fikk utslag på nitritt nå slik at det ikke gjentar seg senere også.

Har du økt mengden fisk eller fôret mye i det siste?
Hva med filteret, har du renset det på noe vis?
Hva slags filter har du?
Har du veldig mye fisk i karet, art og antall?

Svarer du på spørsmålene så kan det hende det er mulig å finne ut hvorfor du har fått problemer.
Christin.h
ja, jeg lurer :) Når det nå er snakk om Cory så transporterte jeg en del småttiser av den slags fra Mosjøen til Ålesund nå etter jul, til ei spent jente her nede. Håper alle klarte seg :)

Hei Christin.

Tenkte jeg skulle sende deg en melding etter at jeg fikk småttisene i hus, men var opptatt med å se hvordan det gikk med de

Alle fiskene levde da jeg pakket de opp. 12 stykk sprell levende små corydoras napoensis. De var litt mindre enn jeg regnet med så jeg puttet 7 stykk i 60 literen min, og 5 stykk i 240 literen(der går allerede 3 stykk av samme art). Risikospredning. Ble litt bekymret da en en dvergciklide begynte å legge seg på siden og "blåse opp" gjellene for å tøffe seg, men det ser ut som om det går greit nå. H*n liker ikke fremmede fisker.

Vet ikke om alle lever enda. I 240 literen ser jeg kun en, kanskje to i gangen, men der er det en del planter de kan gjemme seg bak/under.
I 60 literen ser jeg iallefall 5-6 stykk, men der er de helt turbo så det er vanskelig å telle dem. Har også svart underlag og det gjør ikke saken bedre siden småfiskene er ganske mørke selv. Når de blir større skal alle nedi 240 literen. Gleder meg til de blir eldre og glinser i gull

Leit å høre at du har nitritt-problem. Hvis den døde fisken lå der en stund uten at du fikk plukket den opp, kan den også være årsak til disse nitritt-verdiene.

Hvilke ph-verdi har du i kranvannet ditt? Da jeg bodde i Spjelkavika var det ph 7 hver gang jeg målte, men på Hessa finner jeg ikke ut hva Ph`en er. Jeg finner ikke fargen på fargekartet

Nå som jeg er så godt i gang med spørsmålene mine; liker du sneglene dine? Ser du dem i det hele tatt?
Kjære tante Astrid:

Jeg har ikke økt mengden med fisk, men har fått malaysiske sandsnegler oppi. Jeg har vært borte ca 14 dager i jula der fisken har fått feriefôr og det har ikke vært gjort noe i karet i mens. Når jeg kom hjem var det en Corydoras aeneus som hadde dødd, den er tatt ut.

Filteret skyller jeg av og til i vannet jeg tar ut fra akvariet når jeg skifter. Jeg har gjort det oftere nå enn vanlig pga nitritten.

AM-top at-600F tror jeg filteret heter. Dette fulgte med akvariet når jeg kjøpte det (nytt).

Arter og antall i karet.
2 kampfiskhunner
3 platy (korall)
6 fantomtetra (svart)
2 pitbullpleco
2 corydoras aeneus (det var fire, ene døde under ferien min og den andre døde nå bare for en dag siden)
ca 20 malaysiske sandsnegler.

Håper dette var noe å ta av

Kjære gorbjo:

Så flott at alle levde. Det var jo det vi krysset fingrene for. Håper alle er sprell levende enda
Sneglene ser jeg ikke så mye av nei, men det er vell vanlig. En stund trodde jeg de fleste var død, men jeg tok heldigvis feil Karet jeg skulle kjøpe leverte jeg tilbake igjen for det bråkte så fælt. Men nå er det salg, så kar blir det, og det blir nytt Gleder meg til å få en kampfisk-hann i livet mitt igjen. Og denne gangen har jeg lært. Han skal få være alene.
Etterhvert skal du få noen snegler hos meg De formerer seg raskt har jeg hørt, i og med at denne type snegl føder levende barn ved partenogenese (kvinnen kan formere seg selv).
Jeg håper jeg kan komme på besøk en dag å se på småttisene
Da lurer jeg nesten på om det er feriefôret som kan være synderen. Det er mange historier her inne om folk som har kommet hjem til katastrofer når dette har vært brukt. Du kan prøve å søke litt så kan du lese mer om det.

Muligens kan det også hende at filteret ditt er litt i minste laget, men synes det burde kunne takle belastningen du har i karet likevel. Om du skulle ha litt penger til overs en gang så skader det ikke å kjøpe et som er litt større slik at du har litt å gå på. Det er ofte smart å halvere den anbefalte størrelsen på kar som produsenten mener at filteret skal takle. Til din 65 liter ville jeg derfor gått for et filter som produsenten mener passer for 130 liter.
Tusen takk for fantastiske svar igjen tante Astrid
Alltid godt å ha med seg slikt bak i hodet.
Du bør nokk holde deg vekke fra ferieforet, det er ikke bra for fiskene at de får så mye mat på en gang. Fiskene klarer seg fint i 2 uker uten mat, det er alltid noe å finne i akvariet. Og ha en matfri dag gjør bare godt får fiskene og så minsker du farer med få noe problem med akvariet ditt, med tanke på nittrit.
Det er artig å følge med på folk som lager egene tråder om akvariene sine, du må ligge ut noen flere bilder som vi har å følge med på.
ctammer:
Ja, nå har jeg erfart det også. Det er alltid noe å lære og takk til akvaforum og alle dens aktive medlemmer

Jeg har ikke et fungerende kamera akkurat nå men etterhvert skal denne tråden bli mer aktiv med mange fine bilder
Flott at noen følger med
Jeg blir helt imponert av denne siden.
Det er så mye nyttig på akvaforum og det er så mye nyttig i å lese andres erfaringer. Jeg har sagt det før og sier det igjen. Takk til akvaforum og takk til alle dere erfarne og ihuga medlemmer
Jeg skal sette meg ned og lese og lære i mange dager nå som jeg endelig har innsett hvor mye nyttig som er her inne. Nå synes jeg bl.a biotoper er kjempespennende, design og aquascaping har kommet mer innpå meg og generelt alt innen akvarie er ALT for spennende Skulle ønske jeg hadde hus på størrelse med slott.
Nå som jeg bor i leilighet som jeg leier og studerer har jeg ikke råd til stort, så det blir med drømmen akkurat nå. Men jaggu skal jeg holde på drømmen så lenge jeg klarer. Kanskje den går i oppfyllelse !?
Christin.h
Jeg håper jeg kan komme på besøk en dag å se på småttisene ;)

Jeg er som regel hjemme på kveldstid og i helgene, så det er bare å ta seg en tur. Ikke så mye å se da, men det hadde vært trivelig å kunne snakke med noen som faktisk interesserte seg i akvarium
Ja, det er akkurat det jeg også synes

Kan ikke du sende meg en mail og spørre om hva du vil slik at vi får en samtale i gang Hjelpemiddel mot å bli bedre kjent det vet du
Tilfeldig bekjentskap
© christian teksnes
Reklame for plussmedlemskap