Kenneth's ferske akvarieverden.

Heisann.
Har etterhvert begynt og fått dreisen på dette med akvaforum nå. Er egentlig et bilmenneske, men har alltid hatt lyst på akvarium.
Ettersom at en på jobben skulle bytte ut sitt i et større, overtok jeg han gamle kar. Kan mildt sagt at jeg har blitt litt hekta etter dette kom i hus.
Så nå har jeg et Juwel Trigon 190 hjørnekar som mitt første akvarium.
Alt har gått fint til nå og det set ut som om de nye innbyggerene trives.

Legger først ut et par bilder av selve karet/innredningen min, så er jeg åpen for komentarer om det er ting som burde bli gjort annerledes. Er som sagt helt på oppstartfasen fremdeles.

Sanden jeg bruker er rådasand i bunn, engelsk sjøsand (korning på 3-5mm) over der, samt enda finere sand i ene hjørnet slik at den type fisk jeg har tenkt og handle inn har noe og plukke i.
Et par steiner og røtter er satt inn, samt planter etter beste evne. Har lest meg frem til det meste jeg har gjort oppi til nå, men har nok enda mye og lære.
Legger ut noen bilder av et par av innbyggerene mine.

Absolutt ingen lett oppgave og ta bilde av fisk! :P Får prøve en annen gang med enda kortere lukkertid kanskje.
når du skal ha slike bunnfisk, så ville jeg anbefalt å ta bort den brune steinen du har oppi der. fordi den ser ut til å ha taggete og skarpe kanter og en stressa bunnfisk svømmer veldig fort og krasjer i hva som hellst. har selv erfaring med en stein jeg måtte ta opp fordi de skadet seg på den hele tiden, se heller om du kan finne en glatt stein med hull i.
heldig du forresten, du har det nybegynnerkarret jeg ville ha
Takk for tips Sunikol. Har selv tenkt tanken, men når jeg kjøpte denne steinen så var jeg på utkikk etter en som ikke var så skarp i kantene. Den jeg har her er ikke så verst faktisk, selv om den kanskje ser slik ut. Men jeg skal prøve og holde litt kontroll på hvordan fiskene reagerer med den. Har gått fint til nå.

Forresten noen her som vet hva den bunnfisken jeg har bilde av lengre oppi tråden her heter? Fikk et tips i en annen tråd om at det kanskje var en Scleromystax kronei? Noen som har noe formening rundt dette?

Til nå har jeg forresten disse fiskene i karet:

- 3 kinesiske algespisere (to gule og en grå)
- 6 guppyer (to hanner, fire hunner)
- 4 Scleromystax kronei (???) Bunnfisker.
- 5 Kuhlii åler (tre svarte/orange, en tynn lite sak og en "black" tror jeg den her)


Har enda ikke helt bestemt meg for hva mer jeg vil ha, men har et par sorter i hodet som frister litt.
Hei, Kenneth!

Velkommen til AF (selv om du har vert her en stund) og lykke til med en fantastisk hobby!
Jeg likte karet ditt godt, men savner litt høye , gjerne store planter! Når sant skal sies så blir jo de valisnerianene dine det snart
Akva-Math
Hei, Kenneth! Velkommen til AF (selv om du har vert her en stund) og lykke til med en fantastisk hobby! :-) Jeg likte karet ditt godt, men savner litt høye , gjerne store planter! Når sant skal sies så blir jo de valisnerianene dine det snart ;)


Takk for det.
Har med vilje ikke tatt helt av med verken planter, røtter stein eller annen dekorasjon da jeg ikke vil overfylle akvariet. Vil ha et kar som ser ryddig ut, men samtidig er en bra plass for fiskene mine.
Så må du huske det med gjemmesteder også, da
Hei og velkommen, karret ser fint om kanskje litt tomt ut. Aner ikke hva fiskene med de lange snutene egentlig heter, annet enn at de blir kalt langsnutede corydoras. De var foresten utrolig fine og sikkert ikke en vanlig fisk å få tak i.
Her kan du jo lese litt om trerøtter og slikt i akvariet, kanskje du blir noe inspirert?
har studert inne på fiskebasen her og funnet ut at det må være en barbatus (sjakkbrettpansermalle)
sunikol
har studert inne på fiskebasen her og funnet ut at det må være en barbatus (sjakkbrettpansermalle)


Takk for tips. Lignet ganske mye på en slik ja, vertfall på noen av bildene, så jeg er ganske sikker på at det er en slik en nå.
Er disse vanskelige å få tak i?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap