530 liter ciklide prosjektet

Har kjøp meg ett 530l akvastabil kar, med stål ramme.
Planen er å lage stativet om med hyller og skap, med andre ord kle det med treverk... Og kombinere dette karet med ett 312l som er der fra før....
Har kjøpt Styrofoam plate som jeg skal ha til bakgrunn, og bunn.
Styrofoamplaten er saget i to for å få den tynnere. Dermed får jeg både bakgrunn og bunn av en plate.
Bunnen skal jeg ha for å beskytte bunnen for mange steiner som skal oppi karet.
Bakgrunen er jeg enda litt i tvil om det blir "grus" smeltet inni eller skifer limt på...kanskje en blanding???


Planlagt bestand i dette karet er:
Fire fish
Red Cap
Membe deep

Men blir kanskje forandringer etter hvert og når jeg reiser for å hente i Danmark ut på nyåret....
Vet ikke helt hvilke plater jeg skal bruke. Tenker på MDF, eller Finer plater.
Tror det vil bli finere enn spon.... men de er jo selvsagt da også mye dyrere...
Tar gjerne imot erfaringer og tips...

All honnør til dere som greier å bygge slikt selv. Har ikke så mye egen erfaring som du skjønner, men tenkte jeg kunne tipse om disse artiklene om du ikke allerede har fått de med deg. Lykke til!
Nå er byggingen startet. Det ble MDF plater. Tilpasser de på utsiden av rammen.skal være hull på venstre side til ett lite akarie og på høyre side skal det være skaå for å skjule pumper. Skal også lage en kasse til den største pumpen, da den er for stor til å gå under akvariet. Så det blir en kasse med lokk i front, som skal settes mellom karene mine og brukes der som en hylle til mat og utstyr....
Har kuttet hull med stikksag. og festet to av sidene. Skal feste resten og så skal det pusses.
Må kjøpe inn hengsler til dørene...
Hengsler er kjøp og skapet satt sammen. Nå skal det pusses og males.
Heisann,hvordan går det med bygginga?Spennende med oppdatering?

Mvh
har hatt influensa , og ikke fått gjordt noe i det siste, men nå klar for ny innspurt.
Må vøre klar med karet snart for om 4 uker skal jeg til Sverige for å hente fisk som skal bo oppi her....
Nå har jeg begynt å vurdere om jeg skal ha Troffer i steden for malawi...
Da er skapet fått første strøk maling...sort...
Håper på å få tatt ett strøk til i løpet av dagen. Og satt på dørene i morgen.
Så da blir det bare å løfte karet oppå....
Begynner å haste litt da det må være ferdig til 27.februar. For da reiser jeg å henter fisken som skal opppi.....

En gruppe Tropheus.....
da er skapet ferdig malt, og dører skal monteres. Og karet plasseres oppå og vatres.
Har også planer om å få fylt i karet idag og få det startet opp da det BARE er 17 dager til fiskene skal oppi.
Litt liten tid egentlig, men tenker å fjuske litt med å ha i noen innvendige pumper fra andre kar for å hjelpe bakterie kulturen igang.
Får håpe det går bra...
Da er karet malt, dørene festet, og karet vatret.
Vann, stein, og sand er tatt oppi.
Fylte karet med hageslangen... det var kaldt..5grader.
Idag er det kommet opp i 23grader.
Det står en eheim 2217 og en flval 403, samt en innvendig pumpe i karet.
Alt får å få det snarest opp å gå og å få riktig bakterie kultur.

Eheim bøttefilteret er jo selvsagt lekk....#¤&#&¤&#¤##¤ så det var de filteret/pumpen. Mangler trolig en pakning...men vet ikke hvor jeg skal få tak i det....??? Da er jo alternativet ny pumpe eller silikonere denne...men da vil jeg jo ikke få skifte filter og slik inni.....;(

Så det ser ut til at det må innvisteres i ett nytt filter... FX5?

Er nå pumper på 1100 + 1200l/t,( totalt 2300l/t) så kanskje det holder?
Skal innvistere i to powerheads også i tillegg på min 3000l/t helst 5000l/t, skal jo ha tropheus oppi her så da trenger jeg litt guff.....

(bilder kommer)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap